۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۱۶

برگزاری کنسرت زیر نور شمع در تالار وحدت/ اجرای تئاتر زمان «ملودیکا» را به تعویق انداخت

برگزاری کنسرت زیر نور شمع در تالار وحدت/ اجرای تئاتر زمان «ملودیکا» را به تعویق انداخت

نشست خبری کنسرت پیانو، ملودیکا و سازهای کوبه ای سامان احتشامی شنبه 11 مردادماه در آموزشگاه موسیقی این هنرمند برگزار و طی آن به مشکلات پیش آمده برای کنسرت «ملودیکا» به دلیل اجرای اثری نمایشی در تالار وحدت، اشاره شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سامان احتشامی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به جزئیات کنسرت اجرای زنده ما متشکل از 8 نوازنده شامل من به عنوان نوازنده پیانو و ملودیکا، پیمان جوانمرد و سینا سلیم زاده نوازندگان پیانو و ملودیکا، یلدا صمدی پیانو و پرکاشن، رضا دربندی دف، لیلی تنساز کوزه، عمران فروزش ضرب و شایان ریاحی پرکاشن خواهد بود که قطعاتی را برای علاقه‌مندان اجرا خواهند کرد.

وی افزود: قطعات اجرا شده در هیچ ژانری نمی گنجد این در حالی است که هدف ما از اجرای این کنسرت در وهله اول اجرای یک اثر فرهنگی و در وهله دوم به نمایش گذاشتن تکنیک های ساز پیانو همراه با ملودیکا و سازهای کوبه ای است.

احتشامی درباره ساز ملودیکا اضافه کرد: چند سال گذشته که به یک مغازه ساز فروشی مراجعه کردم یک ملودیکا دیدم و چون کلاویه ها و شصتی های پیانو آشنا بودند احساس کردم که می توان از ملودیکا مانند فلوت و سازهای بادی نغماتی را خلق کرد که در مایه های گارمون و آکاردئون است و احساس خوبی را به مخاطب خواهد داد. بنابراین از همان سال شروع به استفاده از این ساز در کنسرت هایم کنار پیانو کردم. کما اینکه در همان دوران هم عده ای از دوستان به من می گفتند که چرا از یک ساز کودکانه استفاده می کنم و بر این باور بودند که این ساز بیشتر به درد کودکان می خورد و در شان من نیست. اما من با قدرت کارم را ادامه دادم و بسیار خوشحالم که امروز می بینم ساز ملودیکا در فضای اجرای زنده آثار موسیقایی شکل فراگیری پیدا کرده و من موجب دیده شدن مجدد آن شدم به همین خاطر تصمیم گرفتم آلبومی را هم به رسم یادگار تولید و ضبط کنم که به مخاطبان بگویم ایرانی ها هم می توانند ملودیکا بزنند.

افتخار می کنم که نغمات ایرانی ها را با ساز فرنگی اجرا می کنم

این آهنگساز با اشاره به انتشار آلبوم «ملودیکا» بیان کرد: خوشبختانه این آلبوم به قدری فروش خوبی داشت که من تصمیم گرفتم اثر دیگری را با عنوان «ملودی کافه» منتشر کنم که طبق برنامه ریزی های انجام گرفته این آلبوم اواخر تابستان منتشر خواهد شد.

وی درباره جزئیات کنسرت گفت: خوشبختانه گروهی که داریم یک گروه یک دست و همدلی در حوزه موسیقی است. این در حالی است که ما در اجرای زنده خود که روز 15 مردادماه ساعت 22 در تالار وحدت برگزار خواهد شد قطعات نوستالژیک، خاطره انگیز، محلی ایرانی، محلی خارجی، فیلم، پاپ ایرانی، پاپ خارجی و موسیقی ملی ایران را اجرا خواهیم کرد و دلمان می خواهد که نشان دهیم که با ساز پیانو می توان بسیاری از نغمات ایرانی را اجرا کرد و آن را به مردم نشان داد. من به عنوان یک ایرانی افتخار می کنم که نغمات ایرانی ها را با ساز فرنگی اجرا می کنم.

احتشامی درباره اجرای زنده با هنرجویان خود تصریح کرد: همان طوری که من در سن 17 سالگی توسط همایون خرم، محمدعلی کیانی‌نژاد و محمد سریر برای رفتن روی صحنه ترغیب شدم و آنها موجب دیده شدن من در عرصه موسیقی و ادامه دار شدن زندگی هنری من شدند، من هم وظیفه خود می دانم که به سهم خودم موجب دیده شدن هنرجویانی شوم. به نظر من خوب است که بخیل نباشیم، حسادت نکنیم و به جوانانی که مستعد هستند میدان بدهیم تا فرصتی برای عرض اندام داشته باشند. من افتخار می کنم که تعداد زیادی از هنرجویان من که از بچگی همراه من بودند امروز در بسیاری از اجراهای زنده کشورهای اروپایی حضور مستمری دارند.

وای به حال جوانانی که می خواهند به تازگی وارد عرصه موسیقی شوند

این نوازنده پیانو در ادامه این نشست خبری با انتقاد از شیوه جدید مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و تالار وحدت در اجرای دیرهنگام آثار موسیقایی توضیح داد: متاسفانه بعد از 25 سال بالا و پایین رفتن از پله های وزارت ارشاد این سعادت نصیبم شده که زمان خوبی برای اجرای زنده ندارم که با این حال باید گفت وای به حال جوانانی که می خواهند به تازگی وارد عرصه موسیقی شوند.

احتشامی افزود: متاسفانه عزیزانی که در تالار وحدت حضور دارند این دستور را دادند که به خاطر اجرای احتمالی آثار نمایشی و حجیم بودن دکور برگزاری کنسرت فقط در ساعت 22 شب امکان پذیر است و گویی موسیقی هیچ اهمیتی در این فضای مدیریتی ندارد که من باید در این جا بگویم آقایان مسئول من با تمام این مشکلات حتی با یک شمع هم می توانم کنسرتم را برگزار کنم، اما نمی دانم چرا با موسیقی ما این چنین رفتار می شود.

این آهنگساز گفت: من با صدابردار تالار وحدت وقتی برای اجرای این کنسرت هماهنگی های لازم را انجام دادم وی رسماً به من گفت که فقط یک ربع قبل از اجرا می تواند امکانات فنی تالار وحدت را در اختیار ما قرار دهد بنابراین مخاطبان عزیز بدانند اگر تاخیری در اجرای برنامه ما پیش آمد این تقصیر من نیست و البته برای مسئولان فرهنگی کشور بسیار خوشحالم که در گذشته به تئاتر بها نمی دادند اما هم اکنون به خاطر بازیگران چهره و به دلیل برد بیشتر تصویر نسبت به صدا، از تئاتر این چنین حمایت می کنند و تالار وحدت را که مخصوص اجرای موسیقی و اپرا است به تئاتر اختصاص می دهند.

وی با اشاره به تمام شدن همه بلیت های کنسرت ادامه داد: من از مردم بسیار سپاسگزارم که می خواهند مهمان برنامه شاد و مفرحی از طرف گروه ما باشند. به هر حال فعلاً تئاتری ها به موسیقی ترجیح داده شده اند. اما خوشحالم که به دلیل اتمام دیرهنگام کنسرتمان می توانیم بعد از اجرا کله پاچه ای را در کنار تماشاگران بخوریم.

وقتی فردین خلعتبری معلم پرورشی بود

احتشامی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم همکاری خود با محمد رحمانیان در اجرای نمایش «ترانه های محلی» گفت: این رویکرد در کشورمان وجود نداشت که موسیقی و نمایش توامان با هم در یک صحنه حضور داشته باشند و این اتفاق جالبی بود که موسیقی و نمایش به معنا و مفهوم واقعی کلمه توسط محمد رحمانیان و فردین خلعتبری در سال 91 دیده پردازی شد. در همان زمان ما جلسه نمایشنامه خوانی از نمایشنامه «ترانه های قدیمی» را در برج میلاد برگزار کردیم و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شدیم.

وی افزود: بعد از اجرای سال 91 محمد رحمانیان از ایران رفت و وقتی دوباره بازگشت تفکر اجرای عمومی این اثر نمایشی دوباره از طرف وی مطرح شد که من لازم می دانم دلیل همکاری خودم با این پروژه نمایشی را بگویم که به دوران تحصیل من در مدرسه راهنمایی و حضور فردین خلعتبری به عنوان معلم ورزش و امور تربیتی و خیلی از درس های دیگر باز می گردد.

این آهنگساز یادآور شد: به دلیل تحصیلات موسیقایی که فردین خلعتبری داشت او به عنوان داور مسابقات گروه سرود و آهنگ های انقلابی مدارس تهران حضور داشت و من نیز در همان دوران دارای یک گروه سرود قوی بودم که حتی کیومرث پوراحمد در یکی از مجموعه های «قصه های مجید» از ملودی ما استفاده کرد و این چنین بود که فردین خلعتبری ما را شناخت و نطفه این همکاری های مشترک بسته شد.

لوح فشرده ای که به اتومبیل رحمانیان پرت شد

وی درباره نحوه آشنایی خود با محمد رحمانیان گفت: روزی در یک ترافیک شلوغ خیابان های تهران اتومبیل من به طور ناگهانی در کنار اتومبیل محمد رحمانیان قرار گرفت و من از فرصت نهایت استفاده را کردم و یکی از سی دی هایم را به داخل اتومبیل او پرت کردم. او از من خواست تا خودم را معرفی کنم و من وقتی خودم را به این کارگردان تئاتر معرفی کردم. این اتفاقات مقدمه خوبی برای اجرای موسیقی «ترانه های قدیمی» شد که اول قرار بود این اجرا در 5 شب میزبان علاقمندان باشد اما وقتی استقبال بی نظیری از این نمایش به عمل آمد، 32 شب اجرا شد و من با وجود دیسک کمر همچنان در اجرا حضور پیدا کردم. کما اینکه این حضور همچنان ادامه خواهد داشت و ما در شرایطی قرار داریم که می خواهیم «ترانه های قدیمی» را به شهرهای دیگر ایران نیز ببریم.

احتشامی توضیح داد: اما دلیل حضور نیافتنم در نمایش ترانه های محلی به خاطر مشکلات کاری خودم بود که به هیچ عنوان نمی توانستم ساعت اجرایی و کاری خودم را با گروه اجرایی نمایش تطبیق دهم چرا که من شاگردان زیادی دارم و متعهد هستم تا برای آنها در زمان مقرر آموزش های موسیقایی را انجام دهم به همین خاطر و به دلیل ناراحتی که از لحاظ جسمی داشتم و اینکه هیجان زیاد به هیچ عنوان برای من خوب نیست یک ماه قبل از شروع تمرینات انصراف خود را اعلام کردم.

این نشست با پسرش و پاسخ خبرنگاران ادامه پیدا کرد.

کد خبر 2341474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha