۱۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۶

گزارش مهر از نمایشگاه نقاشی:

بازآفرینی ذهن دراولین نمایشگاه نقاشی هنرمند اراکی/ نقاشی در اراک جایگاه خود را پیدا نکرده است

بازآفرینی ذهن دراولین نمایشگاه نقاشی هنرمند اراکی/ نقاشی در اراک جایگاه خود را پیدا نکرده است

اراک – خبرگزاری مهر: هنر یعنی بازآفرینی ذهن و ناخودآگاه، نقاشی یکی از شاخه های هنری است که قدمتی چند هزار ساله دارد و در لابلای رنگ ها و سایه ها می توان زاویه دید هنرمند به زندگی را دید. اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی فائزه مرادی نیز فرصتی برای نگاه به دنیا از دریچه ذهن هنرمندی جوان است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نمایشگاه که از دهم مردادماه آغاز شده است،  26 اثر نقاشی با موضوعات مختلف به نمایش گذاشته شده است.

این هنرمند جوان اراکی در خصوص نمایشگاه خود گفت: آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه مربوط به دوسال گذشته است و با تکنیک های مختلفی چون زغال، رنگ روغن، آبرنگ و گواش کشیده شده است.

مرادی گفت: تجربه تکنیک ها و فضاهای متفاوت علت اصلی این کار بود هرچند که شخصا به کار با آبرنگ علاقه دارم و ظرافت و لطافت کار با آبرنگ برایم جذاب تر است.

نقاشی بازتاب بخشی از ناخودآگاه فرد بر روی بوم است

وی با بیان اینکه نقاشی بازتاب بخشی از ناخودآگاه فرد بر روی بوم است، اظهار کرد: من معمولا سعی می کنم کارهای رئال داشته باشم یعنی از تصاویری که تهیه می کنم و یا چهره های متفاوت در اطرافم نقاشی کنم؛ ولی این به منزله  تقلید صرف نیست.

مرادی ادامه داد: در اصل هر هنرمندی برداشت شخصی خود را از اطرافش دارد، بی شک من آنچه را که می بینم عیناً نقاشی نمی کنم بلکه آن را از فیلتر ذهن خود عبور داده و چیزی نقاشی می کنم که با وجود شباهت به تصویر اصلی، تفاوت هایی نیز دارد که بیانگر نگاه من به آن موضوع است.

وی بابیان اینکه نقاشی بدون خلاقیت ذهنی معنایی ندارد، تصریح کرد: خلاقیت، اندیشه و تفکر نقاش باید در اثر خلق شده بازتاب داده شود، نقاش دوربین عکاسی نیست که فقط واقعیات را  ثبت کند ، هر چند که در عکاسی نیز باز نگاه و  خلاقیت عکاس هم در ثبت لحظه مهم تاثیر دارد.

مرادی با اشاره به شیوع تب هنر در میان جوانان افزود: این روزها بسیار دیده می شود که جوانان و نوجوانان به سوی هنرهایی چون نقاشی، تئاتر و موسیقی روی می آورند ولی معمولا عده زیادی در ابتدای راه خسته می شوند زیرا تصوری اشتباه از هنر داشته اند.

وی بیان کرد: هنر نیز مانند تمامی حرفه ها نیاز به آموزش طولانی و تمرین دارد و نمی شود در مدت کوتاهی آن را یاد گرفت و به شهرت یا  استادی در آن رسید، ذات هنر تمرین زیاد و خلاقیت است.

نقاشی شاید وضعیت نگران کننده تر باشد

این هنرمند نقاش اراکی گفت: در خصوص نقاشی نیز شاید وضعیت نگران کننده تر باشد زیرا بیشتر افراد فکر می کنند با یک دوره آموزش می توانند بهترین نقاشی ها را بکشند و دیگر نیازی نیست برای یک تابلو نقاشی هزینه ای کنند.

مرادی اضافه کرد: خیلی ها در شروع کار برای آموزش می پرسند چقدر طول می کشد یک چهره را کشید یا چقدر طول می کشد تا این نقاشی را بکشم که نشانگر شوری است که گاه بدون فکر  و نگاه جدی به نقاشی در وجودشان شکل گرفته است.

وی تجربه و کار عملی را در حرفه خود مهم عنوان و اظهار کرد: تحصیلات آکادمیک هم بخشی از مسیر یادگیری است ولی به جرات می توان گفت خیلی ها از کار تجربی و عملی بیشتر نتیجه گرفته اند تا آموزش در دانشگاه ها البته در صورتی که در کنار این کار تجربی مطالعات تخصصی داشته باشند.

مرادی افزود: هنرِ دنیا هر لحظه در حال تغییر و تکامل است ولی متاسفانه هنرمندان نقاشی شهرِ ما کمتر با هنر روز آشنا هستند و در ارتباط گیری و تعامل با سایر هنرمندان کشور و جهان ضعیف عمل می کنند.

نقاشی در اراک هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است

وی در خصوص استقبال از نمایشگاهش گفت: نقاشی در اراک هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، هرچند در مقایسه با سال های قبل وضعیت بهتر است و مخاطبان بیشتری برای بازدید می آیند.

مرادی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه های متعدد گروهی و انفرادی نقاشی هنرمندان در سال های اخیر باعث شده تا نقاشی به مردم معرفی شود.

وی گفت: البته نباید از تلاش مدیر تنها نگارخانه خصوصی شهر که این روزها بسته است و تبلیغات وسیعش در این راستا غافل شد.

مرادی نقش تبلیغات را در استقبال مخاطب مهم خواند و افزود: وقتی تبلیغات درست، به موقع و گسترده باشد قطعا مخاطب بیشتری را به گالری می کشاند، که این بخش نیاز به نگاهِ حمایتی از سوی ارگان ها و خصوصا اداره ارشاد دارد.

این هنرمند نقاش ادامه داد: در شهرهای دیگر شاهد حضور اسپانسر در برپایی نمایشگاه هستیم ولی متاسفانه در اراک که نام صنعتی را یدک می کشد تعاملی بین فرهنگ و هنر و صنایع بزرگ وجود ندارد.

مرادی گفت: برخی از تابلوهای این نمایشگاه به فروش گذاشته شده است ولی شاید یکی دو تای آن فروش برود، هرچند نسبت به سال های پیش باز همین هم امیدوارکننده است ولی هنوز مردم ترجیح می دهند یک کپی بی کیفیت از نقاشی را بخرند و در خانه هاشان قاب کنند تا یک نقاشی اصل را.

وی در خصوص مشکلات کنونی نقاشی استان اظهار کرد: نبود نگارخانه مناسب یکی از مشکلات است، هم اکنون تنها نگارخانه شهر که در فرهنگسرای آئینه است هم فضایش مناسب نیست و هم اینکه مسیر دسترسی اش سخت است.

مرادی ادامه داد: نبود اساتید برجسته در شهر  و دعوت نشدن از اساتید کشوری برای برپایی ورک شاپ و کارگاه از دیگر مسائلی است که هنرمندان نقاش از آن رنج می برند و کسی را ندارند که در مواقع ضروری راهنماییشان کند.

وی ادامه داد: هرچند نباید از این نکته غافل شد که در شهر ما نیز اساتید خوب و قابل وجود دارد ولی به دلیل نگاهِ خالی از مهر و غرور کاذب برخی هنرمندان جوان، از این بخش محروم هستیم.

فائزه مرادی متولد سال 1364 و دانش آموخته رشته مهندسی عمران است، او از کودکی به نقاشی علاقه داشته و به طور جدی از سال 85 کار حرفه ای خود را با حضور در کلاس های استاد منصوری آغاز کرده است.

وی نقاشی را دنیای آرامش و رنگ ها می داند. نمایشگاه نقاشی وی تا 12 مرداد برپاست.

کد خبر 2341944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha