۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۷

ضمن تجلیل با حضور وزیر ارشاد/

تالار وحدت میزبان دونلی نواز سیستان و بلوچستانی می‌شود

تالار وحدت میزبان دونلی نواز سیستان و بلوچستانی می‌شود

زاهدان- خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: استاد شیرمحمد اسپندار دونلی‌نواز نام آوازه جهان طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهد رفت.

به گزارش خبرنگارمهر، سعید مهدی‌زاده شهری روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: مراسم تجلیل و قدردانی از این هنرمند بلوچ که دارای دکترای افتخاری از کشور فرانسه است طی مراسم باشکوهی با حضور وزیر ارشاد و جمعی از هنرمندان کشوری در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم در 18 مرداد ماه سال جاری و با حضور اصحاب فرهنگ و هنر استانی و کشوری برگزار می‌شود افزود: در این مراسم ضمن تجلیل از این هنرمند کتاب زندگینامه شیر محمد اسپندار نیز توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این مراسم این هنرمند با حضور در سایر شهرهای ایران از جمله کرمان، یزد و اصفهان اجرای برنامه خواهد داشت.

مهدیزاده بیان داشت: به منظور راه اندازی کاروان موسیقی و اجرای برنامه توسط این هنرمند فرمانداری ایرانشهر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های یزد، کرمان، اصفهان و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش آفرین هستند.

وی نکوداشت مفاخر فرهنگ و هنر را یکی از وظایف ذلتی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامیعنوان کرد و افزود: در این راستا در سال گذشته نیز علاوه بر تجلیل از این هنرمند نسبت به رونمایی از آلبوم موسیقی شیر محمد اسپندار اقدام شد.

به گزارش خبرنگارمهر، استاد شیرمحمد اسپندار نوازنده دونلی نام آوازه جهان در سال 1310 در شهر بمپوردراستان سیستان و بلوچستان دیده به جهان گشود.

وی از نوجوانی به نواختن نی علاقه زیادی داشت و از 10 سالگی فراگیری ساز "نل" را آغاز کرد و در سفری که به کراچی و سند داشت، دونلی یا جفت نی را نزد استاد خود "جمال شاه" که از دونلی زنان مشهور زمان خود بود فراگرفت.

اکنون استاد شیرمحمد اسپندار مشهورترین دو نلی نواز ایران و جهان است که اجراهای مختلف در جشنواره ها و فستیوال های بزرگ توانست وی را به‌عنوان یکی از نوازندگانی که سازی غیرمعمول را با توانایی غیرقابل وصف اجرا می کند،به جهانیان بشناساند.

وی موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران ‌است و تندیس وی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده‌ است.

کد خبر 2342772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha