۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۴۹

مزاری در گفتگو با مهر:

رسانه ملی چهره مناسبی از توانمندی‌های سیستان و بلوچستان بازتاب نداده‌است

رسانه ملی چهره مناسبی از توانمندی‌های سیستان و بلوچستان بازتاب نداده‌است

زاهدان-خبرگزاری مهر: رییس دبیرخانه کلان شهرهای ایران اظهار داشت: متاسفانه رسانه ملی تاکنون چهره مناسبی از توانمندی‌های سیستان و بلوچستان بازتاب نداده و این استان مظلوم واقع شده است.

عادل مزاری در گفتگو با مهر به مناسبت برپایی مراسم نکوداشت استاد شیر محمد اسپندار دونلی نواز نام آوازه سیستان و بلوچستان و جهان در تالار وحدت تهران بیان داشت: معرفی مفاخر و فرهنگ غنی استان نقش بسزایی در معرفی واقعی و پیشینه تاریخی استان دارد.

وی بیان داشت: از آنجا که بسیاری از مردم کشور شناخت اندکی از این استان داشته و از طرفی تلاش رسانه‌ها برای برجسته‌سازی نکات منفی همان شناخت اندک را نیز مخدوش ساخته است لذا برپایی مراسم فرهنگی و هنری به صورت ملی و با حضور مفاخر و همچنین هنرمندان استان در پایتخت می‌تواند تاثیر بسزایی در معرفی و به تصویر کشیدن سیمای استان در نزد اذهان عمومی داشته باشد.

مدیرمسئول هفته نامه صبح زاهدان بیان داشت: متاسفانه از سیستان و بلوچستان تنها امواج منفی صادر می‌شود و همین موضوع موجب می شود که بسیاری از افرادی که حتی شوق خدمت در این استان را دارند به واسطه احساس ناامنی از حضور در استان سر باز زنند.

وی بیان داشت: استاد اسپندار یکی از نوازندگان دونلی نواز نام آوازه جهان است که موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران ‌است و تندیس وی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده‌ است.

مزاری ادامه داد: از این رو در نظر است تا با حرکتی خودجوش توسط اصحاب فرهنگ و هنر استان علاوه بر برگزاری این مراسم در تالار وحدت تهران با خریداری محل سکونت و وسایل استاد منزل ایشان را به خانه موسیقی تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگارمهر، استاد شیرمحمد اسپندار نوازنده دونلی نام آوازه جهان در سال 1310 در شهر بمپوردراستان سیستان و بلوچستان دیده به جهان گشود.

 وی از نوجوانی به نواختن نی علاقه زیادی داشت و از 10 سالگی فراگیری ساز "نل" را آغاز کرد و در سفری که به کراچی و سند داشت، دونلی یا جفت نی را نزد استاد خود "جمال شاه" که از دونلی زنان مشهور زمان خود بود فراگرفت.

اکنون استاد شیرمحمد اسپندار مشهورترین دو نلی نواز ایران و جهان است که اجراهای مختلف در جشنواره ها و فستیوال های بزرگ توانست وی را به‌عنوان یکی از نوازندگانی که سازی غیرمعمول را با توانایی غیرقابل وصف اجرا می کند به جهانیان بشناساند.

 

 

کد خبر 2346351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha