۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۳۰

گزارش خبری/

زنگ خطر طلاق در استان ایلام نواخته شد/ میانگین استان بالاتر از کشوری است

زنگ خطر طلاق در استان ایلام نواخته شد/ میانگین استان بالاتر از کشوری است

ایلام - خبرگزاری مهر: طلاق به عنوان یکی از معضلات اجتماعی روز به روز در حال افزایش است و طبق گفته کارشناسان میانگین طلاق در استان ایلام طی سالهای اخیر از میانگین کشوری بالاتر رفته و این زنگ خطر جدی در استان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز طلاق به عنوان پدیده بد اجتماعی از کلانشهرها به شهرهای کوچکی مثل ایلام سرایت کرده و روز به روز نیز در حال افزایش است و در این بین با توجه به جمعیت 550 هزار نفری استان میانگین طلاق در استان از میانگین کشوری بالاتر رفته است.

ازدواج هایی از نوع اجبار

یک کارشناس مسائل اجتماعی در استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: دلایل طلاق در کشور ما بیشتر شامل اعتیاد، بیکاری، عدم صداقت، توقعات نا بجا و...است ولی در استان ایلام چند دلیل ویژه وجود دارد.

علی اسماعیلی بیان داشت: بیش از 80 درصد ازدواج های صورت گرفته در استان ایلام از نوع فامیلی است و نکته ای که وجود دارد اینکه خانواده ها باهم آشنا هستند و ازدواج صورت می گیرد ولی تعداد زیادی از این ازدواج ها از روی اجبار انجام می شود.

این کارشناس بیان داشت: بیشتر خانواده های ایلامی تمایل به ازوداج فامیلی دارند که در این بین شاید برخی دختران و پسران تمایل نداشته باشند ولی اجبار خانواده ها به اینکه حمتا باید طرف مقابل فامیل باشد باعث مشکلات بزرگی در زندگی آنها می شود.

وی تصریح کرد: ازدواج این شکلی فامیلی که فقط به دلیل فامیل بودن صورت می گیرد ولی تفاهمی وجود ندارد باعث مشکلات بزرگی در استان ایلام شده است و همین قضیه باعث رشد روز افزون طلاق در استان شده است.

این کارشناس بیان داشت: باید این فرهنگ که حتما ازدواج فامیلی باشد در استان از بین برود چون علاوه بر طلاق باعث معضلات اجتماعی بزرگ دیگری در استان شده است.

رشد طلاق در جوان ترین استان کشور

معان امور جوانان اداره ورزش استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه پدیده طلاق در استان ایلام با توجه به جمعیت استان و از همه مهمتر جوان بودن استان در کشور روز به روز در حال افزایش است.

مالک صادقیان اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر سن ازدواج در دختران و پسران استان هر کدام به ترتیب بین 27 و 28 و 29 و 31 سالگی است.

وی تصریح کرد: افزایش سن ازدواج در استان دلایل متعددی دارد ولی موضوع دیگری که خیلی نگران‌کننده شده بحث طلاق است، بنابر آمارها بیش از 65 درصد ازدواج‌ها در ایلام بعد از چهار سال به طلاق می‌انجامد که این زنگ خطری برای از هم پاشیدن بنیان خانواده است که باید به این مهم توجه جدی شود.

این مسئول افزود: 85 درصد طلاق‌ها در زوجین کمتر از 30 سال سن صورت می‌گیرد و بیش از 65 درصد طلا‌ق‌ها علت جنسی دارند و فقدان سیستم حمایتی از ازدواج جوانان، فقدان سیستم مشاوره درست قبل از ازدواج و مشکلات روانی از دیگر عوامل طلاق است.

وی بیان داشت: 70 درصد طلاق‌های انجام شده در بین جوانان ایلامی به خاطر عدم صداقت قبل از ازدواج است که در این زمینه باید آموزش‌های پیش از ازدواج جدی گرفته شود و از سوی دیگر خانواده‌های ایلامی در خصوص برخی ملاک‌های بی ارزش ازدواج تجدیدنظر کنند.

افزایش 29 درصدی طلاق در ایلام

مدیر کل ثبت احوال استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جاری، در هر ماه 476 مورد واقعه ازدواج در دفاتر ثبتی استان ایلام درج شده است و از ابتدای سال جاری تا کنون، ثبت واقعه طلاق در ایلام 29 درصد افزایش داشته است.

 مدیرکل ثبت احوال استان با تاکید بر اینکه بحث طلاق در جامعه نگران کننده است، افزود: کاهش این پدیده در گرو شناسایی علل و عوامل آن بوده و در راستای مقابله با آن باید برنامه درست و کارآمد تدارک دیده شود.

آمار طلاق پنج سال اول زندگی در ایلام بالاتر از میانگین کشور

معاون فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی ایلام  در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: آمار طلاق پنج سال نخست زندگی در این استان بالاتر از میانگین کشوری است و بیشتر موارد طلاق در استان ایلام طی چهار سال اول زندگی اتفاق افتاده است.

شاپور کردی خواستار توجه زوج ها برای کسب آموزش های پیش از ازدواج به منظور کاهش نرخ طلاق در جامعه و به تبع استان شد و تاکید کرد: بسیاری از مشکلات زوج های جوان قابل درمان و رفع شدن است.

وی گفت: ما باید فرهنگ شناخت و صحبت های زوجین قبل از ازدواج را در استان تقویت کنم تا زوجین همدیگر را بیشتر بشناسند تا آمار طلاق در چهار سال اول زندگی در استان کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس تحقیق اداره های بهزیستی و ورزش و جوانان ایلام 60 درصد طلاق زوج های این استان در پنج سال نخست به ثبت رسیده است.

این مسئول علت طلاق در چهار سال اول زندگی در استان ایلام را فرهنگ قومی و قبیله ای دانست و گفت: شناخت سنتی از خانواده ها و نبود صحبت های مشاوره ای پیش از ازدواج بین زوجین که می خواهند زندگی تشکیل بدهند از علل مهم طلاق در استان است.

وی در ادامه به فعالیت 17 مرکز مشاوره در استان اشاره کرد و گفت: این مراکز به صورت حضوری و تلفنی در قالب بخش خصوصی و دولتی با نظارت بهزیستی فعالیت دارند و شمار مراکز مشاوره استان تا پایان سال به 20 مرکز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: ایجاد کارگاه های پیش از ازدواج دراستان ایلام برای این است که زوجین باید نسبت به هم شناخت داشته باشند و بسنده نشود که خانواده ها همدیگر را می شناسند و ما باید مسائل را برای هر دو طرف بیان کنیم تا بتوانیم دوام زندگی را بالاتر ببریم تا جدایی ها در سالهای اول زندگی اتفاق نیفتد.

کد خبر 2344224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha