۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۳۶

مهر گزارش می دهد/

بالاترین میزان طلاق در یک سال اول ازدواج صورت می گیرد/ مواد مخدر، فقر و بحران اقتصادی در صدر عوامل طلاق

بالاترین میزان طلاق در یک سال اول ازدواج صورت می گیرد/ مواد مخدر، فقر و بحران اقتصادی در صدر عوامل طلاق

اراک- خبرگزاری مهر: در سالهای اخیر با ادامه روند رو به رشد طلاق در جامعه،چنین انتظار می رود که مسئولان و کارشناسان فرهنگی بیش از گذشته در بررسی علل و عواملی که موجب این این معضل می شود کوشا باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی ها نشان داده است در سالهای 91-92از هر پنج ازدواج یک مورد از آن منجر به طلاق شده است.از سوی دیگر به گفته کارشناسان بیشترین میزان طلاق در دوران عقد و یک سال اول زندگی صورت گرفته است.این در حالی است که که این میزان درخانواده هایی که بیش از 10سال از زندگی مشترکشان میگذرد،با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

زن 32 ساله ای که به همراه فرزند 6 ماهه خود به به دادگاه خانواده آمده علت اقدام خود برای طلاق را اعتیاد همسرش بیان می کند و می گوید: روزهای اول همه چیز خوب بود البته من به اصرار خانواده مجبور به ازدواج شدم.

وقتی «سفید»، سیاهبختت می کند/ مواد مخدر پای اصلی طلاق

میم ادامه می دهد: بعدها متوجه شدم شوهرم به شدت معتاد است، «سفید» می کشد و کم کم همه چیز دود شد رفت هوا. الان من مانده ام و امیرعلی 6ماهه و برادرانم اصرار دارند من زودتر طلاقم را بگیرم؛ اما من به خاطر امیرعلی حاضرم بمانم، بسوزم و بسازم.

مرد جوان 6-25 ساله ی دیگری که به همراه دوستانش برای طلاق توافقی به دادگاه خانواده آمده است می گوید: تمایلی به طلاق ندارد اما به اجبار زنش که اکنون عاشق مرد دیگری شده است تن به این کار داده است.

زن جوانی که برای اقدام به طلاق نزد قاضی آمده در گفتگو با قاضی پرونده می گوید: شوهرم از همان ابتدای ازدواجمان معتاد بود اما من نمی دانستم.

وی ادامه می دهد: همسرم خیلی دروغ می گوید و بیشتر روزها بیکار است.قاضی دادگاه به آنها فرصت می دهد و از مرد تعهد برای ترک اعتیاد و ادامه زندگی میگیرد.

رئیس دادگاه و قاضی مربوط به این پروندهدر خصوص قوانین مربوط به این گونه تعهدها می گوید: از جمله شروط دوازده گانه نه در قباله ازدواج عدم ابتلا و زوج به هرگونه اعتیاد معلوم است که به تشخیص دادگاه بر اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد نمودن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.

محسن باقری  بیان می کند: این هفتمین شرطی است که چنانچه اجرا نشود به زن اجازه ی طلاق از شوهرش را می دهد. در این خصوص این پرونده چنانچه مرد به تعهد خود عمل نکند باید پاسخگو باشد و طبق قوانین دادگاه خانواده با او رفتار خواهد شد.

فقر و بحران های اقتصادی یکی از مهمترین علل طلاق

مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فقر و بحران های اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین علل طلاق گفت:فقرمالی و نبود امکانات اولیه زندگی و تامین نشدن نیازهای معیشتی خانواده که به علت عدم ثبات شغلی مردان به عنوان تامین کنندگان اصلی اقتصاد خانواده،همچنین بالارفتن سطح توقعات مادی زنان اتفاق می افتد،ادامه روند زندگی را از چرخه طبیعی خود خارج کرده است و اسباب جدایی و طلاق های زودهنگام را فراهم کرده است.

سمیه بهزادی پورهمچنین مهاجرپذیر بودن ،تمایل افراد روستانشین به زندگی در مرکز شهر و نفوذ انواع فرهنگ ها از قومیت های مختلف ،وجود دانشگاه های زیاد،صنعتی بودن و آمار بالای اعتیاد را از دیگر علل منتهی به طلاق در استان مرکزی عنوان کرد.

عدم مهارت انتقاد صحیح همسران از یکدیگر موجب شده است که آن ها در حل مشکلتشان بلاتکلیف و سرگردان بمانند

وی عدم مهارت های صحیح رفتاری در برخورد با مشکلات زناشویی را از دیگر علل طلاق نام برد و افزود:بسیاری از زوج های جوان مهارت های درست انتقاد کردن از یکدیگر را بلد نیستندو از همان ابتدا به جای گفتن نقاط مثبت از معایب ونقاط ضعف یکدیگر سخن میگویند؛طبیعی است که در چنین مواردی زن و مرد دربرابر یکدیگر جبهه میگیرند و کار به مشاجره و دعوا ختم میشود.مددکار اجتماعی ادامه داد:عدم مهارت انتقاد صحیح همسران از یکدیگر موجب شده است که آن ها در حل مشکلتشان بلاتکلیف و سرگردا ن بمانندو مسائل را بیش از حد بزرگ کنند.بهزادی پور تاکید کرد:اگر همسران مهارت های خوب گوش دادن را فراگیرندو یادبگیرند اختلافات و دغدغه های خود را بایکدیگر در میان بگذارند،حل بسیاری از مشکلاتشان آسانتر خواهد بود.

زوج های جوان در ابتدای زندگی به جای مسئله مدار بودن ،هیجان مدارهستند

وی ادامه داد:زوج های جوان در ابتدای زندگی به جای مسئله مدار بودن ،هیجان مدارهستندو می خواهند صوت مسئله را باطلاق پاک بکنند.مشاوره خانواده افزود:بیشتر دختران و پسران قبل از ازدواج تحت حمایت همه جانبه والدین خود و اکثرا سرویس گیرنده بوده اند،در نتیجه افرادی منفعل با شخصیتی متزلزل و وابسته  در آینده بارمی آیند ،با ورود چنین فرزندانی به زندگی مشترک به علت عدم توانایی های لازم در برخورد با مشکلات ،معظل طلاق بیش از پیش نمایان خواهد شد.

حمایت های بی رویه والدین از فرزندان موجب شده است فرزند سالاری در خانواده ها حکمفرما شود

کارشناس ارشد مسائل خانواده با اشاره به حمایت های بی رویه والدین از فرزندان نسل جدید بیان کرد:این حمایت ها همچون سمی است که موجب شده است کانون خانواده به جای رابطه محوربودن به فرزند محور تبدیل شود و فرزند سالاری در خانواده ها حکمفرما شود،این امر موجب شده است حدو مرزها در خانواده ها گم شودو در غیاب این حد مرزها فرزندانی وارد زندگی مشترک می شوند  که مهارت مقابله با مشکلات را یاد نگرفته اند .

درازدواج های سنتی طلاق عاطفی پررنگ تراست

 بهزادی پور به طلاق عاطفی به عنوان یکی دیگر از معضلات بین همسران اشاره کرد و افزود:درصد بالایی از همسران حتی افرادی که سالمند هستند با ابراز ناخرسندی از زندگی مشترکشان ،به طلاق عاطفی به جای طلاق قانونی روی می آورندکه یکی از علل آن قبح طلاق در جامعه ایرانی است. وی با اشاره به این مطلب که در ازدواج هایی که در سالهای گذشته صورت گرفته است و ازدواج های سنتی طلاق عاطفی پررنگ تر است گفت:متاسفانه ابراز احساسات در جامعه ما یک تابو است و عدم مهارت در اراز احساسات و تبادل عشق و علاقهبین همسران موجب شده است بسیاری از آنها به اجبار اطرافیان و یا فداکاری به خاطر فرزندان حاضر به ادامه زندگی با یکدیگر باشند.

مشاوره امور خانواده در پایان اظهاراتش به پیامدهای طلاق و جنبه های سوء روانی آن بر افراد نیز اشاره کردو ادامه داد:همانطور که  در بحث طلاق زنان جامعه ما با مشکلات فراوانی روبرو میشوند؛مردان نیز آسیب پذیرند.آنها با روی آوردن به اعتیاد به علت عدم تخلیه روانی  و پیدا نکردن راهکار مناسب جهت مقابله با خلاهای بوجود آمده سعی درجبران این کمبودها را دارند.

  گزارش از: الهه موحد

کد خبر 2410016

برچسب‌ها