۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۰

محقق داماد در نشست نقد و بررسی الهیات محیط زیست:

اتهام ادیان سامی به آلودگی محیط زیست شامل اسلام نمی شود/ خطرات علم سکولار برای محیط زیست

اتهام ادیان سامی به آلودگی محیط زیست شامل اسلام نمی شود/ خطرات علم سکولار برای محیط زیست

آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد عصر روز گذشته 14 مردادماه در نشست نقد و بررسی کتاب الهیات محیط زیست گفت:در برخی مقالات نوشته شده که ادیان به خصوص ادیان سامی متهم شده اند به اینکه آنها باعث آلودگی محیط زیست شده اند، این اتهام بر همه ادیان وارد نیست به خصوص به قرآن که آیات متعددی در ارتباط با جهان هستی، محیط زیست سالم و سالم زیستن دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هفتگی شهر کتاب که به بررسی کتاب "الهیات محیط زیست" نوشته آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد اختصاص داشت عصر روز گذشته 14 مردادماه با حضور مؤلف کتاب، دکتر غلام رضا اعوانی رئیس هیئت مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران، دکتر شهین اعوانی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دکتر هومان لیاقتی رئیس انجمن علمی کشاورزی بوم شناختی ایران برگزار شد.

در این نشست آیت الله محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در خصوص ایده اولیه تألیف کتاب گفت: آنچه که باعث تألیف این کتاب شد مقاله ای برای همایشی که به میزبانی وزارت ارشاد (در زمان وزارت آقای خاتمی در وزارت ارشاد) که در کشور یونان با عنوان نگاه ادیان به انسان و طبیعت برگزار شده بود ارسال کردم و بعد هم سازمان محیط زیست مقاله را به زبان انگلیسی که زبان اصلی مقاله بود چاپ کرد.

وی افزود: همپنین مقاله دیگری در کنفرانسی با همین مضامین در زمان ریاست جمهوری حجت الاسلام خاتمی نوشتم که بیشتر بنده را متوجه این موضوع کرد که مسأله محیط زیست بسیار مطرح و مسأله روز جهان است.

وی در ادامه سخنانش اظهارداشت: در مقدمه این کتاب نوشته شده که در برخی مقالات نوشته شده که ادیان به خصوص ادیان سامی متهم شده اند به اینکه آنها باعث آلودگی محیط زیست ما شده اند زیرا انسان را گل سرسبد آفرینش می دانند و در کتب مقدس آنها آمده که زمین برای انسان آفریده شده است و انسان مختار است هر گونه که می خواهد از آن استفاده کند.

محقق داماد تصریح کرد: در کتاب آمده که اولا این اتهام بر همه ادیان وارد نیست به خصوص به قرآن که آیات متعددی در ارتباط با جهان هستی، محیط زیست سالم و سالم زیستن دارد. دوم اینکه باید تصریح کرد که نگاه علم آنچه که امروز به آن علوم تجربی می گوییم، به جهان که جهان را بی روح، بدون متولی و جهانی که ابزاری برای قدرت بشر است، می داند خود چه خطراتی را برای محیط زیست ایجاد کرده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: همچنین در این کتاب نگاه ادیان الهی و غیرالهی به محیط زیست و هستی نیز آمده است، چون برخی ادیان به جهان نگاه قدسی دارند. مثل بودا و زرتشت و به خصوص نگاه دین اسلام. این کتاب برداشت اینجانب از نگاه اسلام به محیط زیست است.

وی تصریح کرد: در بخش آخر کتاب که همواره دغدغه من بوده که در مراجعه به کتب فقها همه چیز در مورد امور دینی و مذهبی وجود دارد ولی هیچ جا سخن از این مسایل که زندگی امروز بشر با چه معضلی روبروست؟ و این مسائل چه تأثیر شرعی دارد؟ سخنی گفته نشده است، البته این بخش از کتاب مقدمه کتابی است تحت عنوان فقه و امور محیط زیست که در آینده به آن خواهم پرداخت.

محقق داماد ضمن تشکر از کسانی که در این موضوع به او کمک کرده اند به ضرورت سخت کوشی مدیران اجرایی در حفظ محیط زیست اشاره کرد.

کد خبر 2344246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha