۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۳۶

کتاب «تحلیل روان‌کاوانه‌ی متون ادبی» منتشر شد

کتاب «تحلیل روان‌کاوانه‌ی متون ادبی» منتشر شد

کتاب «تحلیل روان‌کاوانه‌ی متون ادبی» نوشته ژان‌بلمن نوئل با ترجمه وحید نژادمحمد توسط انتشارات افراز منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آثار ادبی به دلیل غنای درونی و مفهومی خود، در کالبد انباشته از سمبل‌ها و استعاره‌ها، ساختارهای خودآگاه و ناخودآگاه، خواننده را در خود درگیر می‌سازند. سپردن واژگان به آهنگ احساسات، لذت‌ها، یاس‌ها، امیال گسسته و فرورفته دوران کودکی و تجارب احساسات و شکنندگی‌های این چارچوب ابتدایی شخصیتی، تالم و تاثرات دورنی، رنگ و بوی آفرینش خلاقانه نویسندگان را دچار تغییرات ژرف کرده و از آن‌ها نمونه‌هایی بسیار برجسته در جهت بازسازی دنیای زیستی‌فکری آن‌ها به وجود آورد.

دیگر به نوشتار، به دید سطحی پرداخته نشد، بلکه آیینه‌ تمام‌نمای بحران‌های درونی و هویتی افراد، به‌مدد فنون و تکنیک‌های «کاوش» مصور شد. نویسنده و شاعر، در تلاش برای رها شدن از زنجیره‌های آزارنده و دل‌گیر اجتماع و زندگی فردی، بر آن شدند تا برای درون غوغاطلب و آشفته‌ خود قوانینی طرح کنند و آن‌ها را در چارچوب نگارش فی‌النفسه پنهان سازند.

ژان‌بلمن نوئل از نقادان روان‌کاوری معاصر فرانسه، با توسل به بسیاری از دست‌نوشته‌ها، قالب‌های روایتی،‌ داستان‌های نویسندگان و اشعار منظوم و منثور شاعران، با گشودن مرزهای پرابهام ادبیات و روان‌شناسی، توانسته چهره‌ای نوین به خوانش‌های ادبی اعطا کند. در تحلیل‌های او، متن در مقام نخست قرار گرفته و تصاویر خودآگاه و ناخودآگاه آن در قالب سمبل‌ها،‌ نشانگان، رفتارها، اصوات و ظرافت‌های ساختاری عرض اندام می‌کنند.

کتاب «تحلیل روان‌کاوانه‌ی متون ادبی» 4 فصل دارد که عناوین‌شان به ترتیب عبارت است از: «مفاهیم روان‌کاوی»، «روان‌کاوی و ادبیات»، «اهمیت متن بیش از مولف» و «نمونه، دو متن مشابه از شارل بودلر».

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

دوبرووسکی با یک تندی انعطاف‌ناپذیر که ویژگی برجسته نگارش او است، این‌گونه نتیجه‌گیری خواهد کرد: «پروست با یک شمه قابل توجه، قدرتی را برای شیرینی مادلن خود تعیین کرده تا تکیه‌گاه نمادین هویت باشد: غذا خوردن، هضم کردن، انجام دادن؛ این است آهنگ گرایش دیگری در وجود «من» در دیگری. بزرگ‌ترین آثار جایگاه این «چیز کوچک» را در خود دارند که فروید از آن سخن می‌گوید [منظور: فالوس] ... مطمئنا پندارهای خیالی. اما این پندار خیالی،‌ این واقعیت «من» است. حکایت اسطوره‌ای «آفرینش» اثر در شیرینی مادلن، حکایت واقعی ماتریس کل «من» است...کلمات، مطمئنا، به لحاظ استعاری،‌ طعم و بو دارند. اما وجود و هستی آن‌ها استعاری است، وجود من نیز این‌گونه است. کلمات من، طعم و بوی مرا حمل می‌کنند، کلمات من، «مرا» حس می‌کنند، به میزانی که من «خودم» را در درون آن‌ها حس کردم».

این کتاب با 184 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 10 هزار و 800 تومان منتشر شده است.

کد خبر 2344400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha