۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۱۴

آقاجانی:

4 درصد از جمعیت کشور به علت هزینه های سنگین درمانی زیر خط فقر رفتند/کاهش 8 درصدی آمار سزارین در کشور

4 درصد از جمعیت کشور به علت هزینه های سنگین درمانی زیر خط فقر رفتند/کاهش 8 درصدی آمار سزارین در کشور

اراک – خبرگزاری مهر: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان این که در سالهای اخیر چهار درصد از جمعیت کشور به علت پرداخت هزینه های سنگین درمانی زیر خط فقر رفتندگفت: طرح تحول سلامت کاهش سهم پرداختی بیمار را دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آقاجانی شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی دبیرخانه اجرایی ستاد کشوری اجرای طرح تحول سلامت و مسئولین بهداشت و درمان استان مرکزی با اشاره به اهداف برنامه طرح نظام سلامت افزود: حفاظت مالی از شهروندان در پرداخت هزینه های درمانی از اهداف اجرای طرح تحول سلامت است که کاهش سهم پرداختی بیمار در بیمارستانها از 37 درصد به هشت درصد بیانگر تحقق این مهم است.

وی در ادامه با بیان این که طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه امسال در 557 بیمارستان تابعه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اجرایی شد گفت: نخستین هدف اجرای این طرح  برقراری عدالت دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی بود هدفی که در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران برنامه ریزی شد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57 شکل گرفت تا از بی عدالتی در حق مردم مظلوم ایران جلوگیری شود این در حالیست که در سالهای اخیر بی عدالتی ها در حوزه بهداشت و درمان گریبان مردم را گرفته بود.

آقاجانی ادامه داد: متاسفانه در پی شرایط نابرابر سالهای اخیر 95 درصد مردم از دسترسی به خدمات لوکس درمانی محروم شده و تنها 5 درصد جمعیت کشور می توانستند ازاین خدمات بهره مند شوند.

کاهش 8 درصدی آمار سزارین در کشور

وی با بیان این که این شرایط زمینه اتفاق نویی در حوزه ایجادعدالت درمانی را در کشور فراهم کرد افزود: اجرای طرح تحول سلامت گامی جدی در راستای تحقق این خواسته به حق مردم را در حوزه سلامت برداشت.

آقاجانی ادامه داد: کاهش هشت درصدی آمار سزارین در کشور از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح در کشور است که با رایان انجام شدن زایمان های طبیعی محقق شده است.

وی با بیان این که اجرای طرح ارتقا هتلینگ بیمارستانی از دیگر طرح های تحول سلامت است افزود: 134 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در بیمارستان های 557 گانه دولتی تخصیص یافته و با خرید تجهیزات لازم این طرح نیز در آستانه تحقق اهداف خویش است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: طرح تحول سلامت با پشت سر گذاشتن فاز صفر یا همان مطالعات 6 ماهه و فاز اول و دوم در حوزه استقرار اولیه در آستانه ورود به فاز سوم شده و در این بخش گروه های ارزیاب دبیرخانه طرح در نظر دارد با مراجعه به تک تک بیمارستانها و مراکز درمانی کشور بر نحوه اجرای این طرح مهم نظارت کرده و با پایش آن زمینه اجرای دقیق این طرح را در کشور فراهم کند.

زخم عمیقی بر پیکر دانشگاه علوم پزشکی اراک نشسته

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به وضعیت دانشگاه علوم پزشکی اراک در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه سوء مدیریت ها در سالهای اخیر زخم عمیقی بر پیکر این دانشگاه نشانده که نیازمند مرهمی برای التیام است.

دکتر آقاجانی با بیان این که دنبال کالبدشکافی و پیداکردن مقصر در این باره نیستیم افزود: کسی حق نداشت از سفره سلامت مردم استان مرکزی و مراکز بهداشتی و درمانی استان بزند برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خوابگاه بزند.

هزینه کرد اعتبارات بهداشتی و درمانی استان مرکزی در بخشهای دیگر

وی از هزینه کرد اعتبارات بهداشتی و درمانی استان در بخشهای دیگر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در این سالها پولی که حق مردم، پرستاران و پزشکان بوده در جای دیگر هزینه شده و چالش جدی برای حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرده است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: عقب ماندگی های بزرگ در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی همت مضاعف می خواهد برای جبران و این مهم محقق نمی شود مگر در سایه همدلی و وحدت همه مسئولین استان مرکزی امر مهمی که خوشبختانه در استان مرکزی در دولت یازدهم وجود داشته است.

وی از مدیران حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی خواستار اصلاح مدیریت ها شد و افزود: حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی امروز مدیریت اقتصاد پایدار می خواهد تا بتواند مشکلات را به نحو احسن مرتفع نماید.

آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: در اولین بازدید این ستاد از اجرای طرح تحول سلامت در استان مرکزی مشخص شد دو هدف عمده و اول اجرای این طرح اعم از کاهش زیر 10 درصدی پرداخت مردم دربیمارستان های دولتی و انجام تمامی اقدامات درمانی مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستانها محقق شده است.

اجرای طرح تحول سلامت در کشور جرات می خواست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست ضمن تقدیر از دولت یازدهم و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی کشور در راستای اجرای طرح تحول سلامت بیان داشت: اجرای طرح تحول سلامت در کشور جرات می خواست و هر کسی جرات اجرای آنرا تا کنون نداشت.

طاهر احمدی افزود: اجرای طرح تحول سلامت اقدام بزرگی بود که از سوی دولت یازدهم اجرا شد و این اقدام به اندازه تمام کاری است که اگر در طول سه سال آینده در حوزه بهداشت و درمان اجرا نشود کفایت مردم را می کند.

وی با اشاره به دستاوردهای اجرای طرح در استان مرکزی گفت: افزایش 10 درصدی مراجعات مردم به مراکز درمانی دولتی و افزایش 20 درصدی مراجعات به بیمارستانهای تخصصی زنان استان نوید اجرای موفق این طرح در استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از کاهش 13 درصدی سزارین در بزرگترین بیمارستان تخصصی زنان استان خبر دادو گفت: کاهش هزینه های پرداختی مردم در بیمارستانهای دولتی از موفقیت های مهم طرح تحول سلامت در استان مرکزی است.

حسن طاهر احمدی در ادامه از مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان گفت و بدهی 100 میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی اراک را مانعی بر سر راه فعالیت های این دانشگاه برشمرد و اظهارداشت: در حال حاضر 8هزار و 500 در راستای اجرای طرح تحول سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک را یاری می کنند که برای پرداخت دستمزد 2 هزار و 500 نفر از این نیروها مبلغی از سوی خزانه واریز نمی شود و دانشگاه مجبور است ماهانه مبلغ 3 میلیارد تومان را بابت حقوق و دستمزد این افراد از درآمدهای اختصاصی خویش هزینه کند.

وی از بیمارستانهای فرسوده به عنوان چالش دیگر استان یاد کرد و گفت: حدود 16 بیمارستان دولتی استان مرکزی فرسوده و باعمر 60 ساله به مردم خدمات می دهند که این امر باعث شده به دلیل  فرسودگی ساختمانها خدمات بهداشتی و درمانی خیلی به چشم مردم نیاید.

کد خبر 2345015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha