۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۴۱

حائری خبر داد:

رکورد 48 هزار مگاواتی مصرف برق در تابستان زده شد/ هدفگذاری برای کاهش 10 درصدی تلفات

رکورد 48 هزار مگاواتی مصرف برق در تابستان زده شد/ هدفگذاری برای کاهش 10 درصدی تلفات

خرم آباد - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت توانیر گفت: با رشد 10 درصدی مصرف انرژی تابستان گرم را پشت سر گذاشتیم و رکورد 48 هزار و 500 مگا واتی در تابستان امسال زده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایون حائری شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری شرکت توزیع برق استان لرستان ضمن تشکر از همکاران خود در این شرکت در زمینه اقدامات مناسب آن ها در تابستان گرم امسال لرستان اظهار داشت: گرمای تابستان امسال باعث بالا رفتن مصرف برق در کل کشور شد به طوریکه مطابق محاسبه ای که تابستان سال 78 انجام شد اگر متوسط مصرف ساعتی را بر مقدار توانی که در پیک بار مصرف شده تقسیم می کردیم عدد 70 درصد را به ما نشان می داد و این در حالی است که این عدد در تابستان امسال به 93 درصد رسید.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال و طی 24 ساعت شبانه روز شبکه برق هیچ استراحتی نداشته است اضافه کرد: شرایط شبکه، شرایط اقلیمی و گرم شدن زمین این وضعیت را به وجود آورده است و تامین، توزیع و انتقال برق بدون وقفه در تابستان امسال صنعت برق کشور را سربلند کرد که جا دارد از زحمات همکاران خود نیز در لرستان به منظور تولید، انتقال و توزیع مطلوب برق تشکر کنم.

رشد 30 درصدی مصرف برق در خرداد ماه

مدیر عامل شرکت توانیر عنوان کرد: با وجود ظرفیت پیک داخل مدار سال گذشته ممکن بود میزان مصرف جواب ندهد ولی با لطف خدا و همت همه همکاران در شرکت های توزیع برق سراسر کشور در بعضی از روزهای تابستان شاهد رشد 10 درصدی مصرف بودیم که این میزان در خرداد ماه به رشد 30 درصدی مصرف رسید.

حائری اضافه کرد: با رشد 10 درصدی مصرف انرژی تابستان گرم را پشت سر گذاشتیم و رکورد 48 هزار و 500 مگا واتی در تابستان امسال زده شد ولی همچنان بایستی احتیاط های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

وی با بیان این مطلب که یکی از اهداف بخش توزیع برق کشور این است که بتواند برق را به صورت کمی و کیفی در اختیار مشترکین قرار دهد تصریح کرد: رشد سالیانه 10 درصدی مصرف انرژی و 9 درصدی پیک بار نشان می دهد نقش شرکت توزیع برق برای تامین برق مطمئن بایستی تغییر کند و اگر این تغیر رویکرد صورت نگیرد در سال آینده نمی توانیم شبکه را اداره کنیم.

پیک مصرف تابستان سه برابر پیک مصرف زمستان

مدیر عامل شرکت توانیر پیک مصرف تابستان را سه برابر پیک مصرف زمستان در کشور دانست و بیان داشت: این موضوع نشان می دهد دو سوم مصرف مربوط به سیستم های سرمایشی است که با وجود این رقم بایستی سالیانه حدود پنج هزار مگاوات نیروگاه در کشور احداث کنیم تا بتوانیم برق کشور را تامین کنیم و این در حالی است که نه سرمایه گذاری ها، نه اعتبارات، نه اقتصاد و نه منطق نمی توانند در این زمینه جوابگو باشند.

حائری ادامه داد: باید یک مقدار از نقش تامین کمی و کیفی برق جدا شویم و در فضای جدیدتری حرکت کنیم تا از این طریق بتوانیم نقش صنعت برق را در اقتصاد ملی تعریف کنیم.

وی گفت: ما در مرکز فرماندهی توزیع برق که شعار آن مدیریت مصرف است قرار گرفته ایم اما در آنالیز ها متوجه خواهیم شد که مدیریت مصرف بدین گونه که ما عمل می کنیم نبوده لذا بایستی رویکرد خودر ا با توجه به پختگی در این زمینه و بلوغ فکری در تامین کمی و کیفی برق پیدا کنیم و ببینیم بخش توزیع برق در "جی دی پی" و در مصرف انرژی کشور چه نقشی دارد تا بدین ترتیب بتوانیم در مسیر مدیریت مصرف حرکتهای جدی داشته باشیم.

میزان مصرف انرژی در ایران سه برابر ژاپن است

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا به اندازه کشور ما برق مصرف نمی شود اظهار داشت: مصرف کشور در زمینه برق بسیار بالا بوده که باید جلوی مصرف بی رویه برق گرفته شود و اگر این امر صورت نگیرد ظرف چند سال آینده هر چه تولید نفت ملی و گاز ملی داریم بایستی صرف تولید انرژی برق کشور شود.

حائری با بیان اینکه بایستی زندگی همه ما در راستای مدیریت مصرف باشد افزود: میزان مصرف انرژی در کشور به ازای هر نفر سه برابر ژاپن و شش برابر هندوستان است بنابراین بایستی در فضای مدیریت مصرف زندگی کنیم و هر موقع توانستیم به این مدیریت دست پیدا کنیم آنگاه می توانیم بگوییم صنعت نفت به اقتصاد مملکت کمک می کند.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه هیچگاه صنعت برق گلوگاه توسعه ملی و رفاه اجتماعی نبوده و نخواهد بود لذا بایستی این تغیر رویکرد را در سیستم ایجاد کنیم و در بحث مدیریت تقاضا نیز بایستی این رویکرد وجود داشته باشد و باید گروه سازمان یافته ای برای انجام این تغییر داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت توانیر تغییر آرایش ساختار مهندسی توزیع در صنعت برق را عاملی برای سامان دادن به وضعیت مدیریت تقاضا در کشور دانست و بیان داشت: این آرایش ساختار بسیج عمومی و ملی را می طلبد.

لرستان قطب استفاده از کابل های خود نگهدار است

وی ادامه داد: گامی که استان لرستان برای جایگزینی کابل های خود نگهدار به جای کابل های سیم مسی برداشته است بسیار مناسب بوده و می توان گفت شرکت توزیع برق لرستان قطب استفاده از کابل های خود نگهدار است.

حائری با اشاره به اینکه در تمام کشورهای اروپایی که نگاه اقتصادی دارند استفاده از کابل های خود نگهدار ضروری است عنوان کرد: در شهرستان خرم آباد 100 درصد کابل های مسی عوض شده و از کابل های خود نگهدار استفاده شده است.

این مسئول افزود: همچنین استاده از کابلهای خودنگهدار در روستاها نیز نهادینه شده که لازم است 40 درصد باقیمانده استان نیز هرچه سریعتر به کابل های خود نگهدار مجهز شوند.

وی به مزایای استفاده از کابل های خود نگهدار اشاره کرد و گفت: استفاده از این کابل ها باعث بالا رفتن کیفیت تولید برق، کاهش تلفات، اصلاح مبلمان شهری و جلوگیری از انشعابات غیرمجاز می شود که امیدوارم این روند در لرستان ادامه یافته و شرکت توزیع برق لرستان بتواند سرآمد بودن در این موضوع را برای خود حفظ کند.

برنامه ریزی برای جمع آوری لامپ های مدادی

مدیر عامل شرکت توانیر حذف شبکه فشار ضعیف را یکی دیگر از عوامل ساماندهی وضعیت تقاضا در این زمینه برشمرد و اظهار داشت: چند سال پیش و در ماه مبارک رمضان شرکت توزیع برق کشور نسبت به جمع آوری لامپ های مدادی اقدام کرد و توانست بیش از چهار هزار لامپ مدادی که سوخت ملی را هدر می دادند چمع آوری کنند که هم اکنون می خواهیم این حرکت را در راستای کاهش تلفات انجام دهیم.

حائری ادامه داد: بحث کاهش تلفات را می خواهیم با یک بسیج عمومی و حرکت جهادی مهندسی حرکت کنیم و تفاوت این موضوع با دیگر تئوری ها این است که در آن پول اولویت اول نیست و قرار است با استفاده از ظرفیت تمام پتانسیل های مهندسی و اقتصادی حرکتی در راستای کاهش تلفات انجام دهیم.

وی با شاره به اینکه بایستی شبکه فشار ضعیف به طور کلی حذف شود تصریح کرد: حتی یک متر نباید به شبکه فشار ضعیف اضافه شود و با حذف شبکه فشار ضعیف استفاده از برق غیر مجاز از بین می رود و تا نخواهیم نسبت به جمع آوری این شبکه اقدام کنیم کاهش تلفات همواره وجود خواهد داشت.

ظرف یکسال تلفات صنعت برق کشور را به زیر 10 درصد برسانیم

مدیر عامل شرکت توانیر بر ضرورت پیگیری و بررسی موضوع دستکاری کنتورها توسط شرکت توزیع برق سراسر کشور تاکید کرد و گفت: برای این منظور بایستی کنترل کنتور نویس ها بیشتر شود و شرکت های توزیع برق با رسیدگی به مشکلات این افراد در بالا رفتن کنترل آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.

حائری یادآور شد: قصد داریم ظرف یکسال تلفات صنعت برق کشور را به زیر 10 درصد برسانیم که این امر ابتکار و خلاقیت مهندسین حوزه برق را می طلبد و از شرکت توزیع برق استان لرستان نیز انتظار داریم نسبت به کاهش تلفات اقدامات لازم را بعمل آورند.

وی گفت: همه باید دست در دست هم داده و اجازه ندهیم منابع ملی هدر رود چرا که این منابع به نسل آینده تعلق دارد و ما موظف به پاسخگویی هدر رفت منابع به نسل آینده خواهیم بود.

کد خبر 2345041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha