۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۲۰:۰۳

پايان مذاكرات یک روزه در ژنو/

عراقچى: مذاکرات ایران و آمریکا خوب و مفيد پیش رفت/ هدف مذاکره یافتن راه کاهش اختلافات بود

عراقچى: مذاکرات ایران و آمریکا خوب و مفيد پیش رفت/ هدف مذاکره یافتن راه کاهش اختلافات بود

عضو ارشد هیات مذاکرات هسته ای ایران در پایان مذاكرات هسته اي ايران و آمريكا در ژنو که روز گذشته برگزار شد ، این دور از مذاکره را "خوب" و "مفید " ارزیابی کرد

به گزارش خبرنگار مهر، مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا در سطح معاونین وزرای خارجه که صبح پنجشنبه از حدود ساعت 12:30 به وقت تهران، 10 به وقت ژنو آغاز شد، ظهر برای استراحتی کوتاه و نماز متوقف شد و از ساعت 17:30 به وقت تهران، 15 به وقت ژنو از سر گرفته شد و به مدت حدود 2:30 دقیقه ادامه یافت.

بر اساس این گزارش، در مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین ویلیام برنز و وندی شرمن به عنوان نمایندگان آمریکا حضور داشتند.

در این مذاکرات کارشناسان دو طرف نیز شرکت کرده اند. هدف از این گفتگوها ادامه رایزنی در خصوص موضوعات مورد اختلاف و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاههای طرفین مطرح شده است.

عراقچى پس از مذاکرات به خوب و مفيد بودن آن اشاره کرد.

وی پس از پایان مذاکرات دوجانبه با طرف آمریکایی با بیان اینکه یک دور گفتگوی دو جانبه با هیات امریکایی داشتیم گفت: هدف از این گفتگوها بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و چگونگی نزدیک کردن اختلافات و تفاوت دیدگاهها بود.

عراقچی با تاکید بر اینکه در گفتگوهای پنج ساعته امروز بحث های خوبی انجام شد افزود: قرار شد این گفتگوها در ماههای آینده هم ادامه یابد.

وی گفت: در کنار این گفتگو در حال طراحی گفتگوهای دیگری با دیگر اعضای 1+5 هستیم زیرا در شرایط کنونی احساس می کنیم تا اغاز دور بعدی مذاکرات، به یک سری بحث های ریزتری میان ما و بقیه کشورهای عضو 1+5 به صورت دو جانبه نیاز است .

مذاکره کننده ارشد ایران افزود: از هم اکنون تا برپایی مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر شهریور یک سری جلسات دو جانبه برگزار خواهد شد و پس از ان امیدواریم که نتیجه این رایزنی های دو جانبه به برگزاری دور دیگری از مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی با اعضای گروه 1+5 منجر شود.

وی که با واحد مرکزی خبر گفتگو می کرد توضیح داد: این موضوعات ایده هایی است که مطرح شده است اما هنوز نهایی نشده است.

عراقچی درباره مکان مذاکرات دوجانبه هم گفت: تاکنون مکان مشخصی نهایی نشده است اما از انجا که با کشورهایی مختلفی باید رایزنی کنیم ممکن است در پایتخت آن کشورها برگزار شود و یا اینکه ما از آنها در تهران میزبانی کنیم .

مذاکرات پنجشنبه اولین دور گفتگوهای ایران و آمریکا پس از تمدید چهارماهه توافق ژنو بود.

در طول 6 ماهه توافق ژنو، ایران و 1+5  شش دور مذاکرات در وین داشتند اما موارد اختلافی که شامل غنی سازی اراک، فردو، مدت زمان توافق جامع و برخی از موارد دیگر است بین طرفین پابرجا باقی مانده، با این وجود دو طرف اعلام کرده اند که بر روی پیش نویس متن توافق تا حدود 65 درصد پیشرفت داشته اند.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پیش از این اعلام کرده بود به احتمال زیاد اولین دور مذاکرات ایران و 1+5 در دوره چهارماهه در سطح کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواهد بود.

 

 

کد خبر 2345381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha