۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۳۹

گزارش مهر/

دلیجان قطب تولید عایقهای رطوبتی کشور/ محصولات بی کیفیت، برند ایزوگام دلیجان را تهدید می‌کند

دلیجان قطب تولید عایقهای رطوبتی کشور/ محصولات بی کیفیت، برند ایزوگام دلیجان را تهدید می‌کند

اراک - خبرگزاری مهر: کمتر کسی هست که نام دلیجان را شنیده باشد و در ذهنش جایی برای واژه"ایزوگام دلیجان" یا "عایق های رطوبتی دلیجان" باز نکرده باشد. نام دلیجان را در هر جای ایران که ببری می توانی ذهن مخاطب خویش را با برند ایزوگامهایش عایق کنی و حرف خود را مبنی بر این که دلیجان قطب تولید ایزوگام کشور است به کرسی بنشانی.

به گزارش خبرنگار مهر، نام و آوازه برند ایزوگام دلیجان آنقدر در دورن و برون مرزهای کشور پچیده که این روزها واحدهای عایق رطوبتی  فعال در دیگر نقاط ایران سعی می کنند برای آنکه بتوانند در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند و از قافله رقابت جا نمانند علیرغم کیلومتر ها فاصله از شهر دلیجان در انتهای نام شرکت خویش پسوند این شهر را به خود اضافه کرده اند هرچند این حرکت غیر حرفه ای فریاد دادخواهی انجمن صنفی عایق های رطوبتی دلیجان را هم بلند کرده است.

صنعت ایزوگام که در سالهای اخیر توانست به برندی برای شهرستان دلیجان تبدیل شود علیرغم تمامی مزیت ها امروز شهرستان دلیجان را در معرض تهدیدات بزرگی چون آلودگی هوا، اشباع صنعتی و از همه مهمتر فعالیت واحدهای صنعتی غیر استاندارد قرار داده است.

فرماندار شهرستان دلیجان در گفتگو با خبرنگار مهر، از اشباع صنعتی این صنعت بزرگ در شهرستان دلیجان می گوید و معتقد است توسعه این صنعت دیگر به صلاح شهرستان دلیجان نیست.

وی با اشاره به آلودگی هوای شهرستان دلیجان ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی متعدد در حوزه عایق های رطوبتی گفت: پیکر شهرستان دلیجان دیگر ظرفیت توسعه این صنعت را ندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید از صدور مجوزهای بی رویه در این حوزه جلوگیری کند.

شیوه سنتی تولید ایزوگام محیط زیست دلیجان را تهدید می کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از شیوه سنتی تولید ایزوگام در دلیجان انتقاد کرد و گفت: فعالیت غیر استاندارد واحدهای تولید ایزوگام در دلیجان و کپی برداری شیوه های سنتی در واحدهای تازه تاسیس تهدیدات بسیار جدی را فراروی شهرستان دلیجان قرار داده است.

امیر انصاری ادامه داد: خطر انفجار در واحدهای تولید ایزوگام دلیجان به حدی بالاست که این اداره کل جرات اعزام کارشناسان زیست محیطی خود را به درون مجموعه های فوق ندارد.

وی افزود: فیلتراسیون اکثر واحدهای تولید ایزوگام شهرستان دلیجان نیز به روشهای قدیمی صورت می گیرد و این مسئله باعث شده تا هوای شهرستان دلیجان درمعرض جدی آلودگی های صنعتی قرار بگیرد.

معاون اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مرکزی نیز در این باره به مهر گفت: با توجه به استقرار 130 واحد توليدكننده عايق رطوبتي و ساير صنايع وابسته در استان مركزي و وجود خوشه عايق رطوبتي در اين استان، استانداردسازي اين فراورده از اهميت بسزايي برخوردار است.

جعفری افزود: متاسفانه عليرغم اين اهميت، در سالهاي گذشته به رغم تلاشها و پيگيريهاي مكرر اداره كل استاندارد استان مركزي به جهت عدم همكاري مناسب واحدهاي ذيربط در راستاي استانداردسازي اين محصول توفيق چنداني به دست نيامد.

وی در ادامه از تولید محصولات غیر استاندارد توسط برخی واحدهای تولید ایزوگام و اعلام نارضایتی از سوی مصرف كنندگان در استان مركزي و ساير نقاط كشور خبر داد و گفت: پس از برگزاري نشستهايي با توليدكنندگان و انجمن صنفي ذيربط، اداره كل استاندارد استان مركزي رويكرد جديدي را طبق ضوابط قانوني مربوطه اتخاذ نمود و مقرر شد توليدكنندگان اين فرآورده تاريخ توليد آزمايشي خود را جهت بازرسي و نمونه‌برداري از محصول آزمايشي اعلام نمايند مشروط بر اينكه اولا نه قبل و نه بعد از تاريخ اعلام شده اقدام به توليد محصول نكنند، ثانیا به هيچ عنوان كالايي را كه با اين وضعيت توليد كرده‌اند روانه بازار مصرف ننمايند و ثالثا تنها پس از دريافت پروانه كاربرد علامت استاندارد محصول خود را توليد و توزيع نمايند.

معاون اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مرکزی با بیان این که به منظور حصول اطمينان از عدم توليد در فاصله نمونه برداري تا دريافت پروانه خط توليد اين واحدها، موقتاً توسط اداره كل استاندارد متوقف و پلمپ گذاري می گردد گفت: با اين شرايط از ابتداي سال 1393 تا كنون 55 درخواست از سوی واحدهای تولیدی مذکور به این اداره کل واصل که از مجموع این در خواستها 47درخواست مورد پذيرش با توجه به كامل بودن مستندات و برخورداری از شرايط مورد پذیرش واقع و زمینه انجام 120 بازرسی و 102 مورد نمونه برداری از واحدهای تولیدی ایزوگام فراهم شد.

جعفری با بیان این که با اجرای این شیوه 49 پروانه استاندارد برای واحدهای تولید ایزوگام در دلیجان طی سالجاری صادر شده گفت: تعداد پروانه‌هاي صادره در 4 ماهه سالجاري  تقريبا با تعداد كل پروانه‌هاي معتبر سالهاي قبل برابر بوده است.

این کارشناس استاندارد با بیان این که اجرای این طرح مشخص کرد امكان توليد عايق رطوبتي باكيفيت ( هم از جهت دانش فني و هم به لحاظ مواد اوليه مناسب) فراهم است گفت: با اجرای این طرح مشکل عدم کیفیت محصول ایزوگام در برخی واحدهای تولیدی عایق رطوبتی دلیجان ریشه یابی شد و مشخص گردید رقابت منفي بر روي قيمت محصول دليل اصلي كاهش تعمدي كيفيت اين فرآورده است كه ضروري است با نظارت دقيق بر قيمت اين فرآورده در زنجيره توزيع (از طريق معاونت بازرسي سازمان صنعت،‌معدن و تجارت در كل كشور) از اين اقدام جلوگيري کرد.

جعفری یادآور شد: با توجه به قيمت قير و ساير مواد اوليه مورد نياز، قيمت هر متر مربع عايق رطوبتي بالغ بر 160.000 ريال برآورد مي‌شود، حال آنكه عايق رطوبتي در بازار به قيمت 40.000 ريال به ازاي هر متر مربع به فروش مي‌رسد.

مسئولان دولتی با نگاه یک سویه به صنعت ضربه نزنند

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی نیز در گفتگو با مهر از  احکام صادره برای 16 نفر از صنعتگران عایق های رطوبتی استان گلایه کرد و گفت: حکم زندان برای یک صنعتگر دور از انصاف است و باید مسئولان بخش دولتی با در نظر گرفتن تمامی شرایط نسبت به اخذ تصمیم اقدام کنند.

منوچهر توسطی افزود: اگر تولید غیر استانداردی در حوزه صنعت ایزوگام رخ داده خسارت اقتصادی به افراد وارد شده و باید یک جریمه اقتصادی برای آن در نظر گرفته شود نه اینکه با زندانی کردن یک تولید کننده با آبروی فعالین بخش صنعت بازی شود؟

وی با بیان این که کسی با برخورد قانونی با متخلفان صنعت مخالف نیست گفت: نگاه یک سویه مدیران بخش دولتی به بخش صنعت باعث می شود تا در شرایطی که وضعیت نابسامان اقتصاد از یک سو و نبود مواد اولیه مرغوب از سوی دیگر کمر صنعتگر را خرد کرده بی آبرو کردن صنعتگران با حکم زندان دیگر انگیزه ای برای کار تولیدی در جامعه باقی نگذارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این باره گفت: متاسفانه بسیاری از واحدهای تولید ایزوگام در کشور که فاقد پروانه استاندارد است بنام دلیجان اقدام به تولید محصول می کنند و این مسئله برند ایزوگام دلیجان را به خطر انداخته است.

علیرضا زاوشی افزود: مسئولین باید با بکارگیری راهکارهای قانونی مختلف صنعتگران را در مسیر حرکت به سمت تولید استاندارد یاری کنند و اتخاذ تصمیمات قاطعی چون حکم زندان از ابتدای امر کاری غیر کارشناسی است.

اگر چه برخورد اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مرکزی در خصوص معرفی متخلفان صنعتی حوزه تولید عایقهای رطوبتی خیلی به مزاق فعالین بخش صنعت خوش نیامد اما به اعتراف رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی باعث شد تا کنون 14 واحد از 16 واحد محکوم شده نسبت به استاندارد سازی مجموعه تولیدی خویش اقدام کنند.

..............
گزارش: فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2346597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha