۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶

تراکتورسازی – ملوان؛ تقابلی سه امتیازی به ارزش صدرنشینی/ امیدواری تبریزی ها به تساوی سپاهان و استقلال

تراکتورسازی – ملوان؛ تقابلی سه امتیازی به ارزش صدرنشینی/ امیدواری تبریزی ها به تساوی سپاهان و استقلال

تبریز – خبرگزاری مهر: تیم تراکتورسازی تبریز در شرایطی هفته سوم رقابت های لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور را برابر تیم ملوان بندر انزلی سپری می کند که جذب دو بازیکن جوان از رقیب شمالی طی روزهای گذشته جدالی رسانه ای بین مسئولان دو باشگاه را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بازیهای باقی مانده از هفته سوم چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور روز جمعه هفته جاری به انجام می رسد و طی آن در یکی از دیدارهای مهم، تیم تراکتورسازی در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز از تیم ملوان بندرانزلی پذیرایی می کند.

رقابتی با طعم جدال رسانه ای

این بازی بنا بر سابقه دیدارهای دو تیم در ادوار گذشته لیگ، اهمیت و حساسیت زیادی دارد و هواداران هیچ کدام دوست ندارند که تیمشان در رقابت با رقیب کم بیاورد. البته طی سال های اخیر روابط بسیار خوبی بین هواداران تراکتورسازی و ملوان حاکم بوده و دیگر خبری از حواشی و جنجال های چند فصل پیش تر وجود ندارد.

با این حال اما دیدار رفت دو تیم تراکتورسازی و ملوان در فصل جدید در شرایطی روز جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد که مسئولان دو تیم تا همین چند روز قبل با یکدیگر جدال رسانه ای داشتند. موضوع جدال مسئولان دو تیم ارتباط به جذب دو بازیکن جوان ملوان از سوی تراکتورسازان دارد که اعتراض رسمی و بیانیه ای انزلی چی ها را هم به دنبال داشته است. دیدار دو تیم در تبریز نمایش تقابل مسئولان دو تیم خواهد بود که البته در آستانه برگزاری مسابقه، دو طرف در خصوص مجادله رسانه ای شان که البته چندان هم پر دامنه نبود، سکوت کرده اند.

در انتظار نمایشی زیبا

از لحاظ فنی اما این بازی می تواند یکی از دیدارهای زیبای هفته سوم باشد. تراکتورسازی در دو بازی گذشته خود عملکرد مقبولی داشته و چهار امتیاز استاندارد از یک بازی خانگی برابر فولاد خوزستان و یک بازی بیرون از خانه برابر تیم ذوب اهن دشت کرده است.

از طرفی باید اذعان کرد که تراکتورسازی فوتبال تقریبا متفاوتی را در دو بازی گذشته خود ارائه داده و شادابی و جنگندگی جایگزین نمایش آرام و با احتیاط فصل گذشته شده است. این تیم درون دروازه خود حامد لک را دارد که بسیاری بر این اعتقاد هستند که این دروازه بان باید یک رقیب جدی دیگری غیر از داود نوشی داشته باشد. اشتباه وحشتناک لک در دیدار با فولاد خوزستان اگرچه با نمایش خوب او در بازی با ذوب آهن جبران شد اما لزوم تقویت محافظت از قفس توری سرخپوشان دغدغه ای است که این روزها هواداران این تیم دارند.

دفاعی کُند اما باهوش

تراکتورسازان در خط دفاع جمعی از بازیکنان با تجربه را در اختیار دارند که به رغم کُند بودن، از هوش تدافعی خوبی بهره مند هستند. سرعت پائین بازیکنی تنومند و سنگین وزن مثل احمد آل نعمه در قلب خط دفاعی، شاید نقطه ضعف تراکتورسازی باشد اما همین بازیکن بارها ثابت کرده که کُند بودنش را می تواند با استفاده از هوش و اقدام بموقع حرکات در حین بازی پوشش دهد. خالد شفیعی دیگر مدافع میانی تراکتوری ها است که نمی توان از او به عنوان یک مدافع سرعتی یاد کرد اما این بازیکن سابق گسترش فولاد نیز تا حدودی خصوصیاتی شبیه به آل نعمه دارد و البته یک ویژگی منحصر بفرد نیز نزد شفیعی وجود دارد که بسیار هم مورد علاقه رسول خطیبی است و این ویژگی، پرتاب اوت های بلند این بازیکن است. حضور دیتمار بیکاج مدافع بلندبالا و سرزن آلبانیایی روی نیمکت نیز تا حدودی خیال کادرفنی را از جایگزینی بازیکنی مورد اعتماد در قلب خط دفاعی راحت کرده است.

در دو سمت راست و چپ خط دفاعی تراکتورسازی نسبت به فصل گذشته تغییراتی آنچنانی اعمال نشده و این تیم در غیاب فخرالدینی که به استقلال رفت، همچنان با محمد ایرانپوریان و حبیب گردانی به کارش ادامه می دهد. سبک بازی این دو بازیکن هنگام حمله تا حدودی از یکدیگر متفاوت است و ایرانپوریان بیشتر از گردانی میل به نفوذ دارد، با این حال سانترهای مواج مدافع چپ بومی تراکتور از یک سوم دفاعی حریف به نزدیکی های نقطه پنالتی در نوع خود منحصر بفرد است و می تواند به سان خوراکی لذیذ برای میل مهاجمان این تیم باشد.

جنگندگی هافبک ها در کمربند میانی

خط هافبک تیم تراکتورسازی هم در بازی های قبلی اش تحرک زیادی از خود نشان داده و وظیفه تغذیه مهاجمان را در حدی نزدیک به ایده آل انجام داده است. اضافه شدن چند نیروی جوان و دونده از جمله شاهین ثاقبی به کمربند میانی سرخپوشان، این خط از سیستم بازی تراکتورسازی را نسبت به گذشته تا حدودی قوی تر کرده است. هافبک های تراکتورسازی در دو بازی گذشته نشان دادند که علاوه بر بازیسازی، با دوندگی های بی امان و خستگی ناپذیر می توانند با تخریب توپ و بازی هم پستی های خود در تیم مقابل و البته تصاحب توپ های سوم، خواسته ها و اهداف تاکتیکی حریفان را بی اثر کنند که این کار می تواند مالکیت توپ را از حریف به تراکتورسازی تغییر داده و تیم مقابل را تحت فشار قرار دهد. مهدی کیانی به عنوان هافبک دفاعی عملکرد خوبی دارد و فرشاد احمدزاده بازوی چپ تراکتوری ها را بیمه کرده است. اضافه شدن نریمان جهان به خط هافبک به هنگام دفاع، قدرت توپ گیری هافبک های تراکتورسازی را افزایش می دهد. علاء عبدالزهرا و احمد کامدار دیگر نفراتی هستند که می توانند در خط میانی گره بازی تیمشان را باز کنند.

 

بازگشت خلاقیت به خط حمله

اما در خط حمله تیم تراکتورسازی، نسبت به فصل قبل تغییراتی اعمال شده و نتیجه این تغییرات، بازگشت قدرت و خلاقیت به خط تهاجم سرخپوشان بوده است. حضور چند مهاجم با فیزیک بدنی و سبک بازی متفاوت از هم، دست رسول خطیبی را برای اعمال تاکتیک ها و سیستم های متفاوت باز گذاشته و این مربی جوان می تواند در صورت به بن بست رسیدن کارهای تهاجمی مدنظر خود، سیستم و یا تاکتیک بازی تیمش را با یکی، دو جابجایی و تغییر عوض کند و به نتیجه هم برسد.

کما اینکه در دیدار با فولاد خوزستان این تغییرات جواب داد و تراکتورسازی توانست با قدرت و دقت بالای شوتزنی و البته نبوغ ادینهو به گلی سه امتیازی دست پیدا کند. دوندگی های زیاد محسن دلیر در خط دفاعی تیم مقابل باعث خستگی، از دست رفتن تمرکز و تحت فشار قرار گرفتن مدافعان حریف شده و این کار باعث می شود که میزان خطا و اشتباه نفرات تدافعی تیم مقابل افزایش یابد. سامان نریمان جهان نیز با استفاده از سرعت بالای خود توان عبور از هر مدافعی را دارد و این کار را در دو بازی قبلی تراکتورسازی نشان داده است. محمد ابراهیمی نیز به نظر می رسد در فصل جاری بیشتر از اینکه حاشیه ساز باشد، به دنبال ارائه فوتبال است.

ملوان با دو تساوی می آید

با این شرایط هواداران تیم تراکتورسازی امیدوارند که تیمشان در دومین بازی خانگی خود در لیگ چهاردهم نیز نتیجه ای مشابه آنچه در اولین مصاف خانگی شان برابر فولاد رقم خورد، به ثبت برساند که در صورت تحقق این امر، تراکتورسازی می تواند همچنان به رقابت با بالانشینان جدول ادامه دهد.

در طرف دیگر مصاف عصر آدینه ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز اما تیم ملوان حضور خواهد داشت. ملوانی ها نیز همچون سایپا حریف این هفته گسترش فولاد، هر دو دیدار قبلی خود را با نتیجه مشابه صفر – صفر پشت سر گذاشته اند تا بازی های دو تیم تبریزی در هفته سوم، مصاف با رقیبانی باشد که هنوز نه طعم گلزنی را چشیده اند و نه شاهد فروپاشی دروازه شان شده اند.

ملوان دو امتیازی و رده نهمی، در دو هفته سپری شده از لیگ ابتدا در خانه تیم پدیده مشهد تن به تساوی بدون گل داد و سپس در خانه برابر تیم صبا این نتیجه را تکرار کرد. در قبال گل نزدن تیم ملوان در بازی های قبلی، خط دفاعی این تیم اما عملکردی خوب داشته و هنوز قفل دروازه انزلی چی ها باز نشده است.

 

به طور قطع کادر فنی تیم ملوان نوع بازی تراکتورسازی در دو هفته گذشته را آنالیز کرده و با علم به سیستم و ترکیب تفرات حریف در تبریز حاضر می شود. کسب یک امتیاز برای تیم میهمان می تواند نتیجه ای معقول و استاندارد باشد اما ملوان تیمی است که سابقه پیروزی در تبریز را دارد و خطیبی و شاگردانش این هفته باید مراقب حریف خوب باشند.

چشم انتظار تقسیم امتیاز بین سپاهان و استقلال

تیم تراکتورسازی در صورت رقم زدن دومین پیروزی خود در فصل جدید، می تواند به رقابت نزدیک خود با تیم های بالانشین جدول رده بندی ادامه بدهد. این در شرایطی است که دو تیم سپاهان و استقلال به عنوان دو تیم شش امتیازی جدول، در هفته سوم برابر یکدیگر به میدان خواهند رفت که در صورت تقسیم امتیازات در اصفهان، تراکتورسازی می توان با سه امتیاز احتمالی خود به صدر جدول برسد. البته مصاف سپاهان و استقلال روز پنجشنبه برگزار می شود و تراکتوری ها با علم به نتیجه آن بازی برابر تیم ملوان حاضر می شوند. از طرفی دو تیم چهار امتیازی پدیده و صبا نیز که از این حیث با تراکتورسازی برابری می کنند، روز پنجشنبه و یک روز قبل از بازی تراکتورسازی با ملوان، برابر یکدیگر بازی خواهند کرد تا تبریزی ها به تقسیم امتیاز در آن دیدار و البته به تنهایی صدرنشین شدندر پایان هفته سوم امیدوار باشند.

دیدار تیم های تراکتورسازی و ملوان از چارچوب بازی های هفته سوم لیگ برتر، از ساعت 18 روز جمعه 24 مرداد در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز برگزار خواهد شد.

--------------------------------

گزارش از: محمود نصیرپور

کد خبر 2348987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha