۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۳۱

اشد مجازات اولین گام طرح تنفس/ مسئولان برای استراحت جنگلها شتابزده عمل نکنند

اشد مجازات اولین گام طرح تنفس/ مسئولان برای استراحت جنگلها شتابزده عمل نکنند

عضو هیات علمی دانشگاه ساری با بیان اینکه در حال حاضر از جنگل های بی نظیر و سترگ شمال جز تار و پودی بر جای نمانده، گفت: برای تنفس و استراحت دادن به این جنگلها گام نخست تعیین اشد مجازات برای متجاوزان و مشخص کردن حریم جنگلهاست.

دکتر محمد رضا پورمجیدیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: جنگلهای شمال یکی از بی نظیرترین، زیباترین و نادرترین جنگلهای جهان هستند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه، جنگل های هیرکانی اجداد جنگلهای اروپایی هستند. لذا پیش از آنکه به بهره برداری از این جنگل ها فکر کنیم بایستی به ارزشهای زیست محیطی و باستانی آنها اهمیت بدهیم.

سیر قهقرایی جنگلها به علت بی توجهی دولت و بی مهری مردم

پورمجیدیان اظهار داشت: متاسفانه از سال 1299 یعنی در زمان پهلوی اول تاکنون که تشکیلات جنگلبانی شکل گرفته، نه دولتمردان توجهی به این ذخایر ژنتیکی داشته اند و نه مردم تعلق خاطری نسبت به آن. البته لازم به ذکر است در زمان قاجار هم این جنگلها بدون مطالعه و برنامه ریزی و آینده نگری به صورت اجاره در اختیار کمپانی های کشور های انگلستان، روسیه و ... قرار گرفته و در اثر استفاده بی حد و حصر آنها بسیاری از گونه های نادر و با ارزش مانند گردو، شمشاد، بلند مازو و ...در معرض انقراض قرار گرفته اند.

جنگلهای شمال منشا تحقیقات برای تمام دنیا

وی افزود: جنگلهای شمال نه تنها برای ایران که برای تمام جهان می توانند منشا تحقیقات، بانک ژن، ذخیره اکولوژیک و  آثار تاریخ طبیعی باشند که متاسفانه هم دولتمردان و هم مردم با عملکردهای ناصحیح و شتابزده  آن را به سیر قهقرایی کشانده اند.

طرح تنفس جنگلها؛ نوش دارو پس از مرگ سهراب

پورمجیدیان با اشاره به طرح تنفس جنگل ها اظهار داشت: البته این طرح نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و بعید به نظر می رسد که بتوان ضررهای غیر قابل جبرانی را  که به جنگلهای شمال در طی صد سال گذشته رسیده، جبران کرد و ساختار اولیه این آثار طبیعی را بازسازی کرد.

 اجرای طرح تنفس جنگلها به یکباره محال است

عضو هیات علمی دانشگاه ساری یادآور شد: استراحت دادن به جنگل به این سادگی نیست چرا که تعهدات دولت به پیمانکاران 10 ساله است بنابراین نمی توان در کوتاه مدت و حتی یک ساله طرح استراحت جنگل را شتابزده اجرا کرد.

نصف شدن مساحت جنگلها در کمتر از یک قرن

به گفته وی، اگر این قدرت را داشتیم تاکنون می توانستیم جلوی این همه تجاوز و تصرف جنگل ها و مراتع کشور را بگیریم اما وقتی مساحت جنگلهای شمال ظرف کمتر از یک قرن به نصف کاهش یافته بنابراین اجرای چنین طرح هایی به یکباره محال به نظر می رسد.

نابودی حیات وحش در اثر بهره برداری غیر اصولی از جنگلها

این استاد دانشگاه با اشاره به مرگ تدریجی کل اکوسیستم جنگل های شمال یاد آور شد: بهره برداری غیر اصولی از جنگلها طی سالیان گذشته نه تنها درختان که حیات وحش جنگلها را هم نابود کرده است.

جنگلهای شمال در برابر جنگلهای دنیا یک وجب بیشتر نیست

وی با انتقاد از رویکردی که جنگلهای شمال را قطب تولید چوب عنوان کرده گفت: جنگلهای شمال در برابر کشورهای صاحب جنگلهای جهان مانند کانادا ، روسیه و برزیل یک وجب بیشتر نیست و این دیدگاه که از سالها پیش در میان مسئولان جاافتاده که باید از جنگلهای شمال برای تأمین چوب آلات مورد نیاز کشور بهره بردای کرد اشتباه است و کارشناسان و اعضای هیات علمی از 30 سال پیش تا کنون بار ها همین را فریاد زده اند ولی متأسفانه حالا که کار از کار گذشته مسئولان به هوش آمده اند و می خواهند یک شبه راه صد ساله بروند.

الزام سوبسیدها و نظارت ویژه برای اجرای طرح تنفس جنگلها

پورمجیدیان تصریح کرد: طرح تنفس جنگل ها طرح بسیار خوبی است به شرطی که با  ساماندهی و برنامه ریزی علمی و اصولی پیش برده شود و با در نظر گرفتن سوبسیدها و نظارت های ویژه چنانچه سال جاری را مبدأ اجرای این طرح قرار دهیم در طی 10 سال آینده که آخرین قراردادها با پیمانکاران تمام می شود به تدریج این طرح را اجرا کنیم.

 پیمانکاران علاوه بر بهره برداری برای حفاظت از جنگلها تعهد دارند

عضو هیات علمی دانشگاه ساری در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر دولت خواستار حفظ این ذخایر ارزشمند اکولوژیکی است می تواند با در نظر گرفتن اعتبارات ویژه با پیمانکاران فعلی تسویه حساب کرده و تعهدات خود را بدون اینکه از جنگل بهره برداری شود، اجرا کنند، گفت: قرارداد با پیمانکاران تنها برای بهره برداری از جنگلها نیست و با هر پیمانکاری که قرارداد بسته می شود علاوه بر بهره برداری وظایفی برای حفظ، نگهداری و احیای جنگل ها برعهده آنها گذاشته می شود که اگر با طرح تنفس جنگل ها به یکباره با این پیمانکاران تسویه حساب شود برای حفظ و نگهداری از جنگلها به مشکل برمی خوریم.

برای ارائه هر تئوری باید مسائل اقتصادی و اجتماعی جنگلها را در نظر گرفت

وی با اشاره به مسائل اقتصادی واجتماعی حاکم بر جنگلهای شمال یادآور شد: به هیچ عنوان موافق یکباره متوقف کردن هرگونه بهره برداری از جنگلها نیستم بلکه باید به تدریج و گام به گام ظرف 10 سال آینده این طرح را اجرا کرد و در گام نخست با اشد مجازات نسبت به متصرفان و متخلفان جنگلها برخورد کرد و آنها را سر جایشان نشاند.

شناسنامه دار کردن و تثبیت مالکیت دولت  گام نخست در طرح تنفس جنگلها

عضو هیات علمی دانشگاه ساری تاکید کرد: همچنین شناسنامه دار کردن و تعیین دقیق حریم جنگلها و مراتع از دیگر اقداماتی است که در نخستین گام ها بایستی انجام شود یعنی در حقیقت در ابتدا دولت باید حاکمیت و مالکیت خود را در مورد جنگلها و مراتع تثبیت کند.

 

کد خبر 2351037

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha