۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹

به دلیل قطع جریان آب هیرمند/

هامون در آستانه خشکیدگی کامل قرار گرفت/ افزایش گرمای هوا و کاهش ورودی آب

هامون در آستانه خشکیدگی کامل قرار گرفت/ افزایش گرمای هوا و کاهش ورودی آب

زاهدان - خبرگزاری مهر: مدیر کل سازمان محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: متاسفانه به رغم تمامی تلاش های همه جانبه ای که برای حفظ و بقای تالاب هامون طی یک سال گذشته انجام شده اما بار دیگر تالاب در آستانه خشکیدگی کامل قرار دارد.

خسرو افسری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: در حال حاضر با قطع آب ورودی و گرمای شدید منطقه تالاب همچون سال های گذشته در معرض خشکیدگی کامل قرار دارد.

وی اظهار داشت: هر چند که با اقدامات علمی و عملی انجام شده توانستیم بخشی از آب تالاب را حفظ کنیم اما با توجه به گرمای بالای منطقه و وجود باد منطقه تالاب دوباره در مرز خشکی کامل قرار گرفته و بیشتر از همیشه نیازمند حق آبه است.

وی گفت: سازمان محیط زیست در سال گذشته نسبت به حفر کانال در مسیرهای ورودی آب اقدام کرد تا با جریان یافتن آب در رودخانه هیرمند جریان آب به سمت هامون هدایت شود.

افسری اذعان داشت: بدین منظور با حفر کانال از هامون پوزک که از طریق رودخانه پریان مشترک آبگیری می شود و حجم بیشتر آب رودخانه مشترک به این ناحیه می ریزد هدایت آب از هامون پوزک که بیش از 90درصد آن در خاک افغانستان می باشد به هامون صابوری یا چنگ سرخ انجام پذیرفت.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه جاده قرقری به گمشاد در میان دو هامون پوزک و هامون صابوری قرار گرفته است و از طرفی با احداث کانال ها حجم مناسبی آب از هامون پوزک به صابوری در جریان بود لذا جهت هدایت آب نیاز به ایجاد پل یا کاشت لوله در مسیر جاده بسیار ضروری بود که این کار نیز انجام شد و انتقال آب با تمام ظرفیت صورت پذیرفت.

افسری افزود: برای سرعت بخشیدن به روند آبگیری هامون این اداره کل اقدام به لایروبی برخی از رودخانه ها از جمله "نیاتک" و "ملکی" کرد تا از انباشت رسوبات که به عنوان مانع در مسیر جریان آب را سد می کرد جلوگیری کند.

احیای کوه خواجه

مدیر کل سازمان محیط زیست بیان داشت: با احداث کانال انتقال آب از مسیر رودخانه افضل آباد به اطراف کوه خواجه در سال گذشته نسبت به احیای پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاکی در این منطقه اقدام شد.

وی ادامه داد: در ابتدای سال جاری با جاری شدن آب در این مناطق پوشش گیاهی آن احیاء شد و جان تازه ای به مردم عشایر این منطقه داد و موجب شد تا مراتع احیا شوند.

وی افزود: اداره کل محیط زیست از آنجایی که شرایط اقلیمی و توپوگرافی در تالاب هامون سبب تبخیر و پخش آب و خشک شدن دریاچه در مدت کوتاه می شود نسبت به انسداد قسمت جنوبی تالاب به منظور جلوگیری از پخش آب کرد تا از خشک شدن دریاچه در زمان کم آب جلوگیری شود.

افسری یادآور شد: ایجاد آب بند در مسیر پل های جاده نهبندان نیز از جمله اقدامات دیگری بود که برای جلوگیری از پخش آب و ماندگاری بیشتر پوشش گیاهی انجام شد تا از فرسایش خاک کاسته شود.

وی اظهار داشت: انجام عملیات پخش آب در کانون های گرد و غبار جهت احیای پوشش گیاهی و کاهش گرد و غبار، انجام نی کاری در هامون صابری و هیرمند، بازگشایی بخشی از دیوار مرزی جهت ورود آب به تالاب، انجام مطالعه تعین نیاز آبی تالاب هامون در سناریوهای مختلف و انجام مطالعه احیای بخش هایی از تالاب هامون از اقداماتی در زمینه احیای تالاب بوده است که متاسفانه به دلیل قطع آب ورودی و تبخیر بیش از حد در هامون باری دیگر این تالاب را به مرز خشکیدگی سال های گذشته رسانده است.

کد خبر 2352147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha