۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۵۱

در کار گروه کاهش آلودگی اراک:

کارگاه های مشاغل مزاحم اراک ساماندهی می شود/ ایرالکو شکایت علیه محیط زیست را پس بگیرد

کارگاه های مشاغل مزاحم اراک ساماندهی می شود/ ایرالکو شکایت علیه محیط زیست را پس بگیرد

اراک – خبرگزاری مهر: استاندار مرکزی از ساماندهی کارگاههای مشاغل مزاحم در کلانشهر اراک ظرف 6 ماه آینده خبر داد و گفت: بعد از ساماندهی کوره های آجر پزی شهر اراک ساماندهی مشاغل مزاحم و کارگاههای واقع در اخل شهر از دیگر اولویت های کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک است که باید ظرف 6 ماه آینده در این شهر اجرایی شود.

 به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی ظهر دوشنبه در هشتمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی کلان شهر اراک با اشاره به ضرورت توجه به معضل آلودگی هوای اراک و اقدام عاجل در راستای کاهش آلایندگی ها گفت: از مهمترین عوامل آلایندگی هوای اراک سوخت کوره های اجر پزی این شهر بود که خوشبختانه در اقدامی کارشناسانه و همت همه مدیران با گازرسانی به کوره های آجر پزی شهر اراک این مشکل از آبانماه امسال در اراک به طور کامل حل شده و دیگر هیچ واحد کوره پزی حق استفاده از سوخت مازوت را نخواهد داشت.

وی در ادامه به اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک طی سال گذشته و سالجاری افزود: رفع آلایندگی های زیست محیطی اعم از آلاینده های شیمیایی و صنعتی که سلامت مردم را تهدید می کنند از الویت های کاری این کارگروه بوده و راه اندازی خط تولید گوگرد در پالایشگاه، تامین سوخت نیروگاه شازند و ... از مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوای اراک بوده است.

استاندار مرکزی با بیان این که آلایندگی ناشی ازذرات گرد و غبار را نباید به عنوان عوامل تهدید کننده سلامتی در بین مردم یاد کرد گفت: اگر چه ذرات گرد و غبار تهدید جدی علیه سلامت مردم نیستند اما بررسی و تعیین منابع این آلودگی باید در اولویت های کاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار بگیرد.

مقیمی ادامه داد: در موضوع ذرات گردو غبار آنچه سلامت مردم شهر اراک را تهدید می کند آلودگی گرد و غباریست که از محل تالاب کویری میقان متوجه شهر اراک می شود.

وی تاکید کرد: کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک باید در قالب کار کارشناسی نقش ریزگردها در آلایندگی هوای اراک را برریس و در قالب گزارشی موثق به اعضا کارگروه اطلاع رسانی کند.

استاندار مرکزی گفت: تهیه طرح مطالعاتی پیرامون آلایندگی های زیست محیطی غیرشیمیایی در استان باید در دستور کار کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک قرار بگیرد.

مقیمی در ادامه با اشاره به نگرانی مردم از جهت فعالیت صنایع و آلودگی ناشی از این فعالیت در کلان شهر اراک گفت: تهیه گزارشی از صنایع مستقر در شهرستان اراک و مشخص کردن صنایع آلاینده باید از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک انجام شود تا در نشستی با واحدهای صنعتی آلاینده بتوانیم نسبت به تعیین تکلیف این الایندگی ها و رفع نگرانی مردم اقدام کنیم.

وی با اشاره به قوانین زیست محیطی و ضرورت مشارکت صنایع در ایجاد فضای سبز گفت: بر اساس بند د تبصره 45 مقرر شده یک در هزار درآمدهای ناشی از فعالیت کارخانجات صنعتی صرف مشکلات زیست محیطی هر منطقه شود که در این راستا مصوب شد سه صنعت بزرگ پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی در اقدامی مشترک با همکاری منابع طبیعی حد فاصل محل استقرار این صنایع تا شهر اراک را به وسعت 2 هزار متر مربع درختکاری کنند.

ایرالکو سریعا شکایت خود علیه محیط زیست را پس بگیرد

استاندار استان مرکزی در ادامه بر ضرورت تسریع در اجرای طرح نوسازی کارخانه ایرالکو و راه اندازی واحد پخت آند در خیرآباد تاکید کرد و گفت: خلف وعده های ایرالکو دیگر قابل پذیرش نیست و پروژه ای که باید ظرف 6 ماه اجرا شود نباید 6 سال زمان ببرد.

مقیمی آخر آبانماه را مهلت پایانی ایرالکو برای تعطیلی 72 دیگ قدیمی واحد احیا برشمرد و گفت: از 18 ماه فرصت ایرالکو برای راه ندازی کارگاه احیا و راه اندازی دیگ های جدید 10 ماه گذشته و بهانه جویی های اخیر با توجه به اقدامات صورت گرفته و تجهیزات خریداری شده دیگر معنایی ندارد.

وی خطاب به مدیران ایرالکو افزود: مدیران ایرالکو باید هر چه سریعتر نسبت به پس گرفتن شکایت خود علیه محیط زیست و تشکلهای مردمی اراک اقدام کنند چرا که در غیر این صورت با توجه به در اختیار داشتن احکام صادره مبنی بر آلایندگی ایرالکو نسبت به تعطیلی این کارخانه اقدام خواهم کرد.

استاندار مرکزی افزود: اگر محیط زیست و تشکل های مردمی همراه با مدیریت استان زمانی را به این کارخانه داده اند تا با اصلاح امور خود در جهت رفع الایندگیها اقدام کند قرار نیست مدیران این مجموعه با توجه به زمان در اختیار و جو سازیهای هدفدار از انجام تعهدات خویش سرباز زنند.

مقیمی تاکید کرد: طرح شکایت علیه محیط زیست نوعی تحریک است که مجموعه ایرالکو انجام می دهد که در صورت ادامه این روند نباید هیچگونه انتظاری برای ادامه همکاریهای مدیریت استان با این مجموعه وجود داشته باشد.

تجربه 37 روز هوای آلوده در سال 93 از سوی مردم اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست به ارائه گزارشی پیرامون وضعیت آلایندگی هوای شهر اراک پرداخت و گفت: از ابتدای امسال تا کنون 37 روز آلوده برای کلان شهر اراک ثبت شده که این تعداد روز آلوده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد کمتر است.

امیر انصاری افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون 112 روز سالم و 37 روز ناسالم در تقویم وضعیت آلایندگی کلان شهر اراک ثبت شده که بیشتر این آلایندگی به وجود ذرات در هوای کلان شهر اراک برمی گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه کلان شهر اراک این روزها به کارگاه عمرانی تبدیل شده و اجرای پروژه های جاه سازی، پل سازی و ... بر وجود ذرات در هوای این کلان شهر افزوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: علاوه بر این فعالیت صنایعی که دارای واحدهای سمپلاس هستند اعم از ماشین سازی، آذرآب و.... بر آلودگی ذرات معلق می افزایند.

انصاری یادآور شد: وزش بادهای شرقی کشور که از کویر مرکزی کشور به سمت اراک در حرکت است و فعالیت کارگاههای شن و ماسه از دیگر عوامل موثر بر حضور ریزگردها در آسمان کلان شهر اراک است.

وی ادامه داد: تعیین سهم آلایندگی عوامل فوق در تقویت حضور ریزگردها نیازمند 250 میلیون تومان اعتبار است تا بتوان با تهیه آن به برنامه ریزی برای کاهش این مهم در آلایندگی هوای اراک اقدام کنیم.

کد خبر 2352610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha