۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۰۸

زاهدی:

میانگین وفات در کردستان نسبت به ولادت بیشتر است

میانگین وفات در کردستان نسبت به ولادت بیشتر است

سنندج – خبرگزاری مهر: استاندار کردستان گفت: آمارها نشان می دهد که میانگین وفات در این استان نسبت به ولادت بیشتر است و به همین دلیل باید در راستای افزایش جمعیت در کردستان برنامه ریزی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمحمد زاهدی ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال استان کردستان که در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: پیر شدن جمعیت استان کردستان نگران کننده است و آمارهای رسمی نشان می دهد که میانگین وفات در استان نسبت به ولادت بیشتر است.

وی با اشاره به لزوم مشارکت و همراهی کلیه ادارات و سازمان های دولتی در راستای برنامه ریزی با هدف افزایش جمعیت در استان کردستان یادآور شد: مسئولان امر باید ضمن آسیب شناسی این مساله در جهت ارتقای شاخص‌های رفاه و امنیت اجتماعی برای افزایش طول عمر در کردستان بیشر همت کنند.

استاندار کردستان ضمن تاکید بر ایجاد مشوق‌های لازم برای فرهنگ سازی افزایش جمعیت در این استان به عنوان یک اولویت اصلی در این استان، گفت: بجای اینکه این موضوع محور سخنرانی‌ها و همایش‌ها باشد و همه چیز به حرف ختم شود، باید در جهت توسعه شاخص‌های اقتصادی از جمله کاهش بیکاری و افزایش درآمد سرانه مردم تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه با روند فعلی افزایش جمعیت تا 20 سال آینده جمعیت ایران پیر خواهد شد، اظهار داشت: پیر شدن جمعیت سبب خلق جامعه‌ای مصرفی خواهد شد که در آن تولید به حداقل خواهد رسید و در همین راستا انتظار می رود که تمامی ادارات و سازمان های دولتی کردستان به بهترین شکل ممکن وظایف خود را در این خصوص اجرایی کنند.

وی ضمن اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد افزایش جمعیت کشور، یافتن راه حل‌های اساسی را برای اقناع مردم و بچه دار شدن مهم عنوان کرد و از بسته‌های تشویقی هم چون مرخصی و پاداش نقدی بعنوان راهکارهای کوتاه مدت و کم تاثیر نام برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه ضمن تاکید بر اینکه نباید میان آمارهای اداره کل آماراستانداری و ثبت احوال تناقضی وجود داشته باشد دستور تشکیل کارگروهی را برای دقت بیشتر در آمارهای ارائه شده میان این دو دستگاه صادر کرد و افزود: داشتن آمار مبتنی بر واقعیت یکی از نیازهای اصلی برای برنامه ریزی درست و اصولی است.

وی ضمن تایید همه مشوق‌های لازم برای فرهنگ سازی افزایش جمعیت افزود: بجای اینکه این موضوع محور سخنرانی ها و همایش ها باشد و همه چیز به حرف ختم شود، باید در جهت توسعه شاخص‌های اقتصادی از جمله کاهش بیکاری و افزایش درآمد سرانه مردم تلاش کنیم.

عبدالمحمد زاهدی افزود: درآمد سرانه مردم ایران 9 میلیون تومان است در حالی که این سرانه در کردستان چهار میلیون تومان یعنی کمتر از نصف میانگین کشوری است و اگر این سرانه کردستانی‌ها به نسبت سرانه جهانی بررسی شود بسیار دردناک خواهد بود.

استاندار کردستان با تاکید بر برنامه ریزی مناسب در کشور برای تشویق به ازدواج در بین نسل جوان یادآور شد: 15 میلیون جمعیت جوان دارای شرایط ازدواج در کشور وجود دارد که تنها با تامین شغل و درآمد می‌تواند آنها را تشویق به ازدواج و بچه دار شدن کرد.

وی ضمن تاکید بر این نکته که علاوه بر مولفه‌های اقتصادی نباید از سیاست‌های فرهنگی غافل بود، گفت، صداوسیما و دیگر نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای باید به این مهم بعنوان یک رزش ملی و دینی توجه داشته باشند.

در ابتدای این نشست مدیر کل ثبت احوال استان کردستان گزارشی از وضعیت این بخش را ارائه کرد و در ادامه سایر اعضا به ارائه دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند.

 

کد خبر 2354189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha