۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶

ثبت وقایع حیاتی نیازمند فرهنگ سازی است

ثبت وقایع حیاتی نیازمند فرهنگ سازی است

اراک- تك فرزندی و بی فرزندی و سپس سالمندی جمعيت از چالش های مهم جمعيتی كشور بوده كه نیازمند تدوين و اعمال سياست‌هایی در زمينه تعادل بخشی جمعيت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آمار زبان مشترکی است که ارتباط جهانی را ممکن ساخته و به اندازه خواندن و نوشتن از ضروریات زندگی یک ملت پویا بوده است.

آمار و اطلاعات درست و صحیح بر تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد تاثیرگذار بوده و وجود آمار در زندگی روزمره و حتی برنامه های استرتژیک غیرقابل انکار است؛ اما وجود اعداد و ارقام به خودی خود مفهومی رسا و کارساز نداشته و چیزی که به آنها اعتبار می بخشد درست و دقیق بودن، نحوه استفاده، تجزیه وتحلیل و غیره است.

مهمتر از وجود آمار، دقت و تیزبینی در ثبت دقیق و به موقع و به دور از هیچ خطا و اشتباهی است که نیازمند همکاری همه جانبه مردم با دستگاه های ذیربط است.

ثبت اطلاعات اولیه و خام زمینه کیفیت بخشی خدمات

یک کارشناس ارشد حسابداری با بیان اینکه اکثر آمارهای حیاتی از طریق ثبت احوال انتشار یافته و اطلاعات اولیه و خام این آمارها از طریق این دستگاه در اختیار متولیان اعلام آمار قرار می گیرد، افزود: کار ثبت احوال انتشار بدون کم و کاست اطلاعات است.

ابوالفضل باباجانی ارائه به موقع، صحیح و درست اطلاعات آماری را مستلزم ثبت به موقع وقایع چهارگانه توسط ثبت احوال دانست و افزود: اهمیت ثبت به موقع وقایع چهارگانه تا حدی است که باید اطلاع رسانی شده و اقشار مردم نیز با ضرورت آن آشنا باشند.

وی با تاکید بر اهمیت و نقش ثبت احوال در ارائه آمارهای حیاتی، ادامه داد: ثبت به موقع وقایع حیاتی از نیازهای اولیه و مهم ساختار شبکه اطلاعات و آمار کشور بوده و هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی در این زمینه ضروری است.

این کارشناس ارشد حسابداری اظهار کرد: خوشبختانه در دهه اخیر پیشرفت هایی در این زمینه به چشم می‌خورد ولی برای رسیدن به جایگاه مطلوب، کارهای زیادی باید انجام شود.

باباجانی با اشاره به مراجعات افراد به ادارات ثبت احوال در سال های اخیر، اضافه کرد: می توان با عنوان "اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ" از طریق ثبت احوال اقدام و نظرات مراجعان در مورد موضوعاتی مانند: میزان موفق بودن تحول در نظام اداری، کارآمد کردن نظام اداری، کارآمدی نظام اداری با توجه به میزان رضایتمندی مردم، میزان موفقیت اطلاع رسانی مناسب به مراجعان و میزان استفاده از تجربیات سایر سازمان ها برای اطلاع رسانی بررسی شود.

وی بیان کرد: برگزاری کلاس های توجیهی، سمینارها و همایش ها برای مدیران، ‌کارشناسان و اجرای تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها می تواند در ارتقاء وضعیت فعلی موثر باشد.

این کارشناس ارشد حسابداری برپایی نمایشگاه های فرهنگی را راهکاری مکمل برای ترویج امور فرهنگی و توجه دادن جامعه به فرهنگ دانست و خواستار ورود دستگاه های متولی در این زمینه شد.

باباخانی با تاکید بر اینکه برای ثبت به موقع وقایع حیاتی باید در جامعه فرهنگ سازی شود، عنوان کرد: ثبت احوال از ادارات مهم و حساسی است، که هویت و ملیت مردم با آن گره خورده و دشمن برای آنکه بتواند به ما آسیب وارد کند می تواند از پوشش هویتی مردم استفاده کند.

وی تصریح کرد: این امر مسئولیت کارکنان ثبت احوال را سنگین‌تر می‌کند چرا که آنان به نوعی نگهبان هویت ملت هستند.

این کارشناس با بیان اینکه در سال های اخیر سیاست های تشویقی برای ترغیب مردم و ثبت به موقع وقابع حیاتی اتخاذ شد و موثر بود، اضافه کرد: کاربردی کردن خدمات ثبت احوال زمینه مساعدت دستگاه های اجرایی با این دستگاه را برای به روز رسانی ثبت این وقایع ضروری می کند.

باباجانی از ابزارهای مهم و کارساز دیگر برای تشویق مردم به ثبت وقایع حیاتی را خانه های بهداشت، دهیاران، دفاتر پستی و مخابراتی در روستاها دانست و افزود: تعامل دو جانبه ثبت احوال با این دستگاه ها راهکار مناسبی برای بهره گیری از امکانات آن در روستاها است.

وی با بیان اینکه لازمه ارائه آمارهای دقیق و قابل اطمینان، ثبت اطلاعات وقایع چهارگانه حیاتی بوده و ثبت به موقع و دقیق وقایع مذکور نیازمند همکاری مستمر مردم و مسئولین ثبت احوال و سایر دستگاه ها است، گفت: جلب همکاری و همیاری مستمر و داوطلبانه مردم، نیازمند برنامه ریزی بوده تا ثبت وقایع چهارگانه جزء فرهنگ محسوب و همه خود را ملزم به افشای اطلاعات مورد نیاز سازمان ثبت احوال کنند.

رشد دو و شش دهم درصدی تولد

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با بیان اینکه متوسط ثبت ولادت طی هشت ماهه اول سال ۹۳ در هر روز تقریبا ۶۱ ولادت بود، گفت: نرخ ثبت ولادت استان در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و شش دهم درصد رشد داشته است.

 یزدان خسروی با اشاره به اینکه در هشت ماهه اول سال ۹۳ تعداد ۱۵ هزار و ۱۰ ولادت در استان مرکزی ثبت شده است، افزود: از تعداد ولادت های ثبت شده هشت ماهه اول امسال ۱۲ هزار و ۲۵۷ ولادت شهری و دوهزار و ۷۵۳ ولادت روستایی است.

وی با بیان اینکه تعداد ولادت از ابتدای امسال تاکنون نسبت به هشت ماهه اول سال ۹۲ که ۱۴ هزار و ۶۳۶ ولادت بود، دو و شش دهم درصد رشد داشته است، اضافه کرد: ولادت شهری امسال در استان مرکزی هشت و چهار دهم درصد رشد و ولادت روستایی ۱۷ و چهار دهم درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی بیشترین ولادت درهشت ماهه اول امسال را مربوط به شهرستان اراک با ثبت شش هزار و ۶۲۷ واقعه ولادت عنوان کرد و افزود: این میزان، رشد یک و هشت دهم درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

خسروی ادامه داد: کمترین ولادت در مدت مذکور مربوط به شهرستان آشتیان با ثبت ۱۱۳ واقعه ولادت بود و کاهش ۱۷ و نیم درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به ثبت به موقع وقایع حیاتی مسوول هستند، تصریح کرد: ثبت احوال استان مرکزی در ثبت به موقع وقایع حیاتی جزو استان های برتر کشور است.

مهلت ۱۵ روزه برای ثبت ولادت و ۱۰ روز برای وفات

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: اقشار جامعه نسبت به ثبت ولادت حداكثر ۱۵ روز پس از واقعه ولادت و وفات حداکثر ۱۰ روز پس از واقعه وفات مهلت دارند.

خسروی با اشاره به چالش بحران باروری پائین كه به احتمال بسیار زیاد برای كشور ما هم اتفاق می‌افتد، افزود: تك فرزندی، بی فرزندی و سپس سالمندی جمعیت از چالش های مهم جمعیتی كشور است.

وی با بیان اینکه مطالعات پژوهشگران مبنی بر خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی است، اضافه کرد: باید سیاست‌های لازم برای تعادل بخشی جمعیت تدوین و اعمال شود.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با بیان اینکه جمعیت جوان در کشور از اهمیت بسیار برخوردار است، گفت: تا آمارهای صحیح، دقیق و به موقع به مسئولان تصمیم ساز برای تصمیم گیری ارائه  نشود، برنامه ریزی ها و تصمیمات لازم اتخاذ نمی شود.

خسروی تصریح کرد: برنامه ریزی و تصمیم گیری به موقع در مقاطع مختلف نیازمند ثبت به موقع وقایع حیاتی است و این امر نیازمند همکاری همه جانبه اقشار جامعه است.

اگر چه اهمیت ثبت وقایع حیاتی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی های کلان کشور در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، اما نوزادان دیروز که نوجوانان و جوانان امروز و سرمایه های آینده هستند، نیازمند برنامه های مدون در بخش های مختلف اشتغال، ازدواج و مسکن بوده و هر روز در انتظار، سپیدی صبح را به سیاهی شب می رسانند؛ چرا که برای امروز آنان برنامه ای در دست نیست.

گزارش از: زهرا پاکباز

کد خبر 2436883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha