۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۵

گزارش خبری/

مردم مانه و سملقان در انتظار افتتاح بیمارستان/ نسخه دولت تدبیر هم افاقه نکرد

مردم مانه و سملقان در انتظار افتتاح بیمارستان/ نسخه دولت تدبیر هم افاقه نکرد

مانه و سملقان - خبرگزاری مهر: هشت سال پیش احداث بیمارستان 32 تختخوابی در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی آغاز شد، بیمارستانی که قرار بود دو ساله به پایان برسد اما اکنون با وجود گذشت هشت سال هنوز نیمه تمام باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی پهناورترین شهرستان این استان محسوب می شود؛ این شهرستان به مرکزیت شهر آشخانه در حاشیه جاده آسیایی قرار گرفته و بیش از 75 درصد از جمعیت آن در مناطق کوهستانی و روستایی سکونت دارند.

علاوه بر اهالی این شهرستان، بنا بر اعلام اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي خراسان شمالي سالانه بيش از پانزده ميليون مسافر از مسیر جاده آسیایی از این شهرستان می گذرند؛ جاده ای ترانزیتی که حدود ۱۲۰ کیلومتر از آن در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

این موضوع اگر چه سبب رونق اقتصادی در این شهرستان می شود اما باید توجه داشت که به دلیل یک طرفه بودن بخش اعظم این جاده در مانه و سملقان، روزانه سوانح متعدد رانندگی در این محور به وقوع می پیوندد تا حدی که مسیر مزبور به نام جاده مرگ شهرت یافته است.

حال با این حجم از مجروحان و تلفات رانندگی و نیز نیازهای درمانی و پزشکی 110 هزار نفر اهالی شهرستان مانه و سملقان، شاید عجیب باشد که بگوییم این شهرستان حتی یک تخت بیمارستانی نیز ندارد و مردم و مسافران برای دریافت خدمات درمانی مجبور می شوند به بجنورد، مركز خراسان شمالي بروند؛ موضوعی که علاوه بر هزینه بر بودن، در برخي مواقع به خصوص در سوانح رانندگي، به دليل فاصله موجود، جان بيماران را تهديد مي كند، حال بماند که برخی از روستاهای این شهرستان از بجنورد بیش از 150 کیلومتر فاصله دارند.

پروژه احداث بیمارستان 32 تختخوابی در آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان پس از سال ها مطالبه مردم این شهرستان در سال 85 آغاز شد، بیمارستانی که احداث آن در زمینی به مساحت 38 هزار مترمربع، با زیربنای چهار هزار و 680 مترمربع و با اعتبار 38 میلیارد ریالی در نخستین سفر محمود احمدی نژاد، رییس دولت مهرورزی به خراسان شمالی مصوب و آغاز شد و قرار بود در مدت دو سال به بهره برداری برسد.

دو سال به پایان رسید و پروژه مزبور پیشرفت چندانی نکرد؛ اکنون هشت سال از زمان آغاز ساخت آن می گذرد و اگر چه در این سال ها هر مسؤولی که آمد نسخه ای جدید برای پایان آن پیچید اما با این وجود هیچ کدام از نسخه ها برای درمان این بیمارستان نیمه تمام افاقه نکرد.

در سال پایانی دولت دهم که بحث طرح های مهر ماندگار مطرح شد و قرار بود این طرح ها تا پایان این دولت به بهره برداری برسند؛ بیمارستان 32 تختخوابی آشخانه هم به درون این لیست راه یافت اما این طرح نیز همانند غالب 33 پروژه مهر ماندگار خراسان شمالی در پایان دولت دهم تکمیل نشد.

دولت تدبیر و امید که بر روی کار آمد؛ بسیاری از مردم شهرستان مانه و سملقان چشم امید به تدبیر این دولت دوختند اما اکنون پس از گذشت یک سال از عمر این دولت؛ بیمارستان مزبور همچنان با پیشرفت بیش از 90 درصدی نیمه تمام است.

بیمارستان نیمه تمام و بیمارانی که در نیمه راه جان می دهند

یکی از اهالی شهرستان آشخانه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: با گذشت 36 سال از عمر بابرکت نظام اسلامی علی رغم توجه مسؤولین نظام به مناطق محروم، هنوز یک تخت بیمارستانی برای نجات مصدومان سوانح رانندگی و مداوای بیماران در مانه و سملقان که شهرستانی توریستی و قطب گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود؛ وجود ندارد.

علی رحیمی اظهار می کند: در حالی که برخی مواقع رشته حیات مصدومان و بیماران اورژانسی این شهرستان به تار مویی بند بوده و ثانیه به ثانیه زمان برای نجات جان یک مصدوم حیاتی است؛ به دلیل نبود پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی لازم در شهرستان مانه و سملقان، بیماران باید 150 کیلومتر جاده پرپیچ و خم از ابتدای جنگل گلستان تا بیمارستان های بجنورد را طی کرده و با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم کنند.

وی اضافه می کند: از طرف دیگر با توجه به گذشت هشت سال از آغاز ساخت این طرح و ناتمام ماندن آن، عمر مفید این پروژه ملی بدون هیچ استفاده ای هدر رفته و در این میان مردم شهرستان تنها با وعده های امروز و فردای مسؤولان کشوری و استانی برای مدتی دلخوش شده اند و سپس با عملی نشدن این وعده ها؛ از مسؤولان ناامید شده اند.

رحیمی می گوید: متأسفانه پیگیری های مردم و رسانه های استانی و کشوری برای تکمیل این بیمارستان تاکنون نتیجه نداده و هنوز این خواسته به حق مردم شهرستان مانه و سملقان محقق نشده است.

یک مهندس ساختمان اهل شهرستان مانه و سملقان نیز معتقد است که اجرا و راه اندازی پروژه بیمارستان 32 تختخوابی آشخانه به اندازه ای طولانی شده که اکنون از نظر وزارت بهداشت و درمان لازم است در چند قسمت از این ساختمان نیمه تمام تغییراتی اعمال شود.

مصطفی فخرهاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: باید در چند نقطه از ساختمان بیمارستان آشخانه از نظر تیپ ساخت و ساز بیمارستانی تغییر و اصلاحاتی صورت گیرد تا بتوان دستگاه ها و تجهیزات لازم را در این محل ها جاسازی کرد.

وی نیز با انتقاد از نیمه تمام ماندن این طرح با اشاره به رنج ها و گرفتاری های مردم شهرستان مانه و سملقان از نبود بیمارستان در این شهرستان می افزاید: بی تردید سلامتی مسأله ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت؛ وقتی پای مرگ و زندگی به میان می آید دیگر کمتر دلایل سازمانی و موانع قانونی برای تهیه امکانات پزشکی برای نجات جان یک بیمار قانع کننده خواهد بود.

یک میلیارد تومان اعتبار تا تکمیل بیمارستان آشخانه

مدیر فنی و اجرایی راه و شهرسازی خراسان شمالی؛ اداره ای که مسؤولیت ساخت بیمارستان آشخانه را بر عهده دارد در مورد این بیمارستان به خبرنگار مهر می گوید: سال گذشته یک میلیارد تومان برای اجرای این بیمارستان هزینه شد اما برای تکمیل آن یک میلیارد تومان دیگر نیاز است.

علی فرخانی اظهار امیدواری می کند که امسال کسری اعتبار مانعی برای بهره برداری از این بیمارستان نباشد اما با این وجود می گوید که تاکنون خبری از ابلاغ و تخصیص اعتبار سال 93 برای این بیمارستان نبوده است.

وی شرایط اقتصادی حاکم بر کشور در چند سال اخیر و در نتیجه متضرر شدن پیمانکار و عدم رغبت برای اتمام پروژه، تغییر بیمارستان از 24 به 32 تخت و نیز افزایش زیربنا در حدود هزار و 500 مترمربع را از جمله دلایل ناتمام ماندن این طرح عنوان می کند.

فخرانی تغییرات مدیریتی و گاهی اعمال سلیقه های غیرکارشناسی، کسری تخصیص اعتبار و غیرحرفه ای عمل کردن پیمانکار را از دیگر دلایل تأخیر در اتمام پروژه بیمارستان 32 تختخوابی آشخانه ذکر می کند.

با وجود این که راه و شهرسازی خراسان شمالی اعلام کرده برای اتمام این بیمارستان به یک میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد اما فرماندار شهرستان مانه و سملقان می گوید: اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی اعتبارات بیمارستان آشخانه را به طور کامل دریافت کرده است.

غلامرضا عوض زاده اظهار می کند: بر اساس اعلام معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری  اعتبارات بیمارستان آشخانه به طور کامل به اداره کل راه و شهرسازی پرداخت شده و نمی توان برای آن اعتبار جدیدی تخصیص داد.

وی با اشاره به این که وزیر مسکن و شهرسازی نیز در سفر اخیر به خراسان شمالی برای تکمیل و تحویل هر چه زودتر بیمارستان آشخانه به علوم پزشکی قول داد، اضافه می کند: با این وجود متأسفانه اداره کل راه و شهرسازی تاکنون به عناوین مختلف از تحویل بیمارستان به علوم پزشکی خودداری کرده است.

کد خبر 2355168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha