۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۸

کتاب‌های درسی و توسعه کتابخوانی/1:

معتمد: کتاب‌های درسی نقش مهمی در کتابخوان شدن بچه‌ها دارند

معتمد: کتاب‌های درسی نقش مهمی در کتابخوان شدن بچه‌ها دارند

مدیر گروه هنری«دنیای عجیب» با بیان اینکه کتاب‌های درسی، نخستین و جدی‌ترین کتاب‌هایی هستند که کودکان با آن سروکار دارند گفت: این کتاب‌ها نقش بسیار مهمی در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و علاقه‌مند کردن بچه‌ها به مطالعه دارند. از این‌رو لازم است این کتاب‌ها هرچند سال یک بار، مورد بازبینی و ویرایش قرار بگیرند و با شرایط زمانه همگام شوند.

لیدا معتمد، تصویرگر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: برای مثال، زمانی، تعداد روستاییان بیش از شهرنشینان بود،از این‌رو درس‌هایی چون«حسنک کجایی،کوکب خانم،چوپان دروغگو» و شعرهایی چون «خوشا به حالت ای روستایی» در کتاب‌ها گنجانده می‌شد اما امروز بسیاری از مردم ما نه تنها شهرنشین که آپارتمان‌نشین هستند و با فضاهای روستایی ارتباط چندانی ندارند پس نمی‌توان با آنها از فضاها و شرایطی سخن گفت که با آن بیگانه‌اند.

به گفته او، تصویرگران باید با روحیه کودک امروز آشنا باشند زیرا دنیای امروز با شتاب به جلو می‌رود و شرایط زندگی و مناسبات آن به سرعت تغییر می‌کند و این جاست که اهمیت کار مولفان و تصویرگران کتاب‌های درسی، دوچندان می‌شود چراکه هم باید روحیه و ذهنیت کودک امروز را بشناسند که با ماهواره و اینترنت و رایانه آشناست و هم هماهنگ با ماشین زمان به جلو بروند.

معتمد از جمله تصویرگرانی است که از یک سو فانتزی را بسیار دوست دارد و از طرف دیگر فکر می کند کتاب‌های درسی باید از منطق خاصی پیروی کنند؛ به باور او متن و تصویر ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و تصویرگر هم می‌‍تواند متنی تازه و با زبانی متفاوت برای خود بیافریند.به این معنی که نویسنده از کلمه‌ها استفاده می‌کند و منظور خود را می‌رساند اما تصویرگر از رنگ و تخیل خود بهره می‌برد و  موازی با نوشته حرکت می‌کند. بنابراین در کتاب‌های درسی هم می‌توان ناگفتنی‌های متن را تصویر کرد و به تخیل خود، امکان ظهور و بروز داد. البته از منطق حاکم بر ریاضی یا علوم هم نمی‌توان غافل شد. مثلا برای تصویرکردن شعر و کتاب فارسی می توان از تصاویر فانتزی استفاده کرد اما برای آموزش علوم و ریاضی بهتر است کمتر به تصاویر فانتزی پناه برد.

این تصویرگر کودک و نوجوان در پاسخ به این‌که خیال پردازی موجب بروز و رشدخلاقیت در انسان می‌شود. چه اشکالی دارد که حتی در کتاب‌های درسی هم از تصاویر تخیلی استفاده کرد، گفت: کتاب های درسی، در اختیار همه بچه‌ها، کتابخوان و غیرکتابخوان قرار می‌گیرند و جدی‌ترین کتاب‌هایی هستند که کودکان با آن سروکار دارند. قطعا اگر این کتاب ها از فضایی رنگی و فانتزی بهره ببرند، بچه‌ها را به مطالعه علاقه‌مند می کنند و ذوق بصری آنها را بالا می‌برند. چه اشکالی دارد بچه‌ها تصاویری ببینند که میزان درک تصویری آنها را بالا می‌برد و بر خلاقیت آنها می‌افزاید؟ ممکن است بعضی بگویند بچه های ما بااین تصاویر نا آشنا هستند...جه اشکالی دارد آشنا می شوند؟

معتمد براین است که نباید راه بر تخیل کودکان ببندیم و باید بگذاریم ذهن کودکانه آنها به جریان سیال خود ادامه دهد. پس فانتزی را وارد کتاب‌های درسی و دنیای کودکانه دانش آموزان کنیم.. واقعیت این است که بگذاریم، بچه‌ها بچگی کنند، چه اشکالی دارد در کتاب های درسی ‌شان جایی بگذاریم برای برش تا ماسک و موشک درست کنند و لذت ببرند.

کد خبر 2355209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha