یک کارشناس با مهر مطرح کرد:

دلیل سکوت نهادهای بین المللی در برابر جنایات اسرائیل در غزه/اقدامات تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها مرتبطند

دلیل سکوت نهادهای بین المللی در برابر جنایات اسرائیل در غزه/اقدامات تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها مرتبطند

"ثریا سپهپور اولریخ" معتقد است که سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا به دلیل عدم واکنش سریع و تصمیم گیری به موقع در محکوم کردن جنایات صهیونیست ها با اسرائیل شریک است.

به گزارش خبرنگار مهر، ثریا سپهپور اولریخ کارشناس مسائل سیاسی و کارشناس ارشد دیپلماسی عمومی از دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با خبرگزاری مهر به جنایات اخیر صهیونیست ها در غزه و تحولات اخیر خاورمیانه پرداخت که در ادامه از نظر می گذرد.
مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.

خبرگزاری مهر: غزه از سال 2007 تاکنون تحت محاصره اسرائیل بوده است. نواز غزه سرزمینی با تراکم جمعیت بالا است و در مواقع معدودی گذرگاه رفح برای انتقال اقلام حیاتی شامل غذا و دارو به روی مردم غزه باز می شود. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به بهانه های مختلف گاه و بی گاه از هوا و زمین به مردم نواز غزه حمله ور می شود، اما هرگز عکس العمل جدی از سوی فعالان حقوق بشر، سیاستمداران غربی یا جامعه جهانی علیه جنایات اسرائیلی ها مشاهده نشده است. به نظر شما اسرائیل با بمباران غزه در جستجوی چه بود؟

تنها دلیل بمباران غزه فلسطینی بودن ساکنان آن است. از همان ابتدا بنای ایجاد دولت اسرائیل با نیت عدم همسایگی اعراب پایه‌گذاری شد. این نیت زمانی بیشتر آشکار شد که موشه دایان در توجیه ایجاد دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین چنین گفت: باید به بیانیه استقلال آمریکایی ها تأسی کنیم. مردم غزه بمباران می شوند چون در سرزمین پدری خویش زندگی می‌کنند. در بیانیه دایان هیچ نامی از اراضی استحفاظی آورده نشده است و وی چنین می گوید: ما هم مجبور نیستیم اراضی اشغالی در اطراف اسرائیل داشته باشیم.

از سوی دیگر پیت ژاک رابین در دهه 1980 چنین گفت: در 10 یا 20 سال آینده کشور اسرائیل ایجاد خواهد شد. شرایطی خواهیم داشت که ساکنان نوار غزه و کرانه باختری داوطلبانه به اردن مهاجرت کنند.

با توجه به ایدئولوژی صهیونیستی پیت ژاک از سال 1997 به بعد شهرک سازی در سرزمین های اشغالی جزء ضروریات صهیونیست ها است. پیت ژاک چنین می گوید: بدون شهرک سازی قادر به تحقق کامل ایده صهیونیزم نخواهیم بود.

ایدئولوژی بیرون راندن فلسطینیان از سرزمینشان و تسلط اسرائیل در کلیه اراضی در سال های متمادی محور بحث بوده است. همین اواخر در سال 2006 شارون، نخست وزیر اسرائیل گفت: خود قبلا معتقد بودم و امروز هم معتقد هستم که مالکیت کلیت زمین حق ابدی و تاریخی مردمان ما است و امروز نتانیاهو نیز مانند دیگر نخست وزیران صهیونیزم قائل به همین حق است.

در راستای تحقق این ایدئولوژی اقدامات بسیاری طی دهه های متمادی تحت نظارت نهادهای مختلف بین المللی صورت گرفته و تنها کشورهای معدودی اعتراض کردند. در سال های اخیر "طمع" به این انگیزه اضافه شده و برای اجرای برنامه های صهیونیستی در نوار غزه با افزایش نسل‌کشی مواجه است.

دلیل این طمع میلیاردها متر مکعب نفت خام و گازی است که در سال 1992 در غزه کشف شد. در سال 2001 شارون گفت: اسرائیل هیچگاه از فلسطین نفت خریداری نکرد. یک ماه پیش از ماجرای ربایش سه نوجوان اسرائیلی توافقی صورت گرفت که به طبق آن گاز در مصر به مایع تبدیل شده و به بازارهای جهانی فرستاده شده است که این امر مصر را شریک جرم و همدست اسرائیل در نسل‌کشی اخیر می کرد.

با مرور یورش های اسرائیلی ها علیه مردم غزه، شاهدیم سیر این جنگ‌افروزی‌ها در این فصل سال- بهار و تابستان- رخ می دهد. نظر شما در این باره چیست؟

البته همیشه اینطور نبوده که جنگ های اسرائیل علیه فلسطین محدود و محصور به بهار و تابستان باشد. در سال 2008 و 2009 یورش های اسرائیلی ها علیه فلسطین در ماه دسامبر صورت گرفت، اما این برآورد صحیحی است که بگوییم اسرائیلی ها نزدیک انتخابات میان‌دوره‌ای یا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به فلسطین یورش می برند.

چگونه سکوت نهادهای بین المللی، حقوق بشری را تعریف می کند؟ چرا این نهادها جنایات اسرائیل را در نوار غزه محکوم نمی کند؟

نهادهای بین المللی همچون شورای حقوق بشر سازمان ملل، دیوان کیفری بین المللی، دیوان بین المللی دادگستری و یکی از ارکان سازمان ملل متحد همه در قلمرو قدرت و قضاوت سازمان ملل هستند. از طرفی بزرگترین و مهمترین پشتیبان مالی سازمان ملل ایالات متحده آمریکا است. تامین 22 درصد منابع مالی سازمان ملل با آمریکا است، بعد از آن ژاپن با 10.83، آلمان 7.14، فرانسه 5.59 و انگلیس 5.18 درصد نیازهای مالی سازمان ملل را تامین می کند.

اگر هر یک از این نهادهای وابسته به سازمان ملل جنایات اسرائیل در غزه را قتل عام و نسل‌کشی بخوانند، در واقع به اصلی‌ترین سهامدار خود انتقاد می کنند و این انتقاد به دلیل شریک جرم بودن آمریکا در این جنایات است. بنابراین گرچه به ظاهر این افراد جنایات اسرائیل را محکوم می کنند، اما غیر از محکوم کردن صرف، اقدام دیگری انجام نمی دهند. برای جلوگیری از جنایات در حال وقوع در غزه، نسل‌کشی و آدم‌کشی اسرائیلی ها هیچ اقدامی نکردند.

با توجه به تحولات اخیر خاورمیانه آیا رابطه ای بین اقدامات جنایتکارانه تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها می بینید؟

بدون شک اقدامات تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها با هم در ارتباط است. من هرگز به تقارن تصادفی تحولات سیاسی قائل نیستم شرورترین و نفرت انگیزترین چهره تروریسم با نام داعش توسط شبکه اجتماعی توییتر دقیقا همان ماهی که حماس و PLO در حال گفتگو بودند به جهانیان معرفی شد.

من قطعا معتقدم توییت ها و ویدئوهای منتشر شده توسط این گروه با قصد و نیت نشان دادن تصویری وحشی و غیرانسانی از مسلمانان و اعراب است. از سوی دیگر این توییت ها با اعمالشان قصد داشتند به دروغ اسرائیلی ها صحه بگذارند و به دروغ نشان دهند اسرائیل تحت ظلم اعراب و مسلمانان است تا با حیله و نیرنگ نسل کشی صهیونیست ها در فلسطین را توجیه کنند.

بسیاری از گفتگوها و سخنرانی های عمومی در آمریکا دقیقا همین حساب کتاب های ذهنی را به مردم القاء می کند.

با توجه به اقدامات تروریستی تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها در منطقه چگونه آینده سوریه، عراق و فلسطین را پیش‌بینی می کنید؟

من معتقدم که در نهایت عدالت چیره خواهد شد. شک ندارم نه تنها ساکنین این مناطق بلکه تمام جامعه جهانی روزی از خواب برخواهند خاست و نسبت به رنجی که مردم بی گناه فلسطین متحمل می شوند، واکنش نشان خواهند داد تا وحشتی که فلسطینیان با آن درگیرند را دریافته و با همکاری های بشری برای دفاع از این مردم در مقابل دشمنان بشریت اقدام کنند، اما افراد بسیاری همچنان فدا خواهند شد تا چنین روزی فرا برسد.
.........................

گفت و گو: زهرا کریمی

کد خبر 2358650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha