۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۱۳

این بار به صورت آزمایشی؛

شیفت شب کتابخانه ملی پس از دو ماه تعطیلی مجدداً راه‌اندازی شد

شیفت شب کتابخانه ملی پس از دو ماه تعطیلی مجدداً راه‌اندازی شد

سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از راه‌اندازی مجدد شیفت شب این کتابخانه البته به صورت آزمایشی پس از دو ماه تعطیلی خبر داد.

فریبرز خسروی سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه «راه‌اندازی شیفت شب در کتابخانه ملی جزو وظایف ذاتی و قانونی ما نیست و با احتساب هزینه و فایده هم راه‌اندازی آن برای 5 تا 10 نفر به صرفه و صلاح این سازمان نیست»، گفت: کسانی که علاقه‌مند به راه‌اندازی مجدد شیفت شب بودند، معتقد بودند که تعدادشان به خصوص در این فصل (نزدیک بازگشایی دانشگاه‌ها) زیاد است ولی برررسی دو ماهه و سه ماهه حراست ما نشان می‌داد که این تعداد کمتر از 10 نفر بوده است.

وی افزود: در نهایت تصمیم بر این شد که موضوع در کمیته‌ای ویژه بررسی شود و به این نتیجه منجر شد که شیفت شب کتابخانه ملی فعلاً به صورت آزمایشی مجدداً راه‌اندازی شود و چنانچه متقاضیان و استفاده‌کنندگان از منابع سازمان در این بازه زمانی (11 شب تا 7 صبح) حداقل بیشتر از 30 نفر باشد، این شیفت برقرار باشد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه این عزیزان گفته‌اند که تعداد ما 34 نفر است، آغاز دوباره فعالیت شیفت شب کتابخانه ملی از شنبه 8 شهریور را به صورت آزمایشی اعلام کرد و البته ادامه فعالیت آن را منوط به بررسی‌هایی که به گفته وی به صورت رندوم از سوی مراجع ذیربط در سازمان اسناد و کتابخانه ملی صورت می‌گیرد، دانست.

فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران که از 20 شهریور 1390 و با راه‌اندازی شیفت ساعت 10 شب تا 7 صبح، شبانه‌روزی شده بود، 8 تیر 1393 به روال قبلی خود بازگشت که امروز و با اعلام رسمی سخنگو، این سازمان مجدداً به صورت 24 ساعته به ارائه خدمات به اعضای خود می‌پردازد.

همچنین مطابق اعلام، امروز چهارشنبه 7 شهریور در دیدار صمیمانه سیدرضا صالحی‌امیری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و معاونان این سازمان با اعضاء كتابخانه، سوألاتی در زمینه مسائل مختلف سازمان و نیازهای های اعضاء مطرح شد.

در این جلسه یكی از اعضاء كتابخانه ملی در زمینه موضوع عضویت سازمان در سایت های علمی خارجی پرسید كه فریبرز خسروی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری گفت: دسترسی به منابع دیجیتال كه در سطح دانشگاه‌ها دنبال می‌شود، هم اكنون هزینه‌ای چند میلیون دلاری ایجاد می‌كند و این كار البته در دستور كار سازمان نیز قرار دارد.

سوأل در زمینه شیفت شب نیز از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود كه صالحی امیری پاسخ داد: ما نیز مانند شما و با توجه به اینكه از اهالی دانشگاه هستیم، مایلیم چنین مسئله‌ای زودتر محقق شود. اما بنا به دلایلی كه قبلاً هم اعلام شد، نظیر عدم توجیه اقتصادی و حرفه‌ای روند این كار متوقف شد.

همچنین خسروی نیز در این زمینه گفت: اصولا در همه كتابخانه‌های ملی دنیا بحث شیفت شب مطرح نیست و كتابخانه ملی وظیفه حفظ و جمع‌آوری میراث مكتوب را برعهده دارد تا ارائه خدمات قرائتخانه‌ای.

امیرخانی معاون معاونت كتابخانه ملی نیز در توضیحاتی با ذكر یك مثال از كتابخانه ملی فرانسه گفت: كتابخانه ملی فرانسه بزرگترین كتابخانه جهان است و با این وجود تنها در ساعات اداری، دارای خدمات است.

وی ادامه داد: وظیفه كتابخانه‌های عمومی و شهرداری‌هاست كه شیفت شب را مهیا كنند تا علاقه‌مندان به شیفت شب از آن بهره‌مند شوند.

با این وجود صالحی امیری دستور داد تا شنبه شیفت شب كتابخانه ملی راه‌اندازی مجدد شود.

در ادامه این جلسه سوألاتی درباره امنیت منطقه اطراف كتابخانه ملی پرسیده شد كه نصیری‌پور مدیركل حراست در توضیحاتی در این زمینه گفت: در زمینه امنیت اطراف كتابخانه اولا كه توصیه می‌كنم در شب هنگام، اعضاء محترم تنها از مسیرهای خلوت تردد نكنند و ضمناً در این زمینه ما توافقاتی نیز با كلانتری گاندی كه مربوط به این منطقه است، داشته‌ایم و دو سه باری منطقه را از لوث افراد معلوم‌الحال پاك كردیم. همچنین با هماهنگی شهرداری، نسبت به نصب یك كیوسك نگهبانی در مناطق خلوت اطراف كتابخانه ملی، اقداماتی در حال انجام داریم.

در ادامه، سوألاتی در زمینه بهداشت محیط كتابخانه ملی و سرویس‌های بهداشتی، كمبود منابع لاتین، كارت‌های عضویت و گیت‌های ورودی پرسیده شده كه رئیس سازمان و معاونان به آنها پاسخ گفتند.

در پایان این جلسه صالحی امیری قول برگزاری نشست‌های دیگر را به اعضاء داد و نیز بر لزوم استفاده اعضاء از بخش اسناد سازمان تأكید كرد.

کد خبر 2358929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha