۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۰

راه‌اندازی 4 پتروشیمی در غرب ایران/ آغاز بهره‌برداری از بزرگترین خط اتیلن جهان

راه‌اندازی 4 پتروشیمی در غرب ایران/ آغاز بهره‌برداری از بزرگترین خط اتیلن جهان

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به بهره‌برداری نهایی خط لوله اتیلن غرب جزئیات راه اندازی چهار مجتمع جدید پتروشیمی در مسیر بزرگترین خط لوله انتقال پتروشیمی جهان در غرب کشور را تشریح کرد.

محمد حسن پیوندی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی بزرگترین خط لوله انتقال پتروشیمی جهان در غرب ایران، توضیح داد: در حال حاضر مجتمع پتروشیمی کرمانشاه در مسیر خط لوله اتیلن غرب در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه به دلیل کمبود خوراک اتان این مجتمع پلیمری با 50 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کند، تبیین کرد: همچنین پتروشیمی خرم آباد قرار است تا پایان شهریور ماه راه اندازی شود.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه بر اساس برنامه زمان بندی پتروشیمی مهاباد هم تا پایان سال جاری در مسیر خط لوله اتیلن غرب راه اندازی خواهد شد، گفت: پتروشیمی سنندج تا خرداد سال آینده آماده بهره برداری می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اگرچه برای اجرای این پروژه‌ها در مسیر خط لوله اتیلن غرب سرمایه گذاری سنگینی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی انجام شده است، تصریح کرد: ولی از همه مهمتر خود خط لوله غرب است که این خط لوله، یک شاهراه دولتی بوده و رگ تغذیه‌ای مجتمع ها است.

وی، افزود: به طوری که تک تک مجتمع‌های پتروشیمی تحت عنوان شرکت هایی در منطقه ای محدود فعالیت می کنند ولی خط لوله اتیلن غرب با احتساب انشعابات آن بالغ بر 2600 کیلومتر طول دارد.

پیوندی با اعلام اینکه تعداد زیادی ایستگاه‌های تقویت فشار در مسیر خط لوله اتیلن غرب به دلیل کم شدن فشار مسئولیت افزایش فشار را بر عهده دارند، یادآور شد: از سوی دیگر این خط لوله حداقل حدود 7 سال است که در خاک دفن شده و یکی از پیچیده ترین خطوط لوله جهان است.

این مقام مسئول، تاکید کرد: زیرا خط لوله اتیلن غرب از گرم ترین مناطق به سردترین مناطق رفته و از مناطق مختلف کشاورزی، زیر بستر رودخانه و ارتفاعات عبور می کند، بنابراین اداره و مدیریت خط لوله بر تداوم فعالیت ها موثر است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: البته نکته قابل توجه اینست که ساخت همه این بخش‌ها در زمانی محقق شده که تحریم‌های بین‌المللی در اوج خود بوده است. در اجرای پروژه های پتروشیمی باید دقت کنیم که اولویت با طرح‌های اتان ریکاوری و سپس الفین ها باشد و در مجموع این طرح ها همزمان با اجرای مجتمع‌های پتروشیمی پیش روند.

کد خبر 2359298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha