۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۴۲

طالبیان مطرح کرد:

آزادسازی و ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک زمینه ثبت جهانی این اثر را فراهم می کند

آزادسازی و ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک زمینه ثبت جهانی این اثر را فراهم می کند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: آزادسازی و ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک زمینه ثبت جهانی این اثر را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن طالبیان ظهر پنج شنبه در حاشیه بازدید از قلعه تاریخی فلک الافلاک گفت: به مناسبت هفته دولت به نمایندگی از سازمان میراث فرهنگی برای بررسی پروژه های نیمه تمام و امور مربوط به میراث فرهنگی به ویژه آثار تاریخی مهمی که در فهرست موقت جهانی وجود دارند و همچنین تپه هایی که سند تمدن لرستان هستند به این استان سفر کرده ایم.

وی گفت: خوشبختانه دستور آزادسازی قلعه فلک الافلاک در سطح ملی صادر شده ولی در اجرا باید همه همدلی کنند و امیدواریم که دست اندرکاران مدیریت شهری و مسئولان استان برای عملیاتی شدن این موضوع پای کار بیایند چرا که این اثر می تواند اولین اثر تاریخی ثبت جهانی استان لرستان شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه لرستان از دید گردشگری و جذب گردشگران موقعیت استراتژیک و مهمی دارد افزود: در سایه دولت تدبیر و امید و با همکاری مردم و مجموعه مسئولین باید بسترهای لازم برای ثبت مجموعه های تاریخی لرستان که از شهرت جهانی برخوردارند فراهم کنند چراکه اگر این آثار در فهرست جهانی ثبت شوند از کمکهای جهانی و اعتبارات ویژه برخوردار خواهند شد.

طالبیان در رابطه با وضعیت اعتبارات برای آزادسازی حریم بنای تاریخی فلک الافلاک نیز گفت: بحث اعتبارات یکی از فاکتورها برای عملیاتی شدن این موضوع است ولی موضوع اصلی همدلی و همکاری بین بخشی دستگاههای مرتبط است.

وی ادامه داد: عزم راسخ مسئولین و اینکه اعتقاد داشته باشند که این ثروت و آزادسازی حریم این بنای باستانی حق مردم است از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که با همفکری دستگاهها می توان حریم این بنا را آزاد کرد و به ثبت جهانی نزدیک شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان داشت: اگر مجموعه فرهنگی و  موزه ای در محل قلعه فلک الافلاک دایر شود یک نفع عام برای کشور و در سطح ملی به ویژه برای مردم بومی است.

طالبیان افزود: شهرداری و همچنین راه و شهرسازی و منابع طبیعی با واگذاری زمینهایی که در اختیار دارند می توانند به تسریع ثبت جهانی فلک الافلاک کمک کنند و بداند که اگر این اثر، مجموعه پلها و مجموعه آثار فرهنگی احیا، ساماندهی و مرمت شوند منبع اقتصادی شهر از اینجا سرشار خواهد شد.

بنابر این گزارش قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

از زمان برپایی بنادر عهد ساسانی تا دوره های متاخر الحاقاتی به آن اضافه شده است (به خصوص در دوره صفوی و قاجار) و این اثر همان دژمعروف شاپورخواست است که در تاریخ ذکر شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

کد خبر 2359433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha