۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰

گزارش خبری/

نفحات متبرک حرم رضوی در خراسان شمالی/ حکایت پارچه های عارفانه و پیام های عاشقانه

نفحات متبرک حرم رضوی در خراسان شمالی/ حکایت پارچه های عارفانه و پیام های عاشقانه

بجنورد- خبرگزاری مهر: همزمان با دهه کرامت حضور کاروان خادمان حرم مطهر رضوی در جمع مردم شهرهای مختلف خراسان شمالی، حال و هوای این استان را زیباتر و معنوی تر کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روزی است که کاروان خادمان و حاملان پرچم مقدس حرم رضوی همزمان با دهه کرامت به خراسان شمالی سفر کرده است و با حضور این کاروان نفحات متبرک آن آستان مقدس در شهرهای مختلف استان استشمام می شود.

غروب پنج شنبه هفته گذشته بود که خورشید توس بر چهره شهر بجنورد تابید؛ کاروان پنج نفره خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) در میان استقبال پرشور مردم مرکز خراسان شمالی وارد بجنورد شد و در بدو ورود به زیارت حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) رفتند.

البته ورود این کاروان به بجنورد در ادامه سفر آنها به خراسان شمالی صورت گرفت چرا که خادمان و حاملان پرچم مقدس رضوی پیش از آن در شهرستان های فاروج و شیروان حضور یافته و از طرف مردم دوست دار اهل بیت(ع) این شهرستان ها به گرمی استقبال شده بودند.

زیارت گلزار شهدای بجنورد و ادای احترام به مقام شامخ شهدا و پس از آن نیز حضور در جشن میلاد امام رضا(ع) در مسجد امام رضا(ع) بجنورد از دیگر برنامه های کاروان خادمان و حاملان پرچم متبرک حرم رضوی در مرکز خراسان شمالی در روز نخست حضور آنها در بجنورد بود.

در این جشن که با عنوان "زیر سایه خورشید" با حضور پرشور مردم برگزار شد؛ علاوه بر مولودی خوانی و اجرای برنامه های فرهنگی، حجت الاسلام حسین حلوائیان، کارشناس مسائل مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخت.

دبیر اجرایی ستاد هفتمین دوره جشن های مردمی زیرسایه خورشید در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد حضور کاروان خادمان حرم رضوی در استان می گوید: این کاروان از سیزدهم تا شانزدهم شهریور ماه به مدت چهار روز در استان حضور خواهد داشت.

اصغر لنگری با بیان این که در این مدت برنامه های فرهنگی بسیاری با حضور این خادمان در شهرهای مختلف خراسان شمالی برگزار می شود، اضافه می کند: علاوه بر حضور در جشن های مردمی، دیدار با ائمه جمعه، خانواده شهدا، عیادت از بیماران، بازدید از کانون اصلاح و تربیت و حضور در جشن های مردمی زیر سایه خورشید و ... از جمله برنامه های خدام رضوی در استان است.

وی حضور خادمان و حاملان پرچم مقدس امام رضا(ع) در حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر ارشد امام رضا(ع)، گلباران مزار شهدا، دیدار با زندانیان زندانهای بجنورد، شیروان و اسفراین، دیدار با معلولان ذهنی مراکز امید و تکتم و دیدار با کودکان بی سرپرست را از دیگر برنامه های تدوین شده کاروان خادمان رضوی در این چهار روز عنوان می کند و می افزاید: برخی از این برنامه ها برگزار شده و شماری دیگر نیز طی امروز و فردا برگزار خواهد شد.

لنگری در ادامه به مؤفقیت برنامه های حضور خادمان حرم رضوی در شهرهای مختلف کشور و نیز برخی از کشورهای خارجی که با عنوان جشن های زیر سایه خورشید برگزار می شود؛ اشاره می کند و می گوید: این جشن ها که از جمله ویژه برنامه های آستان قدس رضوی در دهه کرامت هر سال محسوب می شود به دلیل تدبیر مناسب در برگزاری برنامه ها و ارادت عموم مردم به ساحت مقدس امام رضا(ع)؛ از جمله برنامه های مؤفق در این حوزه به شمار می روند.

دبیر اجرایی ستاد هفتمین دوره جشن های مردمی زیر سایه خورشید در خراسان شمالی با اشاره به این که ایام دهه کرامت فرصت مغتنمی برای کسب فضائل اخلاقی و انسانی است، می افزاید: باید با برنامه ریزی مناسب برای بهره برداری کافی از ظرفیت این ایام اقدام کرد.

به گفته وی وجود حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) که فاصله بین ولادت این خواهر و برادر بزرگوار به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده؛ هدیه ارزشمند الهی به مردم مؤمن ایران بوده و نقش بسیار زیادی در ارتقای فرهنگ دینی و اسلامی در کشور دارد.

عطر شفای رضوی در بیمارستان های بجنورد

کاروان خادمان حرم مطهر رضوی دیروز در دومین روز حضور در خراسان شمالی به عیادت بیماران بستری در بیمارستان ثامن الائمه(ع) بجنورد رفته و ضمن اهدای گل و بسته های متبرک آستان قدس به بیماران، پرچم متبرک حرم رضوی را نیز برای زیارت و تبرک در اختیار بیماران قرار دادند.

این برنامه در فضایی معنوی و صمیمانه برگزار شد و در حالی که خادمان حرم رضوی با خواندن اشعاری در مدح امام رضا(ع) فضایی عارفانه در بیمارستان به وجود آوردند بودند؛ اشک های عاشقانه بیماران لحظه ای قطع نمی شد.

خادمان حرم رضوی در این برنامه از بخش های مختلف بیمارستان ثامن الائمه(ع) بجنورد از جمله بخش‌های نوزادان، کودکان، CCU، اتاق عمل، بخش مردان، بخش زنان و ... بازدید کرده و به کارکنان و بیماران بسته های متبرک آستان قدس را اهدا کردند.

یکی از این بیماران در حالی که اشک تمام پهنای صورت او را پر کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: از وقتی که در بیمارستان بستری شده ام همواره به یاد امام رضا(ع) بودم و آرزو می کردم کاش می توانستم با همین حال ناخوش حرم مطهر امام غریب را زیارت کنم.

سیدرحمت حسینی اضافه کرد: اکنون که با حضور کاروان خادمان حرم رضوی توانستم پرچم متبرک بارگاه ایشان را ببویم و ببوسم احساس می کنم زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) نصیب من شده است.

وی اظهار داشت: وقتی پرچم مقدس حرم رضوی را در دستانم گرفتم و بوسیدم تنها خواسته ای که از امام هشتم داشتم؛ شفای همه بیماران و پایان گرفتاری های مسلمانان بود.

زندانیانی که دلشان هوای امام غریب کرده بود

کاروان خادمان حرم رضوی جمعه شب به دیدار مددجویان زندان بجنورد رفته و پرچم مقدس و متبرک رضوی را به دست های تبرک جوی محبوسان در این ندامتگاه سپردند.

شاید باور دیدن اشک های غلطان و گریه های بلند زندانیان با زیارت پرچم مقدس رضوی اندکی سخت باشد اما دیشب من زندانیانی دیدم که بر خلاف چهره خود قلب های رئوفی داشتند و وقتی پرچم مقدس حرم رضوی به دستان آنها می رسید زار زار گریه می کردند.

از هیچ کدام جرم و مدت حبس آنها را نپرسیدم جز یکی که عجیب به گوشه ای خزیده بود و گریه لحظه ای امانش نمی داد، می گفت بی گناه است؛ قسم می خورد به همین پرچم، می گفت همه را می سپرد به امام غریب، می گفت آزاد که شوم اولین جایی که بروم مشهد است و حرم امام رضا(ع)، می گفت دلم از درد و تنهایی و بی کسی لبریز شده بود، مدت ها بود گمان می کردم کسی در این دنیا وجود ندارد که درد دلم را بشنود و نگوید که خودت مقصری...

حضور خادمان رضوی فرصتی برای تقویت ارتباط معنوی

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حضور کاروان خادمان و حاملان پرچم متبرک رضوی در استان همزمان با دهه کرامت، اظهار می کند: حضور خادمان حرم رضوی در بین اقشار مختلف مردم سنت حسنه ای است که در سال های اخیر همزمان با دهه کرامت انجام می شود و برکات معنوی فراوانی دارد.

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی با اشاره به استقبال و همراهی پرشور مردم شهرستان های مختلف خراسان شمالی در مواجهه با کاروان خادمان حرم رضوی، می افزاید: خراسان شمالی به درستی دیار باب الرضا(ع) و گنجینه معرفت ها نامگذاری شده و مردم این استان نیز در مقاطع گوناگون ارادت خود به هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت نشان داده اند.

وی حضور خادمان امام رضا(ع) در استان در آستانه ولادت این امام همام را توفیقی ارزشمند و فرصتی ذی قیمت می داند و می گوید: این حضور زمینه برقراری ارتباط معنوی بیشتر مردم با امام غریب را فراهم می کند.

حجت الاسلام یعقوبی اظهار می کند: اشتیاق و ارادت به اهل بیت(ع)، برقراری ارتباط معنوی با این بزرگان و نیز استجابت حاجات و تحول درونی افراد ارتباط چندانی با بعد مسافت فرد با حرم و بارگاه ائمه اطهار(ع) ندارد بلکه این مسأله ارتباطی قلبی بوده و هر کس می تواند از راه دور نیز به ائمه اطهار(ع) متوسل شود.

به گفته وی با این وجود حضور خادمان و زیارت پرچم مقدس حرم رضوی سبب تقویت این ارتباط و افزایش رابطه معنوی بین مردم مؤمن و ائمه اطهار می شود و به همین دلیل نیز لازم است از این فرصت نهایت استفاده را بکنیم.

مردم اسفراین، مانه و سملقان و راز و جرگلان میزبان خادمان رضوی

کاروان خادمان و حاملان پرچم مقدس حرم رضوی امروز و فردا(شنبه و یکشنبه) میهمان مردم شهرستان های اسفراین، مانه و سملقان و راز و جرگلان هستند و طبق برنامه های پیش بینی شده، پرچم متبرک رضوی را در این شهرستان ها در اختیار گروه های مختلف مردم قرار می دهند.

کد خبر 2364705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha