۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۲۸

بحرالعلومي خبر داد:

70 طبيعت گرد كشور از زيستگاه گور خر و يوز آسيايي در شاهرود بازدید کردند

70 طبيعت گرد كشور از زيستگاه گور خر و يوز آسيايي در شاهرود بازدید کردند

سمنان - خبرگزاری مهر: مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان از حضور بالغ بر 70 طبيعت گرد از سراسر كشور در پارك ملي توران، زيستگاه يوز و گور خر آسيايي در شاهرود خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسين بحرالعلومي صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان ضمن اشاره به حضور طبيعت گردان كشور در زيستگاه گور خر و يوز آسيايي در شاهرود اظهار داشت: اين كارشناسان با حضور در پارك ملي توران، علاوه بر بازديد از اين پارك ملي، موفق به مشاهده گونه هاي نادري از جمله يوزآسيايي، گور خر آسيايي و زاغ بور شدند.

وي با بيان اينكه كارشناسان طبيعت‌گردي در قالب كارگاه آموزشي با عنوان" توسعه پايدار طبيعت‌گردي در مناطق چهارگانه حفاظت محيط زيست به منظور توانمندسازي جوامع بومي" در استان سمنان حضور يافته اند، گفت: اين كارگاه از هفدهم شهريور ماه در استان آغاز شده و تا نوزدهم شهريور ادامه دارد.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: طبيعت‌گردان در دو روز نخست اين برنامه از جاذبه‌هاي طبيعي و تنوع زيستي برخي از مناطق طبيعي و حفاظت شده استان از جمله پارك ملي توران "زيستگاه گونه‌هاي نادر جانوري از جمله يوز آسيايي"، بيارجمند و روستاي قلعه بالا شاهرود بازديد كرده و سپس از منطقه حفاظت شده پرور و شهميرزاد شهرستان مهدیشهر بازديد مي‌كنند.

بحرالعلومي با اشاره به اهميت توران شاهرود گفت: این مجموعه با بیش از یک میلیون 400 هزار هکتار وسعت دومین ذخیره گاه زیستکره جهان از نظر وسعت محسوب می شود.

وي افزود: منطقه توران يكي از بزرگترين ذخيره‌گاه هاي زيستكره كشور نيز محسوب مي شود و گونه‌هاي نادر جانوري و گياهي را در خود جاي داده است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان با بيان اينكه توران شاهرود را آفريقاي ايران لقب داده‌اند، گفت: این منطقه بعد از سرنگتي آفريقا واقع در كشور تانزانيا دومين منطقه بيوسفر جهان به شمار مي رود كه در فاصله 140 كيلومتري جنوب شرقي شاهرود و 28 كيلومتري جنوب شرقي شهر بيارجمند و در شمال مركزي كوير ايران واقع است.

بحرالعلومي گفت: مجموعه توران از سه قسمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده که پارک ملّی هشت درصد، پناهگاه حیات وحش 17درصد و منطقه حفاظت شده 75 درصد از کل مساحت منطقه را شامل می شود.

وی در خاتمه افزود: از نظر اهمیت و ارزش حیات وحش، مجموعه توران منحصر به فرد ترین منطقه تحت حفاظت ایران به شمار می رود، زیرا توران تنها منطقه ایران است که هر سه گونه بومی ایران یعنی یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی و زاغ بور را می توان در آن مشاهده كرد.

تاکنون 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42 گونه خزنده و دو  گونه دوزیست در این مجموعه شناسایی شده است.

کد خبر 2367184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha