۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۴۴

آیت الله تحریری:

خضوع و اخلاص مهم ترین ویژگی های اخلاقی علامه طباطبایی بود

خضوع و اخلاص مهم ترین ویژگی های اخلاقی علامه طباطبایی بود

قزوین- خبرگزاری مهر: استاد حوزه علمیه قم گفت: در زندگی علامه طباطبایی ویژگی های بارز بسیاری تجلی داشت که در میان آنها خضوع و اخلاص مهم ترین ویژگی های اخلاقی ایشان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست از سلسله نشست های"پیر عشق"با موضوع گرامیداشت جایگاه علمی علامه سید محمد حسین طباطبایی تبریزی و برادر ایشان علامه سید محمد حسن الهی طباطبایی سه شنبه شب باحضور آیت باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، اساتید حوزه و دانشگاه و جمع کثیری ازدانشجویان و طلاب در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آیت الله تحریری در این نشست اظهارداشت: علامه سید محمد حسن و علامه سید محمد حسین طباطبایی هر دو از ستارگان آسمان نشر و استحکام بخش احکام و تعالیم اهل بیت علیهم السلام بودند به ویژه مرحوم سید محمد حسین طباطبایی که با تألیف ارزشمند خود یعنی تفسیر المیزان خلاء علمی مهمی را در جهان اسلام مرتفع کردند.

وی تصریح کرد: این دو بزرگوار صاحب بینایی و قدرت های معنوی والایی بودند که نائل آمدن و حتی درک آنها برای ما دشوار و سخت است با این حال می توان با برگزاری همایش هایی از این دست به بحث و طرح آموزه های ایشان در بعد علمی پرداخت و از این خرمن ارزشمند معارف الهی، خوشه برداری کرد.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های علمی علامه محمد حسین طباطبایی تبریزی، بیان کرد: ایشان در هر حیطه ای که وارد می شدند سرآمد عصر بودند؛ به گونه ای که امروزه حضرت علامه در رشته های متعددی صاحب نظر و صاحب مکتب هستند و این التفات و توفیقات الهی مشمول حال کمتر عالمی می شود.

آیت الله حسینی آملی: راه تقرب به علامه طباطبایی با انجام فرائض محقق می شود

همچنین آیت الله حسینی آملی از دیگر اساتید حوزه علمیه قم و از شاگردان علامه حسن زاده آملی در ادامه این نشست گفت: در روز قیامت سه مورد غریب مانده در دنیا از مسلمانان شکایت می کنند که این سه مورد شامل "مسجد، قرآن و عالم غریب" است و انسان در برابر شکایت این سه هیچ عذری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: برای اینکه در این بین علامه طباطبایی نقش عالم غریب را در میان ما مسلمین نداشته باشد، بهترین راه تکریم وی، تقرب به او و بهترین راه تقرب به حضرت علامه با انجام فرائض دینی محقق می شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: برگزاری همایش و نشست هایی در گرامیداشت شخصیت علما و بزرگان دین بسیار ارزشمند و شایسته قدردانی است، اما باید توجه داشت که در این بین نباید از خود غافل شد و بهترین راه این است که انسان در زندگی شخصی نیز مانند علامه طباطبایی و برادر گرامی ایشان پایبند تعالیم و معارف ناب اسلامی باشد.

حسینی‌آملی در خصوص نگارش تفسیرالمیزان توسط علامه طباطبایی گفت: بینش وسیع علامه طباطبایی و شناخت دقیق ایشان از زمان و مکان موجب شد تفسیر المیزان را به عنوان اثری ماندگار نگارش کنند و این شخصیت بزرگوار به عنوان مفسر، فیلسوف، فقیه، عارف و اسلام‌ شناس بزرگی بود که از تأثیرگذارترین عالمان جهان تشیع به شمار می‌رود.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: علامه طباطبایی از بهترین خلق‌وخو برخوردار بود و همواره با همه مردم رفتاری شایسته و نیکو داشت و در دوران حیات پربرکت خود نسبت به تربیت شاگردان برجسته همت گماشت و شاگردان برجسته‌ای تربیت کرد.

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی یک عالم ممتاز و برجسته و در مباحث تفسیر، اخلاق و حکمت نیز انسانی فوق‌العاده ای بود.

این شاگرد علامه طباطبایی از برگزاری این همایش و دست‌اندرکاران آن بویژه حوزه علمیه قزوین و دفتر امام جمعه قزوین قدردانی کرد.

 

کد خبر 2367517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha