۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۹

گزارش خبری/

جذب ناچیز تسهیلات مصوب سفر رهبری در خراسان شمالی/ سود بالای بانکی و بی‌میلی تولیدکنندگان

جذب ناچیز تسهیلات مصوب سفر رهبری در خراسان شمالی/ سود بالای بانکی و بی‌میلی تولیدکنندگان

بجنورد- خبرگزاری مهر: در حالی که در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی 12 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات مصوب شد؛ نرخ سود بالای این تسهیلات سبب شده که پس از گذشت دو سال تنها رقم بسیار ناچیز 70 میلیارد ریال یعنی 0.5 درصد از این تسهیلات جذب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی مهر ماه سال 91 به مدت هشت روز مهمان مردم خراسان شمالی بودند که در این سفر علاوه بر برکات معنوی فراوان، 120 مصوبه با هزار و 200 طرح عمرانی با اعتبار حدود 40 هزار میلیارد ریال برای توسعه این استان مصوب شد.

از این 40 هزار میلیارد ریال، 12 هزار و 500 میلیارد ریال آن مربوط به تسهیلات بانکی بود که بر اساس برنامه می‌بایست در مدت سه سال به منظور توسعه صنعت و بهبود اقتصاد و تولید به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خراسان شمالی اعطا می‌شد اما اکنون در حالی که دو سال از آن زمان می‌گذرد تنها هفت میلیارد ریال از این اعتبار جذب شده است.

به بیان ساده تر تنها 0.5 درصد از کل این اعتبار تسهیلاتی؛ از سوی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خراسان شمالی در قالب تسهیلات دریافت شده که رقمی بسیار عجیب و تأسف آور بوده و اگر وضع به همین منوال باشد به یقین در پایان مدت سه ساله مصوب برای اجرای طرح های سفر رهبری به خراسان شمالی، تقریبا 100 درصد این تسهیلات برگشت می خورد.

علت این فاجعه اقتصادی روشن است؛ نرخ سود بالای بانکی و از طرف دیگر پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه که سبب شده تا تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و صنعتی خراسان شمالی عطای دریافت این تسهیلات را به لقایش ببخشند.

نرخ‌های سودی که برق از سر متقاضیان می پرانند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: با وجود گذشت حدود دو سال از سفر مقام معظم رهبری به این استان تنها 0.5 درصد از کل تسهیلات مصوب در این سفر جذب شده است.

با اشاره به این که از مجموع 12 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات مصوب سفر رهبری در خراسان شمالی، تنها حدود 70 میلیارد ریال جذب شده است، اضافه می کند: بالا بودن نرخ سود و کمبود منابع بانکی مهم ترین دلیل جذب و اعطا نشدن این تسهیلات به متقاضیان و صنعتگران بوده است.

به گفته وی نرخ سود بانکی 25 و 28 درصدی تسهیلات اعطایی بانک ها برای تولید اقتصادی و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی توجیه ندارد چرا که در مقابل دریافت تسهیلات با چنین سودهایی باید نرخ بازگشت سرمایه حداقل 40 یا 50 درصد باشد در حالی که وضعیت سوددهی سرمایه گذاری در شرایط فعلی به هیچ عنوان این گونه نیست.

نیکدل تصریح می‌کند: همین میزان ناچیز تسهیلات جذب شده سفر رهبری نیز مربوط به زمانی است که هنوز نرخ های سود بانکی این اندازه افزایش پیدا نکرده بود چرا که بعد از افزایش نرخ سود بانکی دیگر کسی رغبتی برای دریافت این تسهیلات در خراسان شمالی نداشت.

وی می‌گوید: نرخ سود بالای بانکی تسهیلات مصوب سفر رهبری انگیزه سرمایه گذاری را پایین آورده و از طرف دیگر این سؤال را برای فعالان اقتصادی پیش می آورد که اگر قرار بود تسهیلات سفر رهبری نیز با نرخ های سود 25 و 28 درصدی اعطا شوند دیگر چه نیازی به تصویب این مصوبات بود چرا که در حالت عادی هم بانک ها تسهیلاتی با این میزان سود به همه متقاضیان اعطا می کنند.

اهمال مسئولان خراسان شمالی در زمان تصویب مصوبات سفر رهبری

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی این مشکل به دلیل کم دقتی مسئولان وقت استانی در زمان تصویب این مصوبات ایجاد شده چرا که در آن زمان ردیف اعتباری خاصی برای اعطای تسهیلات مصوب سفر رهبری منظور نشد و افزون بر این برای این تسهیلات نرخ سود بانکی مشخصی نیز تعیین نشد.

نیکدل معتقد است اگر در همان زمان نرخ سود مشخص و ردیف اعتباری خاصی برای این تسهیلات در نظر گرفته می شد؛ این مشکل پیش نمی‌آمد چرا که الان با مشخص نبودن ردیف اعتباری این تسهیلات بانک ها باید از محل منابع داخلی خود اقدام به اعطای این تسهیلات بکنند و آنها نیز توجیه می‌کنند که نرخ سود بانکی همین مقدار است و نمی‌ توانند با نرخ کمتری آن را اعطا کنند.

وی اظهار می کند: برای رفع این مشکل لازم است خط اعتباری ویژه ای برای اعطای این تسهیلات اختصاص یافته و از طرف دیگر یارانه سود تسهیلات به واحدهای صنعتی خراسان شمالی پرداخت شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره تلاش های استانداری خراسان شمالی و برگزاری نشست با مدیران ارشد بانکی در استان، می افزاید: این تلاش ها تاکنون نتوانسته این مشکل را رفع کند.

سید علی اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی نیز از روند اعطای تسهیلات بانکی مصوب سفر رهبری ناراضی است و می گوید: این تسهیلات در پیچ و خم اداری گرفتار شده اند.

وی اظهار می کند: به جز مصوبه پرداخت هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح های سرمایه گذاری در خراسان شمالی، دیگر مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان ۵۰ تا ۶۰ درصد اجرایی شده اند.

پرویزی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حضور نمایندگان دفتر رهبری، بانک مرکزی و مدیران عامل بانک های کشور برای رفع این مشکل، می افزاید: با این وجود هنوز این مشکل مرتفع نشده است.

مصوبه سفر رهبری که روی زمین می ماند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار می کند: در این استان در مجموع 507 واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک با اشتغال زایی حدود 13 هزار نفر وجود دارد.

یحیی نیکدل می افزاید: علاوه بر این در حال حاضر 730 فقره جواز تاسيس معتبر با پیش بینی سرمایه گذاری 39 هزار میلیارد ریال در استان موجود بوده و پيش بيني می شود با اجرايي شدن و به بهره برداري رسيدن اين جواز تاسيس ها، بیش از 33 هزار اشتغال زایی در استان ایجاد  شود.

وی با بیان این که واحدهای در دست راه اندازی برای شروع فعالیت و نیز واحدهای فعال برای افزایش و بهبود تولید نیازمند تسهیلات بانکی هستند، تصریح می کند: در حال حاضر مهم ترین مشکل موجود در صنعت استان مربوط به آن دسته از صنایعی است که به تازگی مجوز فعالیت دریافت کرده و برای استقرار خود نیازمند تسهیلات بانکی هستند.

به گفته نیکدل پرداخت تسهیلات با سود 25 درصد برای راه اندازی واحدهای اقتصادی منجر به ورشکستگی واحدها می شود در حالی که زیرساخت های سرمایه گذاری در خراسان شمالی به طور کامل فراهم نیست و برای تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این استان می باید نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد.

وی تصریح می کند: اگر مشکل نرخ سود بالای تسهیلات مصوب سفر رهبری در خراسان شمالی مرتفع نشود به یقین در پایان سه ساله تعیین شده برای اجرای مصوبات سفر رهبری در این استان، مصوبه اعطای 12 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بدون اجرا باقی خواهد ماند.

کد خبر 2369064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha