۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹

مهر گزارش می دهد/

رشد قارچ‌گونه دکل‌های مخابراتی در اراک/ عدم نظارت شهرداری بر استانداردهای فیزیکی و بهداشتی دکل‌ها

رشد قارچ‌گونه دکل‌های مخابراتی در اراک/ عدم نظارت شهرداری بر استانداردهای فیزیکی و بهداشتی دکل‌ها

اراک- خبرگزاری مهر: ورود تکنولوژی به زندگی امروزی با همه مزیت ها، معایبی هم به همراه دارد. تلفن همراه یکی از هزاران تکنولوژی مدرن است که از این قانون مستثنی نیست. رشد قارچ گونه دکل‌های مخابراتی برای آنتن دهی بهتر تلفن ها در وسط حیاط مدرسه، کنار خانه ها، انتهای کوچه های تنگ و باریک و از سوی دیگر مضرات امواج دکل ها موضوعی است که شهروندان اراکی در کنار آلودگی صنعتی مجبور به تحمل آن هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکل های مخابراتی با عوارض منفی که بر سلامت جسم دارند؛ سلامت روحی شهروندان را نیز به خطر انداخته اند. دکلهایی که وظیفه اصلی آنها  انتشار امواج الکترومغناطیسی تلفن های همراه است اما مردم شهر اراک تمایلی به دیدن آنها در نقطه نقطه شهر پر از دود اراک ندارند اما اعتراض آنها نیز راه به جایی نمی برد.

طبق قانون هر دکل و تاسیاست مخابراتی که بدون مجوز شهرداری نصب شود با رای کمیسیون 100 برچیده خواهد شد. اما همه روزه شاهد نصب دکل های مخابراتی در جای جای کلانشهر اراک هستیم. تا آنجا که روز گذشته عملیات نصب دکل خیابان امام خمینی اراک با دخالت نیروی انتظامی و مراجع دیگر روبرو شد.

یکی از ساکنان معترض به جانمایی این دکل در خیابان امام خمینی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قبلا هم به این موضوع اعتراض کردیم اما راه به جایی نبردیم، کارگرانی که اقدام به نصب این دکل می کردند در پاسخ به ما می گفتند ما از شهرداری مجوز داریم و شما نمی توانید جلوی نصب دکل را بگیرید.

همچنین یکی دیگر از ساکنین با ابراز نگرانی از نصب این دکل و مشکلاتی که پس از نصب برای اهالی پیش می آید، به مهر گفت: حدود یک ماه پیش متوجه شدیم که کارگران در این مکان در حال کار هستند وقتی از آنها می پرسیدیم که دقیقا مشغول به چه کاری هستند، می گفتند برای ساماندهی فضای سبز این منطقه کار می کنیم؛ بعد از چهار روز متوجه شدیم این اقدامات برای نصب دکل در این محوطه است و با کمک ساکنین 15 متر میل گردی که برای نصب دکل زده شده بود را از جا کندیم اما باز هم با گذشت 1 ماه از این اقدام می بینیم که مجددا این دکل در حال نصب است.

شهرداری حاضر به پاسخگویی در خصوص این موضوع نیست

ناظر پروژه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما از شهرداری مجوز داریم و اگر این مجوز را نداشتیم اقدام به چنین کاری نمی کردیم.

البته شهرداری اراک تاکنون حاضر به مصاحبه و پاسخگویی در خصوص این موضوع نشده است.

نصب دکل های مخابراتی، دغدغه تازه ای نیست و سالهاست کارشناسان شهری از تاثیرات آن بر سلامت شهروندان ابراز نگرانی می کنند. این در حالی است که فعال زیست محیطی، با ابراز تاسف از عدم توجه سازمان محیط زیست استان و علوم پزشکی به عنوان مهمترین مراجع مرتبط با موضوع سلامت و بهداشت محیط گفت: متاسفانه هیچ دستگاه و سازمانی خود را در رابطه با موضوع نصب دکل ها مسئول نمی داند، در صورتی که سازمان های محیط زیست و علوم پزشکی باید پاسخگو باشند و از لحاظ قانونی این سازمان ها متولیان اصلی نصب این دکل ها هستند.

سیاوش آقاخانی تاکید کرد: طبق قانون برای نصب دکل های مخابراتی باید حریم جمعیت و فاصله آنها تا مناطق مسکونی رعایت شود اما نمونه بارز این تخلف نصب دکل در مدرسه شهدای آلومینیوم اراک است. در صورتی که استانداردها بر این اصل تاکید می کند که باید حریم شهری برای نصب دکل های مخابراتی وجود داشته باشد. چرا که در دراز مدت تهدیدی برای سلامت شهروندان خواهد بود.

شهرداری بر رعایت استانداردهای فیزیکی و بهداشتی دکل ها نظارت نمی کند

وی گفت: شهرداری تنها مجوز نصب دکل ها را از لحاظ مکانی می دهد و هیچ گونه وظیفه نظارتی بر رعایت استانداردهای فیزیکی و بهداشتی را ندارد.

این اظهارات در حالی از سوی آقاخانی مطرح شد که دکتر بابک عشرتی رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی به مهر می گوید: نصب دکل ها تنها از لحاظ استاندارد محل و اینکه سازه طوری نصب گردد که منجر به آسیب فیزیکی یا حادثه جانی نشود مورد بررسی قرار می گیرد.

عشرتی عنوان کرد: تاکنون وزارت بهداشت گزارشی مبنی بر مضر بودن این دکل ها به ما اعلام نکرده است و تاثیرات امواج الکترومغناطیسی بر سلامتی افراد به طور صحیح مشخص نیست و در حال حاضر پروتکلی وجود ندارد که در آن گفته شود تا چه اندازه ای باید این شعاع رعایت شود.

از سوی دیگر انصاری رئیس سازمان محیط زیست استان مرکزی در پاسخ به نحوه بررسی استانداردهای لازم برای نصب دکل های مخابراتی گفت: در چند سال گذشته استانداردی برای نصب دکل ها وجود نداشته است. به تازگی قوانینی به سازمان اعلام شده است که بر اساس آن نصب دکل ها در مناطق مسکونی و پر جمعیت ممنوع است و سازمان های زیربط برای نصب دکل ها برای رعایت حریم 50 متر نصب دکل ها با مناطق مسکونی و فضاهای عمومی باید از سازمان محیط زیست استعلام کنند و در صورت عدم استعلام این سازمانها باید رعایت حریم را در برنامه خود داشته باشند.

وی در پاسخ به اعتراضات مردمی که چند وقت اخیر برای جلوگیری از نصب دکل ها شده است، گفت: پیش نویس ضوابط ارتعاش تاثیرات امواج در سازمان محیط زیست تهیه شده است اما هنوز این قوانین تصویب نشده اند، چنانچه مردم شکایتی دارند می توانند شکایات خود را به شهرداری و سازمان محیط زیست اعلام کنند تا به شکایات آنها رسیدگی شود.

کد خبر 2374081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha