۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶

برنامه نامزدهای اتحادیه ناشران/6

پیشنهاد تعیین ضوابط برای قیمت‌گذاری کتاب/ کتابفروشان و ناشران فاصله دارند

پیشنهاد تعیین ضوابط برای قیمت‌گذاری کتاب/ کتابفروشان و ناشران فاصله دارند

مدیر نشر کتاب دانشگاهی که برای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نامزد شده است، با اعلام برنامه‌های خود گفت: سعی دارم اگر به هیئت مدیره اتحادیه راه پیدا کردم، ضوابطی برای قیمت‌گذاری کتاب پیشنهاد بدهم. برای این کار باید بین ناشر و اتحادیه جلساتی برگزار شود.

مرتضی جوادی مدیر نشر بهیاد و یکی از کاندیداهای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه‌های خود در صورت پیروزی در این انتخابات گفت: دو صنف ناشران و کتابفروشان هم از نظر صنفی و هم روابط فرهنگی، با یکدیگر فاصله دارند. به طور ساده و از جهت ماهیت، می‌توان به این نکته اشاره کرد که این ناشر است و دیگری فروشنده. به همین جهت اعتقاد دارم 2 برنامه 5 دقیقه‌ای که رادیو پیام درباره کتاب دارد، به نوعی توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان اداره شود.

وی افزود: نکته‌ای که اعتقاد زیادی به آن دارم این است که یک رشته تحصیلی پودمانی کاردانی با عنوان «نشر و جامعه» ایجاد شود تا کتابفروشان و ناشران ما با تحصیل آن، مدرک کاردانی گرفته و سپس وارد مقطع کارشناسی شوند. در این زمینه شنیدم که در دانشگاه تهران در این حوزه کاری انجام شده است، اما یک دوره و آن هم برای دانشجویان کارشناسی ارشد است.

این مدیر نشر گفت: مساله دیگر، قیمت‌گذاری کتاب‌هاست. سعی دارم اگر به هیئت مدیره اتحادیه راه پیدا کردم، ضوابطی برای قیمت‌گذاری کتاب پیشنهاد بدهم. برای این کار باید بین ناشر و اتحادیه جلساتی برگزار شود. نکته دیگرم درباره ماهنامه‌ای است که اتحادیه آن را منتشر می‌کند. این نشریه،‌ بسیار محدود است و فقط به ناشران و برخی محافل فرهنگی می‌رسد. یکی از برنامه‌هایم به این نشریه برمی‌گردد که سعی کنیم با تغییر برخی از مطالب، جامعه مخاطبانمان را فقط به ناشران و کتابفروشان محدود نکنیم. بلکه مجله را به پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها هم برسانیم و به مردم آگاهی‌های وسیعی در حوزه کاری خودمان بدهیم.

جوادی گفت: اتحادیه دارای نقاط ضعف و مشکلاتی هست. سعی کنیم این نقاط ضعف را شناسایی کنیم و قادر به رفع آن‌ها باشیم. تا امروز شکوه‌های زیادی از این مشکلات شنیده‌ام. مورد بعدی غنی‌سازی بودجه و مدیریت هزینه‌ها در چارچوب قوانین مملکت است. باید سعی کنیم این پستی و بلندی‌ها را پر کنیم تا دیگر نگوییم بودجه نداریم یا حرف‌های مشابه بزنیم. چون امروز با نهادها و NGO های مختلف می‌توان کار کرد.

کاندیدای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت:‌ ناشر وقتی جواز نشر گرفت، به اتحادیه می‌آید و جواز کسب می‌گیرد. بعد از آن هم می‌رود و دیگر هیچ تعاملی با اتحادیه ندارد. سعی دارم این رشته گسسته را پیوسته کنم و راه تبادل نظر و تعامل را باز کنم.

مدیر انتشارات بهیاد درباره سوابق خود گفت: از سال 80 که جواز نشرم را گرفتم، وارد اتحادیه هم شدم اما تا به حال از اعضای هیئت مدیره نبوده‌ام. کتاب‌هایی که در انتشاراتم منتشر می‌کنم، برای دانشجویان بوده و اکثرا به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند. از نظر تحصیلات هم دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی، کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی و دکترای رشته Teaching هستم. به علاوه سابقه فعالیت نشر در وزارت نیرو را پیش از دهه 80 دارم.

کد خبر 2374329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha