۴ آبان ۱۳۹۳، ۹:۱۴

دغدغه مشترک نامزدهای انتخابات اتحادیه ناشران:

انتخابات پرشور و شکل‌گیری یک اتحادیه قدرتمند

انتخابات پرشور و شکل‌گیری یک اتحادیه قدرتمند

از صحبت‌ها و گزارش‌های مربوط به انتخابات پیش‌روی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، این چنین برمی‌آید که انتخابات پرشور و شکل‌گیری یک اتحادیه قدرتمند و متحد دغدغه مشترک ناشران و کاندیداهای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران است.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ: فردا دوشنبه 5 آبان، انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار می‌شود. پس از اعلام اسامی نامزدهای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، برخی اظهارنظرهای منبعث از موج‌های مختلف شکل گرفت. از جمله این اظهارنظرها و اعلام موضع‌ها، مساله حضور پررنگ ناشران آموزشی در میان کاندیداها یا حضور ناشرانی که پیش‌تر در انتخابات کاندیدا نشده بودند، است.

یکی از مسائلی که به گفته تعدادی از ناشران، اهمیت زیادی برای بحث و چالش نداشت ولی عده‌ای دیگر معتقد بودند، باید در هیئت مدیره اتحادیه ناشران مورد بررسی قرار بگیرد، ممیزی بود. به این ترتیب، و به دلیل وجود چنین فضایی، به سراغ ناشران کاندیدا شده برای این انتخابات رفتیم و با هر کاندیدا درباره برنامه‌ها و اولویت‌های موردنظرش به گفتگو نشستیم. متن این گفتگوها به صورت مشروح در خبرگزاری مهر، موجود است.

اگرچه ناشران و به عبارتی کاندیداهای این انتخابات در گفتگو با خبرنگار مهر، به برنامه‌های زیادی اشاره کردند، اما هدف این گزارش، اجماع و یک جمع‌بندی بین برنامه‌های مشابه آن‌ها یا برنامه‌هایی است که خیلی از یکدیگر فاصله دارند؛ و دیگر، برنامه‌هایی که ویژه یک کاندیدا هستند و توسط دیگران بیان نشدند.

محمود آموزگار، مرتضی احمد آخوندی، مسعود پایدار داریان، محمدرضا توکل صدیقی، فرهاد تیمورزاده نجار، علی ثابت، مرتضی جوادی، هومان حسن‌پور، زهره حسین‌زادگان، یحیی دهقانی، افسر صفائیان، محمدمهدی فخری‌زاده، فتح‌الله فروغی دهکردی، محمدحسن محمدی و ناصر نقی‌زاده هنجنی اسامی نامزدهای انتخاب هیئت رئیسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هستند.

در ادامه، به صورت اجمالی، نظرات کاندیداها را آورده و در پایان گزارش به جمع‌بندی می‌پردازیم تا مخاطب شرایط بتواند به راحتی به نتیجه‌گیری از شرایط شکل‌گرفته، حول این انتخابات برسد.

احمد آخوندی: ارائه برنامه گروهی

اولین گفتگو از سری گپ و گفت‌های مهر با ناشران کاندیدا شده در این انتخابات، با مرتضی احمد آخوندی مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه بود. این ناشر در این گفتگوی کوتاه اشاره کرده که برنامه‌ای به طور فردی ندارد و برنامه‌هایش را در قالب یک گروه و ائتلاف در نظر گرفته است.

مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه درباره موضوع مطرح شده درباره حضور پررنگ ناشران دانشگاهی در این انتخابات گفت: همه ناشران می‌توانند برای انتخابات اتحادیه کاندیدا بشوند. انتخاب شدنشان هم بستگی به این دارد که ناشران به چه کسی رای بدهند. نمی‌توان با این نام‌ها و گروه‌های کاری، تفکیک ایجاد کرد و با جدا کردن ناشران از یکدیگر، آن‌ها را از هم جدا کرد. مساله این است که تصمیماتی که هیئت مدیره اتحادیه می‌گیرد، به نفع همه ناشران باشد.

احمد آخوندی از برنامه گروهی صحبت کرد، اما در ادامه و طی روزهای اخیر غیر از یک ائتلاف که احمد آخوندی جزو آن نبود، ائتلاف دیگری در میان کاندیداهای این انتخابات تشکیل نشد.

آموزگار: کاهش دادن شکاف‌های فضای نشر

محمود آموزگار دبیر فعلی هیئت مدیره اتحادیه و مدیر انتشارات کتاب آمه هم گفت: من با توجه به ضرورت پیگیری امور روی زمین مانده، در انتخابات دوره پیشِ رو ثبت نام کرده‌ام.

آموزگار که برنامه‌هایش را در چند محور اعلام کرد، مشکلات نشر را مشکلات ملی توصیف کرد و به طور خلاصه گفت: تناقض تعداد چند برابری ناشران بر کتابفروشان، تمرکز سه برابری فعالیت‌های نشر در پایتخت نسبت به سایر مناطق کشور و تولید 70 هزار عنوان کتاب در سال با متوسط شمارگان 1000 نسخه، از درد‌های مزمن صنعت نشر حکایت می‌کند اما مُسکن‌درمانی و نداشتن برنامه، همواره بر این فاصله‌ها افزوده است. لذا باید از شکاف‌ها کاست.

تشکیل ائتلاف «همگامان نشر»

اهمّ صحبت‌های یحیی دهقانی مدیر موسسه انتشارات مبتکران که از اعضای فعلی هیئت مدیره است، تشکیل یک ائتلاف در این انتخابات بود. دهقانی گفت: اعلام برنامه جداگانه نامزدها، موجب تک‌روی و چالش‌های حاشیه‌ای می‌شود. به همین دلیل به همراه 4 نفر از نامزدهای این انتخابات، در قالب گروه «همگامان نشر» با شعار «مشارکت‌جویی، اندیشه‌ورزی و خرد جمعی» در این انتخابات شرکت می‌کنم.

اعضای این ائتلاف نیز عبارت بودند از: محمدحسن محمدی مدیر نشر مهاجر، فتح‌الله فروغی دهکردی مدیر انتشارات شورا، فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده، مسعود پایدار داریان مدیر نشر کتاب دانشگاهی و یحیی دهقانی. شعاری هم که این گروه، قصد دارد با آن در انتخابات شرکت کند، عبارت است از: «مشارکت‌جویی، اندیشه‌ورزی و خرد جمعی»

فروغی دهکردی: تاکید بر رهبری جمع‌گرا و دوری از فردگرایی

فتح‌الله فروغی دهکردی نامزد دیگر انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران نیز در بیان برنامه‌های خود بر مدیریت جمعی و دوری از فردگرایی تاکید کرد. یکی از صحبت‌های مدیرمسئول انتشارات شورا در این گفتگو این بود که نیازها می‌توانند با توجه به شرایط و موقعیت ها تغییر پیدا کنند. نیاز امروز صنعت نشر کشور ما با نیازهای گذشته این صنعت متفاوت است؛ هرچند که ارکان آن تغییر نکرده است.

دهکردی که به حکایت وصیت پدر به فرزندانش به شکستن چوب‌های جدا از یکدیگر اشاره می‌کرد، گفت: یادمان باشد که حرکت‌های هر هیئت‌مدیره‌ای وابسته به حمایت‌های اعضای اتحادیه مربوطه است و باز هم یادمان باشد که هر اتحادیه یا هر تشکل دیگر، چیزی نیست مگر توان اعضایش که بر روی هم، یک هم‌افزایی ایجاد می‌کند و قادر است بیشتر از انرژی‌های فردی برای پیشبرد کارها موثر باشد.

محمدی: دوری از منافع فردی و دامن نزدن به اختلافات

محمدحسن محمدی مدیر نشر مهاجر در گفتگویی که با خبرنگار مهر‌ داشت، دو مولفه را برای تثبیت جایگاه اتحادیه ناشران، ضروری دانست: اول، بالا بردن سطح مشارکت و فعالیت اعضاء در داخل صنف و عمومی کردن تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و بسیج همه اعضاء در جهت تعیین برنامه که اینگونه حرکتها قدرت صنف را افزایش می‌دهد. دوم، هیات مدیره‌ای کار آمد و توانمند که به پشتوانه حضور همه جانبه اعضاء در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، با توان قوی پی‌گیر حصول خواسته‌ها و  برنامه‌های صنف باشد.

این نامزد انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، پیروزی و حضور یک ناشر در هیئت مدیره این اتحادیه را مستلزم شروطی دانست که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دوری از منافع فردی و پرهیز از دامن زدن به اختلافات ناشران بود.

پایدار داریان: تعامل و واسپاری فرهنگ به اهلش

یکی از محورهای اصلی سخنان مسعود پایدار داریان موسس و مدیر نشر کتاب دانشگاهی و یکی دیگر از کاندیداها، تعامل ناشران و همچنین کاهش معضلات تولید، فروش و توزیع کتاب در راستای واسپاری فرهنگ به اهل آن بود.

این عضو ائتلاف «همگامان نشر»، ضمن اشاره به مسئولیت‌پذیری و همدلی بین اعضای اتحادیه ناشران، گفت:  اگر بخواهم تعدادی از اهدافم را برشمارم، باید از استقرار اتحادیه در جایگاه واقعی خود و بهبود وضعیت و معیشت صنف صحبت کنم.

پایدار داریان ضمن صحبت‌هایش به این نکته هم اشاره کرد که البته نمی‌توان چندان ایده‌آلی فکر کرد. «خیلی هم نمی‌توان ایده‌آلی فکر کرد و این‌گونه اندیشید که در طول 4 سال حضور در هیئت مدیره می‌توان به همه اهداف رسید. اما حتما می‌توان به آن سمت و جهت قدم برداشت.»

تیمورزاده: تلاش برای آرام کردن فضای کسب و کار ناشران

از محورهای اصلی سخنان فرهاد تیمورزاده دیگر کاندیدای انتخابات مورد نظر نیز، تاکید بر فراهم کردن فضایی آرام برای کسب و کار ناشران بود. مدیر انتشارات تیمورزاده، ضمن اشاره به مساله معافیت مالیاتی ناشران و مشکل مالیات دادن اعضای این صنف شغلی، گفت: یکی از رئوس برنامه‌هایم، تلاش در جهت توانمندی ناشران در فضای کسب و کار و کاهش عوامل تهدید و تحدید آرامش این فضاست، که مخاطرات مختلفی در بین ناشران ایجاد کرده است.

تیمورزاده همچنین در گفتگو درباره برنامه‌هایش گفت: شعبات مختلف تامین اجتماعی که آرامش فضای کسب و کار ناشران را با آیین‌نامه‌هایشان به هم می‌زنند،‌ نیز از دیگر دغدغه‌های من هستند.

انصراف یکی از نامزدهای هیئت رئیسه

در این میان، زمانی که مشغول گردآوری سخنان و گفتگو با نامزدهای این انتخابات بودیم، یکی از نامزدها از حضور در انتخابات انصراف داد. به این ترتیب، طبق خبری که خبرنگار مهر کسب کرد، مهدی عمرانلو مدیر انتشارات آوند دانش و یکی از نامزدهای انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از کاندیداتوری در این انتخابات انصراف داد.

با انصراف عمرانلو، تعداد نامزدهای حضور در هیئت رئیسه اتحادیه از 16 نفر به 15 نفر کاهش پیدا کرد.

فخری‌زاده: تلاش برای عضویت نماینده اتحادیه در کمیته‌های مختلف وزارت ارشاد

نامزد دیگر، محمدمهدی فخری‌زاده مدیر انتشارات روزنه‌کار بود که با اشاره به این‌که برنامه‌های دولت اعتدال و امید، کم کم دارد جا می‌افتد، تلاش برای راهیابی نماینده صنف به کمیته‌های مختلف در وزارت ارشاد از جمله کمیته انتخاب و خرید کتاب، هیئت نظارت بر چاپ کتاب و نیز هیئت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران را از برنامه‌های خود در صورت راهیابی به هیئت مدیره عنوان کرد.

جوادی: تعیین ضوابط برای قیمت کتاب

مهم‌ترین محور از سخنان مرتضی جوادی مدیر نشر بهیاد و یکی از کاندیداهای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم تعیین ضوابطی مشخص برای قیمت‌گذاری کتاب بود. سعی دارم اگر به هیئت مدیره اتحادیه راه پیدا کردم، ضوابطی برای قیمت‌گذاری کتاب پیشنهاد بدهم. برای این کار باید بین ناشر و اتحادیه جلساتی برگزار شود.

جوادی از جمله، به برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی برای تبلیغ کتاب و همچنین تشکیل رشته دانشگاهی برای ناشران اشاره کرد.

توکل صدیقی: جدی بودن خطر بسته شدن کتابفروشی‌ها و مساله ممیزی

محمدرضا توکل صدیقی مدیر انتشارات صابرین که برای این انتخابات کاندیدا شده، مشکلات مالی و مسائل ناشران و کتابفروشی‌ها و همچنین ممیزی را در صدر سخنانش آورده و گفت: بعضی می‌گویند ممیزی دغدغه ناشران عمومی است و به ناشران دانشگاهی ارتباطی ندارد. اما این حرف اشتباهی است چون دغدغه‌ها و مسائل مربوط به حوزه نشر، به همه ناشران ارتباط دارد و در مسائل صنفی، این‌گونه تقسیم‌بندی‌ها کار صحیحی نیست. ما هم نباید منفعت خودمان را به منفعت جمع ترجیح بدهیم. در صورت ضایع شدن حق یک نفر هم باید اقدامات لازم را انجام داد. اتحادیه هم وظیفه دارد طبق قانون، از حقوق صنفی اعضا در چارچوب قانون حمایت کند و مشکلاتشان را مرتفع کند.

این کاندیدا در سخنانش گفت: در مجموع سعی کنیم به مسائلی فکر کنیم که باعث حمایت بیشتری از این صنف شود. وی به حقوق نشر و حق قانونی ناشران نیز اشاره کرد.

صفائیان: پیگیری حقوق مشروع و قانونی اعضا و رفع معضل توزیع

ناشر دیگری که بر پیگیری حقوق ناشران، تاکید کرد، افسر صفائیان مدیر انتشارات فائق بود. او به مشکلی که گاهی اوقات به طور تلویحی توسط ناشران بیان می‌شود، به طور صریح اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه ما ناشران، یک صنف فرهنگی هستند اما اتحادیه‌مان، یک اتحادیه قدرتمند نیست.

مدیر انتشارات فائق به مشکل توزیع کتاب هم اشاره کرد و گفت سعی دارد در برنامه‌هایش به طور جدی به این مساله بپردازد.

ثابت: ترجیح منافع ملی بر صنفی، و منافع صنفی بر فردی

یکی دیگر از کاندیداها که مانند دیگران بر مساله اتحاد و دوری از فردگرایی تاکید کرد، علی ثابت مدیرمسئول انتشارات لوح‌نگار بود که ضمن اعلام برنامه‌های زیاد خود و علاوه بر تاکید بر مسائلی مانند تبلیغ کتاب، گفت: در این اتحادیه، باید منافع ملی را بر منافع صنفی، و منافع صنفی را بر منافع فردی ارجحیت بدهیم. این تا پایان کار مانیفست ما خواهد بود.

تبلیغات کتاب، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و ... از جمله 21 برنامه در اولویت این نامزد انتخابات بود که در راس آن‌ها، نظام‌مند کردن ممیزی کتاب قرار داشت.

حسن‌پور: قانون شدن پاسخگویی

هومان حسن‌پور مدیر انتشارات آریابان، هم در گفتگویی که با او داشتیم، به این معضل تغییر رویه‌ها با تغییر دولت‌ها اشاره کرد و درباره برنامه‌ خود گفت: اهتمام جدی بر قانون شدن پاسخگویی به هر از برنامه‌های مهم من است. این مطالبات باید به شکلی قانونی شوند که بدنه صنف از اجرایی شدن آن‌ها در دولت‌های مختلف اطمینان کامل داشته باشند.

وی برنامه و پیشنهادات زیادی داشت اما هنگام گفتگو تاکید داشت که در این‌گونه مصاحبه‌ها و گپ و گفت‌ها باید در پی حرف تازه باشیم و سخن یا برنامه‌ای را که پیش‌تر تکرار شده، تکرار نکنیم.

حسن‌پور بر حمایت از ناشران و وجود هیئت‌مدیره‌ای که پشت ناشران بایستد تاکید کرد. این مدیر نشر معتقد بود هیئت مدیره باید همزمان که خاصیت ارتباط گیری و حمایت از تک‌تک اعضاء را حفظ می‌کند؛ مطالبات‌شان را پردازش کرده به گفتمان تعاملی تبدیل کرده و با نهادهای حاکمیتی در مورد آن‌ها مذاکرات داشته باشد و همکاری آن‌ها را برای مرتفع کردن آن جلب کند.

حسین‌زادگان: ایجاد فضای مناسب برای همکاری بیشتر ناشران

یکی دیگر از نامزدهای انتخابات اتحادیه، زهره حسین‌زادگان مدیر انتشارات آفرینگان بود. این ناشر هم در بیان برنامه‌های خود گفت: دغدغه‌های من هم مانند دغدغه‌های دیگر همکارانم است كه تنها راه رسیدن به آن‌ها ‌را همکاری و هماهنگی با محوريت قراردادن منافع جمعی می‌دانم و اين مهم تحقق نخواهد يافت مگر این‌که اعضای صنف، منافع شغلی خود را در راستای تحقق اهداف جمعی بدانند.

حسین‌زادگان اشاره کرد که در صورت راهیابی به هیئت مدیره اتحادیه، «همه تلاشم را صرف ایجاد فضایی مناسب برای همکاری بیش‌تر اعضای اتحادیه خواهم کرد.»

نتیجه اما؛ در این میان این است که اعلام نیاز کاندیداها و البته ناشران کاندیدانشده بر اتحاد و همبستگی در اتحادیه ناشران، مهم‌ترین دغدغه ناشران و کتابفروشان است. کاندیداها برنامه‌های مختلفی دارند اما عبارت همدلی و دغدغه‌های جمعی و همچنین ارجحیت‌ دادنشان بر دغدغه‌های فردی از جملاتشان حذف نمی‌شود.

تبلیغ فرهنگ شرکت در انتخبات، سعی و تلاش برای حضور پررنگ‌تر و مشارکت بیشتر ناشران و اعضای اتحادیه ناشران برای حضور در این انتخابات از جمله دغدغه‌های مهم ناشران و کاندیداها در هنگام گفتگوها بود.

به هر حال این انتخابات فردا برگزار شده و نتایج آن، بهترین سند و مدرک برای نتیجه‌گیری کامل‌تر در این زمینه است.

کد خبر 2409365