۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۳۱

باقری در نشست خبری:

عصر طلایی کانون پرورش فکری دوباره رقم می خورد/ تولید فیلم، پونمایی و کتاب دارا و سارا

عصر طلایی کانون پرورش فکری دوباره رقم می خورد/ تولید فیلم، پونمایی و کتاب دارا و سارا

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ما به دنبال احیای عروسک های دارا و سارا هستیم گفت: قصد داریم یک پیوست فرهنگی بین تولیدات کانون وجود داشته باشد، یعنی در ارتباط با عروسک های دارا و سارا، فیلم، پویانمایی و کتاب تولید شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی باقری، معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در نشست خبری با عنوان «تشریح فعالیت‌های معاونت تولید کانون» که صبح امروز سی‌ام شهریور ماه برگزار شد، با اشاره به اینکه جریان فرهنگی بدون تولید در حوزه کودک معنا ندارد، گفت: سابقه کانون پرورش فکری در زمینه تولید فیلم، موسیقی، تئاتر و کتاب در طول این سال‌ها بسیار درخشان بوده است. ما فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشتیم، اما وضعیت کنونی‌مان وضعیت خوب و موفقی است، برای مثال بخش گرافیک کانون یکی از بخش های بسیار تاثیرگذار است، انتشارات کانون نیز از همین میزان اهمیت برخوردار است. ما از بدو تاسیس کانون یعنی سال 1344 تاکنون 2200 عنوان کتاب تولید کرده ایم که بخش عمده ای از این تولیدات به پس از انقلاب برمی گردد تا آنجا که بسیاری از خانواده‌ها به صرف دیدن مرغک کانون کتاب تولید شده را برای کودکان خود خریداری می کنند.

کانون باید فرزند زمان خود باشد

وی به بخش سینمایی کانون نیز اشاره و بیان کرد: سینمای دنیا، ایران را با سینمای کودک می شناسد و «فیلم های کانونی» به یک ژانر در سینمای کودک تبدیل شده است. بسیاری از سینماگران مطرح کار خود را با کانون پرورش فکری آغاز کرده یا برای کانون فیلم ساخته اند، همچنین فیلم‌های کانون پرورش فکری در جشنواره های بین المللی نیز حضوری فعال و تاثیرگذار داشته اند. بخش سرگرمی های سازنده کانون نیز یکی دیگر از فعالیت های معاونت تولید است.

به گفته باقری، در این بخش بازی های رایانه ای، کتاب- بازی تولید شده است. قسمتی که از سال 61 کار خود را آغاز کرده و تئاتر عروسکی هم یکی دیگر از زیرمجموعه های معاونت تولید است تا از 45 سال پیش تاکنون فعالیت می کند، «مرکز تجربیات و ایده‌های هنری» نیز یکی دیگر از بخش‌های این معاونت است.

وی موسیقی را یکی دیگر از بخش های معاونت تولید دانست و افزود: نگاه ما در این بخش این است که فرزند زمان خویش باشیم و هماهنگ با کودک امروز جلو برویم، زیرا امروز زمانی است که هر دو سال یکبار نسل تغییر می کند، فرزندان این نسل به تخصص و پژوهش نیاز دارند و مراکز فرهنگی هنری کانون می توانند پایگاه های خوبی برای شناخت و سنجش مخاطبان ما باشند.

10 عنوان کتاب کودک همزمان با هفته کودک منتشر می‌شود

معاون تولید کانون با اشاره به اینکه عصر طلایی کانون پرورش فکری دوباره رقم می خورد، گفت: کانون به دنبال تولید انبوه نیست، ما دنبال خصوصی‌سازی هستیم و دلمان می خواهد کارهایی تولید کنیم که بتواند بر دنیای کودک امروز تاثیر بگذارند. ما خیلی خوب به عرصه تولید کتاب الکترونیک ورود پیدا کرده ایم، تاکنون 20 عنوان کتاب الکترونیک منتشر شده و 10 عنوان دیگر نیز همزمان با هفته کودک منتشر می شود. این کتاب ها به زبان فارسی، انگلیسی، اردو، کردی و عربی است، همچنین 20 عنوان کتاب با نرم افزار تبلت و آندروید نیز تولید شده است.

باقری با اشاره به اینکه قرار نیست این اثر تنها رمان نوجوان تولید کند، گفت: تاکنون 51 عنوان رمان نوجوان تولید شده و ما قرار نیست تنها برای این گروه فعلی رمان تولید کنیم، گرچه کار ما در این بخش متوقف نمی‌شود؛ ما امسال 12 رمان نوجوان چاپ می کنیم و این کار ادامه پیدا می کند، اما باید توازنی بین تولیدات کانون وجود داشته باشد، ما باید به رمان کودک، شعر کودک، نمایشنامه و فیلمنامه هم توجه کنیم.

در دو سال گذشته هیچ تولیدی در زمینه فیلم و موسیقی نداشته ایم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تولیدات کانون در زمینه فیلم، موسیقی و تئاتر طی یکسال گذشته به لحاظ کمی چگونه بوده است، تصریح کرد: واقعیت این است که ما در دو سال گذشته هیچ تولیدی در زمینه فیلم و موسیقی نداشته ایم. من امیدوارم تا پایان سال بتوانیم یک فیلم بلند و یک اثر موسیقایی منتشر کنیم، اما در یکسال گذشته 8 عنوان تئاتر داشته ایم، همچنین تریلی سیار ما در طول این یکسال به 12 شهر مختلف سفر کرده است.

معاون تولید کانون در پاسخ به اینکه آیا قرار است به تعداد واحد سیار تئاتر کانون اضافه شود یا نه؟، گفت: ما تنها یک تریلی سیار داریم و اضافه کردن یک تریلی دیگر به بودجه مبلغ قابل توجهی احتیاج دارد که قطعا در سال جاری تامین نمی شود.

فیلم، پویانمایی و کتاب دارا و سارا تولید می‌شود

باقری در پاسخ به اینکه تولید عروسک‌های «دارا و سارا» از سر گرفته می شود، یا نه؟، بیان کرد: ما به دنبال احیای عروسک ها هستیم و می‌خواهیم یک پیوست فرهنگی بین تولیدات کانون وجود داشته باشد، یعنی در ارتباط با عروسک های دارا و سارا، فیلم، پویانمایی و کتاب تولید شود.

وی به علت تاخیر در تولید عروسک ها اشاره و بیان کرد: کانون آهسته و پیوسته قدم برمی دارد اگر عروسکی چون باربی مطرح می شود، به واسطه تاریخی است که پشت سر گذاشته، قدمت عروسک‌های باربی به 65 سال پیش برمی گردد، اما عمر عروسک های دارا و سارا تنها 12 سال است. از 12 سال پیش تاکنون 80 هزار عروسک باربی تولید و فروخته شده و نسل سوم عروسک‌ها که قرار است تولید شود، با نسل دوم آن بسیار متفاوت است.

معاون تولید کانون در پاسخ به اینکه کانون تا چه اندازه می تواند کتابخانه های مدارس را تجهیز کند؟، اضافه کرد: ما 105 هزار مدرسه داریم و نمی توانیم ادعا کنیم که این 105 هزار مدرسه را پوشش می دهیم، اما سعی ما بر تجهیز کتابخانه ها است، همچنان که می کوشیم تا در دوره جدید در زمینه تولید پویانمایی فیلم کوتاه و بلند، تئاتر و موسیقی فعال باشیم و همچنان که تلاش می کنیم عمده توجه خود را بر تولید رمان نوجوان متمرکز نکنیم.

کد خبر 2374380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha