۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۸

بهادری اعلام کرد؛

صرفه جویی 1700 میلیون متر مکعبی آب با اجرای کشاورزی نوین در آذربایجان غربی

صرفه جویی 1700 میلیون متر مکعبی آب با اجرای کشاورزی نوین در آذربایجان غربی

ارومیه - خبرگزاری مهر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از صرفه جویی 1700 میلیون متر مکعبی آب با اجرای کشاورزی نوین در سطح استان و کمک به احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی بهادری ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه هماهنگ کننده اجرایی برنامه کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM  درحوضه دریاچه ارومیه با حضور سفیر ژاپن در ایران، افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک و اهمیت مدیریت مصرف آب، باید در بخش کشاورزی تحول گسترده ای شکل گرفته و از حالت سنتی به شیوه علمی تغییر یابد.

وی با بیان اینکه برای این منظور پربازده ترین روش اجرا، کارهای فرهنگی و ترویجی است، اظهار داشت: مردم کشور ایران مردمی با فرهنگ و علاقمند به محیط زیست هستند و درصورت ارائه آموزش های نوین کشاورزی و مدیریت مصرف آب  دستیابی به بسیاری از اهداف این طرح در کوتاه زمان امکان پذیر خواهد بود.

نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اعلام کرد: با اجرای این طرح 1700 میلیون مترمکعب آب با کمترین هزینه و بیشترین بارده در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود که با صرفه جویی 40 درصدی در بخش کشاورزی در مدت زمان 10 سال می توان بحران کم آبی را در این منطقه برطرف کرد.

بهادری با اشاره به اینکه با توجه به نتایج  اولیه این طرح در روستاهای پایلوت در استان امیدواریم به نتایج پیش بینی شده در طرح دست یابیم، عنوان کرد: از همکاری و مشارکت خوب کشور ژاپن و بخش عمران سازمان ملل ( UNDP ) و تمامی گروهها و بخش های که در اجرای این پروژه در آذربایجان غربی فعالیت می کنند قدردانی می کنیم.

وی از تصویب تخصیص سالانه 14 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح ها علاوه بر بازگرداندن حیات دوباره به دریاچه ارومیه بخش کشاورزی استان از حالت سنتی به شیوه مدرن بهسازی و ساماندهی می شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری و افزایش راندمان تولید از اهداف مهم برنامه های طرح احیای دریاچه ارومیه است که در این راستا نیز 4 هزار و 280 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده، اعلام کرد:‌ برای احیای دریاچه ارومیه 101 پروژه اجرایی در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه تصویب شده است.

بهادری از توقف عملیات کاشت در 54 هزار هکتار از اراضی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت:  براساس این طرح با پرداخت هزینه بهای تولید محصولات کشاورزی به زارعان حوضه آبریز دریاچه، در اطراف زرینه‌رود، عملیات کاشت به مدت 3 سال متوقف می‌شود.

سفیر کشور ژاپن در ایران هم در این جلسه گفت: نجات دریاچه ارومیه در دیدار نخست وزیر ژاپن و رییس جمهور ایران مورد بحث و اتفاق نظر قرار گرفت و پس از آن سال گذشته وزرای خارجه دو کشور نیز بر نحوه اجرای آن توافق کردند و اکنون خوشحالم که این پروژه درحال پیشرفت است.

کوجی هاندا با بیان اینکه دولت ژاپن تصمیم گرفت در این پروژه مشارکت کنند بخاطر اینکه دولت و مردم ایران اهمیت ویژه ای به این دریاچه می دهند، افزود: نجات دریاچه ارومیه یک شبه انجام نمی شود ولی با فعالیت هایی که در حال اجرا است منجر به هدف بزرگ و احیای دریاچه می شوند.

اسمعیل کریم زاده مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با تشریح مراحل عملیاتی این طرح گفت: این پروژه در پنج شهرستان استان و در قالب 6 کانون و در 35 روستای واقع در حوزه دریاچه ارومیه از اواخر سال گذشته آغاز شده است.

 

 

کد خبر 2374485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha