۲ مهر ۱۳۹۳، ۹:۵۳

برنامه نامزدهای اتحادیه ناشران/7

فخری‌زاده: برای عضویت نماینده اتحادیه در کمیته‌های مختلف وزارت ارشاد تلاش خواهم کرد

فخری‌زاده: برای عضویت نماینده اتحادیه در کمیته‌های مختلف وزارت ارشاد تلاش خواهم کرد

محمدمهدی فخری‌زاده یکی از کاندیداهای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تلاش برای راهیابی نماینده صنف به کمیته‌های مختلف در وزارت ارشاد از جمله کمیته انتخاب و خرید کتاب، هیئت نظارت بر چاپ کتاب و نیز هیئت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران را از برنامه‌های خود در صورت راهیابی به هیئت مدیره عنوان کرد.

محمدمهدی فخری‌زاده مدیرمسئول انتشارات «روزنه کار» و یکی از کاندیداهای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه‌های خود در صورت پیروزی در این انتخابات گفت: برنامه من برای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، ملهم از یک برنامه 20 ماده‌ای است که همکاران ارجمند در طول دوره گذشته تدوین کرده‌اند و تا حدودی جواب داده است و من قصد دارم با کمک سایر همکاران نسبت به اصلاح و به روز شدن این برنامه‌ها اقدام کنم.

وی که هم‌اکنون نیز عضو هیئت مدیره این اتحادیه است، انتشار نشریه اتحادیه به صورت مرتب و جذاب به طوری که زبان گویای صنف باشد، تلاش جهت سوق دادن یارانه‌های نشر در مسیر اصلی جهت متحول شدن فرهنگ کتابخوانی و توسعه نشر، تلاش و پیگیری تقاضای صنف برای اختصاص روزی در تقویم رسمی ایران برای حمایت از مالکیت فکری، تلاش برای راهیابی نماینده صنف به کمیته‌های مختلف در وزارت ارشاد از جمله کمیته انتخاب و خرید کتاب از ناشران، ورود به هیئت نظارت بر چاپ کتاب و نیز هیئت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران و غیره، تلاش برای یافتن مکانی مناسب باشگاه جهت امور رفاهی، ورزشی و روابط فرهنگی اعضاء، تبیین لزوم چاپ و نشر رمان با تعداد و وسعت بیشتر به مسئولین و هیئت نظارت با انگیزه انسان‌سازی، ایجاد انگیزه در بدنه صنف برای ورود به اتحادیه و شرکت تعاونی جهت افزایش توانایی این دو نهاد در تحقق خواسته‌های صنفی، تلاش برای تأسیس دانشگاه علمی کاربردی ویژه نشر و تلاش برای ایجاد اتحادیه‌های استانی ناشران و کتابفروشان برای کسب قدرت بیشتر را از نکات مورد توجه خود ذکر کرد.

این کاندیدای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان همچنین با تشریح اهداف و دیدگاه‌های خود در این زمینه گفت: در دوره حساسی به سر می‌بریم؛ برنامه‌های دولت اعتدال و امید، کم کم دارد جا می‌افتد. تحقق بسیاری از این برنامه‌ها به ویژه در عرصه فرهنگ به کمک ناشران نیازمند است. اما بهتر است که هماهنگی‌ها توسط نمایندگان صنف انجام شود. نمایندگانی که برای اداره اتحادیه انتخاب می‌شوند، وقتی کار به دست نمایندگان صنف افتاد، یعنی برآیند، قدرت تک تک اعضای صنف برای رسیدن به برنامه‌های مفیدی که به صنف کمک شایانی میکند، می‌تواند توسط همین 3 نفری که انتخاب می‌شوند، اعمال شود و در این رابطه، من هم می‌خواهم برای رسیدن به هدف، تمام سعی خودم را به کار ببندم.

فخری‌زاده افزود: در دوره قبل اهداف خود را روی برنامه تنظیمی هیئت مدیره ماقبل معروف به برنامه 20 ماده‌ای متمرکز کرده بودیم که تعدادی از بندهای آن محقق شد و تعدادی هم به خاطر مقاومت مقامات مسئول در سه سال اوّل دوره، زمین ماند. اینک با توجه به تجربه به دست آمده و حذف بعضی مواد غیر ضروری 18 گانه و افزودن موادی ملموستر، سعی خواهد شد به هدفمان که همانا اعتلای فرهنگ مملکت از طریق نشر کتاب و عاملان این خدمت یعنی ناشران عزیز، نزدیک شویم. از جمله برنامه‌های من، تعامل با طرف مقابل است بدون اینکه احساس مقابله دست بدهد. به نظر می‌رسد در رأس کار، مدیرانی منصوب شده‌اند که نظر خیر دارند اما عواملی یا با ندانم‌کاری و بدون حُب و بُغض و یا از روی شیطنت، دست به مانع تراشی در راه اهداف می‌زنند که با تعامل یادشده باید برای تحقق نفع صنفی خودمان آنان را به سوی راه درست رهنمون شویم.

وی با بیان اینکه در یک‌سال گذشته، این شیوه اتخاذ شده و به نتایجی هم رسیده‌ایم، ادامه داد: مثلاً نمایندگان صنف باید در هیئت نظارت بر چاپ کتاب حضور داشته باشند و نیز ورود نمایندگان صنف در هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر تخلفات و کمیته انتخاب و خرید کتاب از ناشران باید جدی گرفته شود و موجب شوند که از هر گونه برخورد سلیقه‌ای احتراز شود. در دوره جاری که اینک در ماه‌های آخر خدمت خود به سر می‌برند، هیئت مدیره‌ای همراه و همدل بر سر کار آمد که نتیجه‌ای مثبت به بار آورد و اعضاء صنف نتایج آن را به طور ملموسی احساس کردند. امّا بعضی‌ها هم ایراداتی به تصمیمات هیئت مدیره داشتند که از جمله معتقد بودند نباید آنقدر به مقامات ارشاد نزدیک شد و از آنها کمک مالی گرفت. در حالی که هیئت مدیره جاری در واقع حق صنف را از بودجه‌هایی که برای کمک به فرهنگ جامعه از طریق نشر کتاب و گسترش و حمایت از آن اختصاص یافته بود، مطالبه کرد و موفق شد مقادیر قابل توجهی از آن بودجه را جذب و نهایتاً بعد از پنجاه و چند سال از گذشتن عمر اتحادیه، مکانی ملکی برای این نهاد، خریداری و با بازسازی آن موجبات ایجاد محیطی آبرومند برای تجمع صنف در خانه خودشان را فراهم کند.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پایان این گفتگو ضمن اعلام این خبر که ملک مورد نظر هم اکنون برای نوسازی در حال تخریب است و قرار است ساختمانی 6 طبقه و 800 متر زیربنا، توسط پیمانکار، سال آینده تحویل شود، گفت: بدون شک این بنای ملکی با فضای مناسبی که دارد، به محلی برای ایجاد آرامش پایدار ناشران و کتابفروشان و سایر رسته‌های وابسته تبدیل خواهد شد.

محمدمهدی فخری‌زاده مدیرمسئول انتشارات روزنه کار، متولد شهرستان اهواز است. وی پس از گذراندن 10 سال دوره‌های فنی در شرکت ملی نفت ایران به تهران آمد و وارد دانشکده بازرگانی تهران شد و دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی را در آن دانشکده به اتمام رساند. فخری‌زاده ابتدا کار خود را با مطبوعات آغاز کرد و سردبیری یکی از نشریات اقتصادی کشور هم شد و پس از انقلاب، نشریه ماهانه «جهانگردی» را با امتیاز خود منتشر کرد ولی به خاطر وضع نا به سامان نشریات در ادوار مختلف ترجیح داد به نشر کتاب بپردازد و پروانه انتشارات «روزنه‌کار» را در سال 1372 از وزارت ارشاد دریافت کرد.

وی به عنوان ناشر ابتدا با کتاب‌های تخصصی و مرجع به ویژه در رشته سینما کار را شروع کرد و بعد به چاپ کتاب‌های نفیس روی آورد. انتشار چهار جلد دانشنامه عوامل فیلم‌ساز در دنیا، 21 جلد کتاب راهنمای فیلم از حدود 78 نفر از نویسندگان، منتقدان و کارشناسان سینمایی، در کارنامه فخری‌زاده به ثبت رسیده است. وی همچنین انتشار 7 جلد از کتاب‌های نصرالله کسرائیان و کتاب‌های جاده ابریشم و سرور دانای آسمان را در کارنامه خود دارد. فخری‌زاده مؤلف کتاب جامع «فرهنگ معادل» و نویسنده فیلمنامه «پ مثل پرنده» نیز است.

کد خبر 2376529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha