۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۷

مطهری:

دو شکارچی متخلف در پناهگاه حیات وحش میاندشت دستگیر شدند

دو شکارچی متخلف در پناهگاه حیات وحش میاندشت دستگیر شدند

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: با تلاش ماموران محیط زیست دو شکارچی متخلف در پناهگاه حیات وحش این استان در شهرستان جاجرم دستگیر شدند.

سیدعلی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر از دستگیری دو شکارچی متخلف در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم خبر داد و افزود: در عملیات گشت و کنترل مامورین یگان محیط زیست در حوزه استحفاظی شهرستان جاجرم، ماموران موفق به دستگیری دو نفر شکارچی متخلف در حاشیه جنوبی پناهگاه حیات وحش میاندشت شدند که اقدام به شکار غیر مجاز سه قطعه باقرقره کرده بودند.

وی اضافه کرد: از این شکارچیان متخلف سه قطعه باقرقره شکار شده، یک قبضه اسلحه تک لول شکاری، تعدادی فشنگ و یک دستگاه دوربین شکاری کشف و ضبط شد.

به گفته مطهری در این زمینه پرونده ای تشکیل شد و متخلفان به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، پناهگاه حیات وحش میاندشت در خراسان شمالی با مساحت 84 هزار و 435 هکتار در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم واقع شده و در چهار طرف آن پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده قرخود مانه و سملقان، منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود و منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین قرار دارند.

این منطقه‌ پوشیده از دشت‌ها و کفه‌های وسیع با داشتن اقلیمی خشک و نیمه خشک، تراکم گیاهی نسبتا مناسب و نیز وجود رودخانه کال شور، جزء یکی از غنی‌ترین و متراکم‌ترین زیستگاه‌های استپی کشور است.

در این منطقه حیات وحش، حیوانات شاخصی چون یوزپلنگ، آهو، قوچ و میش، گرگ، کفتار، کاراکال، گربه شنی، روباه و شغال هوبره، باقرقره، کبک، تیهو، بلدرچین، سفتر خاکستری، عقاب طلایی و انواع پسی فرم‌ها و عقاب‌ها، بزمجه خزری، لاک‌پشت افغانی، افعی شاخدار، تیر مار، گرزه مار و ... زیست می‌کنند.

خراسان شمالی دو میلیون و 800 هزار هکتار وسعت دارد که 194 هزار و 141 هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

در این استان 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور، 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه موجود، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری، کرکس مصری و... در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

البته برخی از دیگر گونه‌های حیات وحش خراسان شمالی نظیر کل و بز، آهو، عقاب، پلیکان پاخاکستری و... نیز در رده بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده گونه های آسیب پذیر طبقه بندی شده اند.

کد خبر 2383909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha