۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۹:۴۶

مستندنگاری میراث فرهنگی با روش تصویربرداری پیشرفته

یک محقق ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن با اشاره به اهمیت مستندنگاری میراث فرهنگی باروش تصویربرداری پیشرفته تاکید کرد که کاربردهای تحلیلی با دقت بسیار بالا راه حلی هوشمندانه برای نگهداری آثار تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسورعلی اکتسابی در یک نشست علمی در پژوهشگاه میراث فرهنگی مستند نگاری را یکی از ارکان حراست و نگاه داشت میراث فرهنگی دانست.

اکتسابی یکی از دستاوردهای اخیر علمی خود را  یک سیستم تلفیقی برای ذخیره دایمی و پویا و نمایش دیجیتالی از یک میراث فرهنگی اعلام کرد که داده های تصویری ذخیره شده امکان آنالیز و شناسایی رنگدانه های به کاررفته در میراث فرهنگی را فراهم می کند.

وی با اشاره به کاربردهای این روش در حوزه میراث فرهنگی گفت: ایران دارای آثار تاریخی بسیار زیادی است از این رو می توان از این روش در مستند سازی دقیق بسیاری از آثار تاریخی استفاده کرد.

اکتسابی که دارای تجربیات میدانی فراوانی در کشورهای مختلف است با ارایه برخی از نمونه های مستند شده با استفاده از این روش گفت: از آنجایی که بررسی آثار تاریخی باید در محل صورت گیرد از این رو اقدام به راه اندازی آزمایشگاه های تصویربرداری پیشرفته در کشورهای استرالیا، چین،انگلستان، مصر،فیلیپین،کره و ایتالیا برای ارزیابی آثار باستانی با استفاده از از تصویربرداری پیشرفته کردیم.

او روش تصویربرداری را" مالتی اسپکتروسکوپی " اعلام کرد و گفت : این روش قابلیت ارایه منحنی های اسپکتروسکوپی را دارد که درکنار بانک اطلاعاتی فراهم شده برای رنگ های مختلف، امکان پردازش تصاویر و ردیابی و شناسایی هریک از رنگ ها را امکان پذیر می سازد.

وی گفت: در این روش سنسورهای مختلف روی فیلترهایی نصب می شوند و با تاباندن پرتوها و عبور آن از میان فیلترها منحنی اسپکتروسکوپی مورد نظر به دست می آید.

اکتسابی در این نشست در دیدار با کامران احمدی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت  پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره انجام همکاری مشترک در زمینه های مورد نیاز میراث فرهنگی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

دوطرف توافق کردند تا به منظور بهره گیری از ظرفیت های مستندنگاری با روش تصویربرداری پیشرفته و پس از بررسی های لازم تفاهم نامه ای امضا کنند.

کد خبر 2385076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha