۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۹:۳۴

مهر گزارش می دهد/

امکانات "شهر گردشگری" با نیازها همخوانی ندارد/ تخت های اقامتی همدان پاسخگوی مسافران نیست

امکانات "شهر گردشگری" با نیازها همخوانی ندارد/ تخت های اقامتی همدان پاسخگوی مسافران نیست

همدان - خبرگزاری مهر: همدان به عنوان یکی از پنج استان مطرح در حوزه گردشگری دارای پتانسیل های فراوانی در حوزه گردشگری است اما متاسفانه برای ماندگاری مسافر نیاز به تامین زیر ساخت هایی است که هنوز این ظرفیت در استان همدان آماده نیست کمااینکه کمبود تخت های اقامتی و هتل ها در استان همدان مشهود است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه یکی از مهمترین عوامل در ماندگاری مسافر و یا جذب توریست و گردشگر در هر منطقه، استان و یا هر شهری وجود اماکن اقامتی، هتل، سوئیت ها و غیره است و جذب گردشگران خارجی و ماندگاری آنها نیز به وجود هتل ها و مکان های اقامتی مجهز و زیبا بستگی دارد.

استان همدان نیز به عنوان یکی از پنج استان مطرح در حوزه گردشگری کشور پتانسیل های مختلفی برای جذب گردشگر و توریست در خود دارد و وجود اماکن تاریخی و بی نظیر، جاذبه های گردشگری و جاذبه های طبیعی و آب و هوای معتدل همدان از جمله ویژگی های این استان برای جذب گردشگر است.

اما استان همدان با وجود این همه ویژگی و پتانسیل مشکل بزرگی دارد که آن هم کمبود تخت و یا هتل و یا اماکن اقامتی برای ماندگاری مسافر و یا جذب گردشگر است و وجود هتل ها و مسافرخانه ها و سوئیت های اقامتی و اماکن اقامتی کفاف حجم مسافر به ویژه آن هم در ایام به خصوصی از سال مانند تابستان را نمی دهد.

از طرفی کمبود تخت و یا نبود هتلی با امکانات ویژه و یا ستاره های بالا و یا سوئیت های اقامتی در استان همدان به ویژه در مرکز استان و شهر همدان موضوعی است که همواره مطرح شده و این در حالی است که یکی از شاخصه های مهم در ماندگاری مسافر و جذب گردشگران خارجی وجود هتل های شکیل و یا اماکن اقامتی مجهز برای اسکان مسافران است.

آنچه مشهود است اینکه نبود مکان کافی و مناسب برای اقامت مسافران، مسافران را ناچار کرده برای اقامت خود به برپایی چادر در کنار خیابان اکتفا کنند.

کمبود هتل ها و مکان های اقامتی کافی در همدان با جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری در استان همدان همخوانی ندارد و از سویی احداث هتل می تواند زمینه ای برای اشتغال افراد و مردم استان همدان فراهم کند، اما ساخت هتل هایی با منظر زیبا و جذاب می تواند جذب گردشگر را دو چندان کند که نیاز است به این موضوع هم توجه ویژه ای شود.

ازطرفی با به وجود آوردن امکانات رفاهي و تفريحي در شهرهای استان همدان و مناطق اطراف آن می توان از مزاياي اقتصادي صنعت گردشگري بهره برد و هتلهاي بوتيک مدرن با معماري کم نظير نيز مي‌توانند يکي از عوامل جذب توريست و اشتغالزايي باشند.

امروزه هتل صرفا مکانی برای خواب نیست و هتل ها باید در حوزه رفاه و تفریح وارد شوند و رفاه به تخت خوب و اتاق خوب و غذای خوب برمی گردد ولی تفریح نیز باید در کنار هتل وجود داشته باشد.

به نظر می رسد برای ساخت هتل در استان راهی به جز جذب سرمایه گذار در استان وجود ندارد و در استان همدان تعداد تخت ها برای اسکان و جذب گردشگر بسیار کم است و باید این مشکل در استان حل شود.

وضع موجود تعداد هتل های استان مطلوب نیست

در همین رابطه مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان به خبرنگار مهر گفت: در مورد هتل های استان همدان و شهر همدان باید اذعان داشت که وضع موجود مطلوب نیست.

ریحان سروش مقدم با تاکید بر اینکه در زمینه هتل و مکان های اقامتی در استان همدان مشکلات زیادی داریم، افزود: حضور و ازدیاد مسافر در استان همدان با دو هزار و 400 تختی که در مجموع هتل، مهمان پذیر و خانه مسافر و امان اقامتی وجود دارد همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه با این تعداد تخت نمی توان ادعای گردشگری کرد، بیان داشت: در زمینه احداث هتل و ساخت آن در شهر همدان سرمایه گذاری های انجام شده است و در حال حاضر ساخت هتلی در منطقه گردشگری در همدان در دست است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه خوشبختانه اقبال به سرمایه گذاری در استان همدان برای ایجاد هتل بالا است، ابراز داشت: رویکرد میراث فرهنگی برای هتلینیگ تغیر پیدا کرده است و باید علاوه بر مرکز استان به ساخت هتل در شهرستان ها نیز اقدام کرد.

سروش مقدم در خصوص ساخت هتل های لوکس و زیبا گفت: احداث هتل های لوکس اما با نمای سنتی و تاریخی می تواند در جذب مسافر بسیار تاثیرگذار باشد.

احداث هتل با نمای سنتی در جذب مسافر تاثیر دارد

وی با تاکید بر اینکه ساخت هتل بر معماری سنتی زیبایی هتل ها را بیشتر می کند، افزود: ساخت هتل با تجهیزات و امکانات بالا اما به معماری سنتی زیبایی خاصی را به هتل ها می دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه بیان داشت: در استان همدان با مشکل کمبود تخت روبرو هستیم و باید واقعیت را بیان کنیم و آمارسازی نکنیم.

سروش مقدم در مورد مسافرانی که در کنار خیابان و یا پارک ها چادر می زنند نیز گفت: مشکل مسافران خیابان خواب این است که متاسفانه سفر و موضوع سفر را جدی نمی گیرند.

توان تحقق گردشگری در همدان وجود دارد

استاندار همدان نیز اذعان داشت: گردشگری اولویت اول استان همدان است و توان تحقق این امر در همدان وجود دارد چراکه فرهنگ، تاریخ و اقلیم همدان آماده این امر است.

محمدناصر نیکبخت با اشاره به اینکه هیچ استانی مانند همدان آثار تاریخی  ندارد، بیان داشت: آثار تاریخی در همدان متعلق به قبل از اسلام است.

وی عنوان کرد: 500 سال همدان پایتخت ایران بوده و همدان شهری چهار فصل است و اکنون امکان اسکی روی برف و چمن در همدان فراهم شده است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه بزرگترین غار آبی جهان در همدان قرار دارد، اذعان داشت: با 9 استان کشور بین یک تا سه ساعت فاصله داریم.

وی با تأکید بر اینکه همدان قابلیت تبدیل شدن به مقصد گردشگری را دارد، عنوان کرد: همدان هنوز مقصد گردشگران ایران نیست بلکه در مسیر گردشگران قرار دارد.

کارشناس گردشگری نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: هتلهاي به روز و استاندارد مي تواند در جذب گردشگران تأثير گذار باشد و موجب رونق صنعت توريسم شود.

محمد هاشم پاکیزه ابراز داشت: گسترش هتلهايي با استاندارد جهاني و معماري جذاب بومي بستر لازم جهت رشد صنعت گردشگري مي شود كه اين خود موجب انتقال پيام، فرهنگ و تمدن بالاي مردم به ديگر كشورها، ايجاد اشتغال، افزايش در آمد و بهره مندي همه اقشار جامعه است.

وی عنوان داشت: امروزه تنها دليل سفر جاذبه هاي طبيعي و آثار باستاني نيست، بلکه درياچه هاي مصنوعي، استخرهاي مجهز، پارکهاي آبي سرپوشيده و هتلهايي با معماري کم نظير نيز نقش مهمي در جذب توريست و درآمدزايي دارد.

کارشناس گردشگری با بیان اینکه در دنياي امروز، توريسم نقش مهمي در توسعه اقتصادي شهرها دارد، افزود: با به وجود آوردن امکانات رفاهي و تفريحي در شهرها و مناطق اطراف آن از مزاياي اقتصادي صنعت گردشگري بهره برد.

استان همدان که در عرصه گردشگری دارای پتانسیل های فراوانی است و زمینه مناسبی برای جذب توریست و گردشگر دارد برای ماندگاری گردشگر و اینکه بتواند گردشگر بیشتری را به سوی خود جذب کند و به اهداف توسعه گردشگری برسد نیازمند تامین زیر ساخت هایی مانند هتل و اماکن اقامتی است که امیدواریم با همت مسئولین استان و جذب سرمایه گذاران بیشتر به این عرصه بتوان گام های موثری برای تامین زیر ساخت ها در استان همدان برداشت.

کد خبر 2385228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha