۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۹:۲۶

بازوند:

کاهش نرخ بیکاری لرستان در گرو مشارکت بخش خصوصی/ طرحهای متقاضی تسهیلات در بانکها معطل نماند

کاهش نرخ بیکاری لرستان در گرو مشارکت بخش خصوصی/ طرحهای متقاضی تسهیلات در بانکها معطل نماند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: استاندار لرستان گفت: کاهش نرخ بیکاری زمانی سخت است که بخواهیم دولت کاری انجام دهد ولی اگر بخش خصوصی ورود پیدا کند تحقق این امر سخت نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه بانک های استان با اشاره به اینکه دستور کار این جلسه دو موضوع است که برای استان فرصت مهمی ایجاد کرده است، اظهار داشت: یکی بحث استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی و دیگری استفاده از هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار که رئیس کل بانک مرکزی قول آن را به استان داده است.

وی با بیان اینکه همه باید شفاف صحبت کنیم تا از این فرصت های پیش آمده استفاده کنیم، تصریح کرد: درصد قابل توجهی از امکان استفاده از این اعتبارت مربوط به بانک ها است که اگر مدیران بانک ها و دستگاه های اجرایی کمک کنند می توانیم از این اعتبارات به خوبی استفاده کنیم و در غیر این صورت سایر استان ها از آن بهره خواهند گرفت.

کاهش چهار درصدی نرخ تسهیلات ریالی صندوق توسعه برای استانهای محروم

استاندار لرستان در ادامه سخنان خود گفت: هیئت عامل صندوق توسعه ملی مصوبه ای مبنی بر اینکه همه نقاط استان جزء مناطق کمتر توسعه یافته محسوب می شود، نرخ تسهیلات ریالی را چهار درصد و نرخ تسهیلات ارزی را دو واحد درصد کمتر از سایر نقاط کشور برای لرستان منظور کرده اند.

وی بیان داشت: استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی بر اساس این مصوبه برای واحدهای تولیدی استان که مورد تایید بانک عامل هستند هیچگونه محدودیتی ندارد.

بازوند با بیان اینکه بر اساس این مصوبه نرخ سود تسهیلات ریالی برای حوزه های کشاورزی، صنعتی و گردشگری به ترتیب 11 درصد، 15 درصد و 12 درصد است، تصریح کرد: در حال حاضر بانک ها و دستگاه های استان از این فرصت بسیار خوب به دست آمده استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه موفقیت استان در استفاده از این فرصت مناسب به عملکرد بانک ها بستگی دارد، افزود: برای استفاده از این تسهیلات نیاز نیست که افراد از طریق کارگروه اشتغال به بانک ها معرفی شوند بلکه خود شخص نیز می تواند به بانک مراجعه کرده و یا دستگاه اجرایی و استانداری افراد را به بانک ها معرفی کند.

طرح های متقاضی تسهیلات صندوق توسعه ملی در بانکها معطل نماند

استاندار لرستان با اشاره به اینکه بیشتر بانک ها قرارداد ریالی خود را با صندوق توسعه ملی امضاء کرده و در معرفی و پرداخت تسهیلات مشکلی ندارند، اظهار داشت: برخی از بانک ها نیز قرارداد ارزی خود را هنوز با صندوق توسعه ملی امضاء نکرده اند.

بازوند با بیان اینکه بانک ها باید توجه داشته باشند اگر طرحی به آنان داده شد به خاطر امضاء نکردن قراردادهای ارزی یا ریالی توسط بانک در کشور نباید آن را کنار بگذارند، تصریح کرد: درخواست ما از بانک ها این است که فرض را بر این بگذارند که قرارداد امضاء شده و شرایطی را ایجاد نکنند که طرح در بانک ها معطل شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع عدم امضاء قرارداد نباید وسیله ای برای بانک ها شود تا طرح ها را بررسی نکنند، افزود: آخرین فرصتی که صندوق توسعه ملی برای قبول کردن طرح ها مشخص کرده پایان دی ماه سالجاری است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی برای دریافت طرح ها تنها فرم تکمیل شده شناسنامه اعتباری طرح ها را می خواهد، گفت: صندوق توسعه ملی این قول را داده که ظرف مدت زمان یک هفته شناسنامه اعتباری طرح را بررسی کند و عموما نیز جواب مثبت به آن بدهد.

بازوند با بیان اینکه اگر اطلاعات شناسنامه اعتباری طرح کامل نباشد صندوق توسعه ملی آن را بازمی گرداند و مهلت بررسی بعدی به دو ماه بعد موکول می شود، تصریح کرد: بنابراین نیاز است که بانک ها با دقت و سرعت کامل در راستای تهیه و تکمیل شناسنامه اعتباری طرح ها اقدام کند.

تشکیل کمیته راهبردی برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در لرستان

وی با اشاره به اینکه ما نیز سعی می کنیم با تشکیل یک کمیته راهبردی کار تکمیل شناسنامه اعتباری طرح ها را دنبال و نظارت کنیم، اظهار داشت: در این راستا یک کمیته سه نفره متشکل از علی هادی چگنی معاون برنامه ریزی استانداری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مدیرعامل یکی از بانک های استان برای رصد مشکلات بانک ها و دستگاله های اجرایی در راستای استفاده از اعتبارت صندوق توسعه ملی تشکیل شده است.

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شش استان کشور به عنوان استان های توسعه نیافته هر دو ماه یک بار با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی جلسه دارند، تصریح کرد: این استان ها نرخ بیکاری بالا دارند و شامل استفاده از تسهیلات صندوق با نرخ چهار درصد کم تر نسبت به سایر استان ها هستند.

بازوند ادامه داد: در یکی از این جلسات رئیس هیئت عامل صندوق اذعان داشت که توافق استانداری لرستان و آقای سیف رئیس بانک مرکزی برای اعطای هزار و 500 میلیارد اعتبار یک کار بی نظیر است و سایر استانهای توسعه نیافته نیز باید به دنبال کارهای مشابه بروند.

وی با اشاره به اینکه لرستان اولین استانی است که چنین توافقی را با بانک مرکزی داشته است، گفت: نمی گویم که حتما تمام اعتبار هزار و 500 میلیاردی را عملیاتی کنیم اما هرچه بیشتر عملیاتی شود برای استان خوب است.

میل به سرمایه گذاری در استان زیاد شده است

استاندار لرستان با بیان اینکه میل به سرمایه گذاری در استان زیاد شده است و هر روز با تعداد زیادی سرمایه گذار مواجه هستم، تصریح کرد: باید از سرمایه گذاران استقبال کنیم و تا به حال نیز حضور سرمایه گذاران خوب بوده و من نیز راضی هستم و برخورد بانک ها و دستگاه های اجرایی با سرمایه گذاران نیز تا کنون بسیار خوب بوده است.

بازوند با تاکید بر اینکه زیرساخت های لازم در استان فراهم است و در بیشتر روزها پرواز در فرودگاه خرم آباد برقرار است و سرمایه گذار می تواند صبح به استان بیاید و عصر نیز برگردد، افزود: اگر به این اتفاق ها کمک کنیم مطمئن باشید که میتوان نرخ بیکاری را در استان کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ بیکاری استان کار سختی نیست، اظهار داشت: کاهش نرخ بیکاری زمانی سخت است که بخواهیم دولت کاری انجام دهد ولی اگر بخش خصوصی ورود پیدا کند تحقق این امر سخت نخواهد بود.

استاندار لرستان با بیان اینکه در بازدیدی که از کشت و صنعت داشتم واقعا لذت بردم وهمه امور در آنجا به سرعت پیش می رفت، تصریح کرد: این فعالیت ها نشان دهنده فرهنگ خودباوری و کار است.

بازوند با تاکید بر اینکه درصدی از نگرانی ها در رابطه با بیکاری تقصیر سرمایه گذار و دولت نیست، افزود: باید به خودباوری برسیم و فرهنگ کار را در جامعه ترویج دهیم که این اتفاقات را بخش خصوصی به خوبی می تواند در جامعه محقق کند.

وی یادآور شد: یک علت اصلی بالا بودن نرخ بیکاری در استان عدم خودباوری و فرهنگ کار در جامعه است.

کد خبر 2386028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha