۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷

همکاری نویسنده لرستانی و فرمانده انگلیسی/ برای گونگادین بهشت نیست!

همکاری نویسنده لرستانی و فرمانده انگلیسی/ برای گونگادین بهشت نیست!

مستند «برای گونگادین بهشت نیست» به کارگردانی غلامرضا نعمت‌پور، شرحی بر زندگی و آثار نویسنده لرستانی علی میردریکوند است که به کمک یکی از فرماندهان ارتش انگلیس داستان فولکلوری به زبان انگلیسی می نویسد و در سال 1965 به عنوان پر فروش ترین کتاب در انگلستان و آمریکا مطرح می شود.

غلامرضا نعمت‌پور کارگردان فیلم مستند «برای گونگادین بهشت نیست» به نمایش این مستند در تاریخ سه شنبه 22 مهرماه ساعت 18 در تالار شهناز خانه هنرمندان اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: داستان این مستند درباره علی میردریکوند نویسنده گمنامی است که در سال 1321 به کمپ انگلیسی ها در خرم آباد می رود و در مدت زمان کوتاهی زبان انگلیسی یاد می گیرد. این نویسنده به کمک یکی از فرماندهان ارتش انگلیس داستان فولکلوری به زبان انگلیسی به نام «برای گونگادین بهشت نیست» می نویسد که در سال 1965 به عنوان پرفروش ترین کتاب در انگلستان و آمریکا مطرح می شود، اما از بد حادثه علی میردریکوند یکسال قبل از چاپ کتابش در سال 1964 در شهرستان بروجرد دار فانی را وداع گفت.

کارگردان فیلم مستند «برای گونگادین بهشت نیست» که خود او نیز از فیلمسازان لرستانی است درباره آشنایی با نویسنده این کتاب توضیح داد: سالها پیش با خواندن کتاب «مشاهیر لرستان» با این نویسنده گمنام آشنا شدم.

نعمت‌پور ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفتم مستند این نویسنده را بسازم هرچه جستجو می‌کردم کمتر نشانی از او پیدا می‌کردم تا اینکه ابتدای سال 1391 عزمم برای ساخت مستندی از این نویسنده جزم شد و با تلاشی یکسال و نیمه و با کمک تیم تحقیق این فیلم توانستم اطلاعات جذاب و تازه ای از این نویسنده به دست آورم که حاصل این اطلاعات فیلم «برای گونگادین بهشت نیست» شد.

این مستندساز با اشاره کتاب «برای گونگادین بهشت نیست» گفت: این کتاب تا سالها پس از خروج نیروهای متفق از ایران رویت نشده بود اما علی میردریکوند کتاب «برای گونگادین بهشت نیست» را به وسیله پست برای ستوان انگلیسی می فرستد. در ادامه ستوان همینگ انگلیسی با کمک پرفسور زهنر اقدام به چاپ کتاب می کنند و سپس کتاب خیلی سریع به زبان‌های مختلف ترجمه می شود. با ترجمه کتاب در ایران توسط غلامحسین صالحیار سردبیر وقت روزنامه اطلاعات و جستجوی ستوان همینگ و پرفسور زهنر برای یافتن علی در ایران جنجالی در مطبوعات ایران برپا می شود.

وی در پایان عنوان کرد: من سعی کردم همه این وقایع را در این مستند به درستی مطرح کنم.

فیلم مستند «برای گونگادین بهشت نیست» فردا سه شنبه 22 مهرماه ساعت 18 در تالار شهناز خانه هنرمندان نمایش داده می شود.

فیلم مستند «برای گونگادین بهشتی نیست» تاکنون جوایز متعددی را کسب کرده است که از جمله آنها می‌توان به دیپلم افتخار بهترین تدوین و جایزه بهترین تحقیق و پژوهش چهل و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان، جایزه بهترین تحقیق و پژوهش سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایزه بهترین فیلم بخش پرتره هفتمین جشنواره مستند سینما حقیقت، بهترین تحقیق و پژوهش جشنواره فیلم مستقل خورشید، بهترین تحقیق و پژوهش جشنواره اردیبهشت هرمزگان، بهترین تحقیق و پژوهش جشن منتقدین سینمای ایران و سیمرغ بلورین بهترین تحقیق و پژوهش سی و دومین جشنواره فیلم فجر  اشاره کرد. همچنین این فیلم به بخش نهایی جشنواره فیلم سیاتل آمریکا و جشنواره تورنتو کانادا راه یافته است.
 

کد خبر 2388279

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha