۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۹

در دیدار انتظامی و سردبیر شین‌هوا مطرح شد؛

تاکید بر اجرایی شدن تفاهمنامه‌ها و توسعه همکاری‌های رسانه‌ای ایران و چین

تاکید بر اجرایی شدن تفاهمنامه‌ها و توسعه همکاری‌های رسانه‌ای ایران و چین

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، بر ضرورت توسعه همکاری‌های رسانه‌ای ایران و چین تاکید و وجود قرابت فرهنگی و دیپلماسی عمومی را از جمله دلایل اصلی حمایت از گسترش همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات رسانه ای چین به سرپرستی هه پینگ سردبیر و قائم مقام خبرگزاری شین هوا با حضور در ساختمان معاونت مطبوعاتی با حسین انتظامی دیدار و گفتگو کردند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این دیدار به بیان اشتراکات فرهنگی دو کشور پرداخت و افزود: پیشینه عمیق فرهنگی، برخورداری از فرهنگ شرقی، توجه ویژه به نهاد خانواده و توجه به مبانی انسانی، از قرابت عمیق فرهنگی دو کشور ایران و چین حکایت دارد.

انتظامی، وجود دیپلماسی عمومی و کمرنگ شدن نقش دولت‌ها در روابط بین انسان‌ها را دلیلی دیگر در حمایت از گسترش همکاری‌های رسانه‌ای عنوان و تصریح کرد: نقش دولت‌ها رفته رفته در مناسبات جهانی کم رنگ‌تر شده و مردم، محور ارتباطات قرار گرفته و رسانه‌ها نقش اصلی را در تعاملات جهانی بازی می‌کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر توسعه روابط رسانه‌ای ایران و چین، همپای ارتباطات استراتژیک بین دو کشور، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند با انعقاد قراردادهای همکاری به‌ویژه در زمینه‌هایی چون تولید خبر مشترک، سفارش تولید مطلب برای همدیگر، حضور مشترک در سازمان‌های خبری منطقه‌ای و توسعه گردشگردی، بر توسعه روابط دوجانبه کمک کنند.

انتظامی با اعلام حمایت و استقبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت‌های رسانه‌ای خبرگزاری شین هوا در ایران، به بیان راهکارهایی برای توسعه تعاملات دوجانبه ایران و چین پرداخت و گفت: برای انعقاد قراردادهای همکاری باید ابتدا هدف گذاری‌های لازم صورت گرفته و هر یک از محورهای تفاهم‌نامه به صورت کمی و بر اساس جدول زمانبندی پیش برود.

وی در تشریح این راهکار افزود: اگر یکی از محورها، تولید خبر باشد، می‌توان تعداد اخبار تولیدشده را در جدول و با در نظر گرفتن ضریب افزایشی تنظیم کرد تا با عمل‌گرایی بیشتر از انجام یک فعالیت صرفا تشریفاتی فاصله گرفته و به انجام فعالیت استراتژیک نزدیک شویم.

معاون مطبوعاتی در ادامه به موضوع برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در آبان ماه اشاره کرد و ضمن استقبال از حضور خبرگزاری شین هوا در این نمایشگاه گفت: نماینده این خبرگزاری می‌تواند در پنل اختصاصی خود فعالیت‌های خبری شین هوا را به مردم معرفی کرده و با توجه به حضور بی‌نظیر رسانه‌های ایرانی در این نمایشگاه، به توسعه روابط رسانه‌های خود با خبرگزاری‌ها و نشریات تخصصی در زمینه‌های متنوعی چون اقتصاد، فرهنگ و گردشگری بپردازد.

انتظامی به شیطنت رسانه‌های غربی در انعکاس واقعیت‌های موجود در ایران و چین اشاره کرد و مبنای این رفتار را تاثیرگذاری دو کشور در منطقه و جهان دانست.

وی با اشاره به نزدیکی‌های دو کشور خاطرنشان کرد: در شرایطی که دنیای غرب تصویر غیر واقعی و نادرستی را از ایران انعکاس می‌دهد، از کشور چین انتظار می‌رود که با کمک رسانه‌های خود، تصویر درست و واقعی ایران را منعکس کنند و متقابلا همکاران ما در رسانه‌های ایران نیز باید تلاش کنند فرهنگ و تمدن کشور چین را به درستی به تصویر بکشند.

استقبال از همکاری‌های دو جانبه

هه پینگ در این نشست، اظهارات معاون مطبوعاتی را بسیار سودمند و سازنده توصیف کرد و افزود: احساس ما این است که زمینه‌های بسیاری برای همکاری رسانه‌ای با ایران وجود دارد و رسانه‌های ایرانی نیز علاقه زیادی به توسعه ارتباطات رسانه‌ای بین دو کشور دارند.

به گفته پینگ، خبرگزاری شین هوا در سراسر جهان 180 شعبه فعال دارد و در سال 1972 میلادی پس از تاسیس جمهوری خلق چین، شین هوا اولین خبرگزاری بود که شعبه خود را در ایران افتتاح کرد.

قائم مقام و سردبیر خبرگزاری شین هوا بر اهمیت اخبار ایران به عنوان کشوری باستانی و با نفوذ در منطقه و جهان تاکید کرد و گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور در حال توسعه، در مسیر سربلندی ملت و کشورهای خود حرکت می‌کنند.

پینگ با اشاره به این‌که در قرن جاری، موضوعاتی چون صلح، توسعه و تعامل مورد قبول جهانیان قرار گرفته است تصریح کرد: امروزه فرصت خوبی برای توسعه اقتصادی دو کشور مهیا شده است و پوشش اخبار مربوط به ایران بیش از هر زمان دیگری دارای اهمیت است چرا که امروز ایران کانون خبرهاست و علاقه‌مندی مردم دنیا به اخبار ایران در حال افزایش است.

پینگ با اشاره به خواهر‌خواندگی استان شیان چین و اصفهان، گفت: جاده ابریشم غیر از ارتباطات اقتصادی و بازرگانی، فرصت‌های خوبی را برای فعالیت‌های انسانی و رسانه‌ای فراهم می‌کند.

وی همچنین با استقبال از پیشنهادات کاربردی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و ضمن تاکید بر این‌که همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور باید بر اساس میزان بالایی از واقعیت و کارایی صورت گیرد، گفت: اگر خبر‌رسانی رسانه‌های ما بر اساس اصول واقع‌بینانه، جامع و عادلانه صورت گیرد، وضعیت بین‌المللی اخبار و اطلاعات تا حدود زیادی اصلاح خواهد شد.

سردبیر خبرگزاری شین هوا با تشکر از مسولان جمهوری اسلامی ایران به لحاظ مهمان نوازی و همکاری‌های مناسب، از همراهی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان رسانه‌ای کشورش در ایران تشکر کرد.

هیات رسانه‌ای کشور چین، روز یکشنبه 20 مهر از خبرگزاری‌های ایرنا و مهر بازدید کرده و دیروز دوشنبه عازم اصفهان شدند.

کد خبر 2388640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha