۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۹:۲۸

ولی زاده:

یک قلاده یوزپلنگ در مانه و سملقان مشاهده شد

یک قلاده یوزپلنگ در مانه و سملقان مشاهده شد

مانه و سملقان- خبرگزاری مهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مانه و سملقان گفت: یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در حاشیه دشت میرزابایلو این شهرستان در خراسان شمالی مشاهده شد.

موسی ولی‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در دشت میزرا بایلو شهرستان مانه و سملقان واقع در غرب خراسان شمالی خبر داد و افزود: دوشنبه شب در عملیات گشت نیروهای حفاظت محیط زیست مانه و سملقان در منطقه حفاظت شده قرخود، این گونه کمیاب با چشم غیرمسلح برای چندین بار از فاصله ای بسیار نزدیک مشاهده شد.

وی اظهار داشت: پس از افتادن چراغ خودرو بر روی یوزپلنگ؛ این حیوان چمباتمه زده و حدود سه دقیقه در فاصله 30 متری از مأموران محیط زیست توقف کرد اما پس از آن متواری شد.

به گفته ولی زاده به دلیل شرایط خاص امکان عکس برداری و یا فیلم برداری از این گونه نادر میسر نشد.

این مسئول با بیان این که این برای نخستین بار در چند سال اخیر است که یوزپلنگ در شهرستان مانه و سملقان از نزدیک مشاهده می شود، اظهار کرد: یوزپلنگ مشاهده شده در حال تعقیب چند راس آهو بود که به سوی منطقه حفاظت شده قرخود فرار می کردند.

ولی‌زاده اضافه کرد: احتمالا محدوده زیستی این یوزپلنگ منطقه بهکده رضوی است چرا که این منطقه پیش تر به عنوان محدوده زیستی یوزپلنگ از سوی انجمن یوز ایران معرفی شده بود.

در خراسان شمالی در شمال شرق کشور منطقه حفاظت شده میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم به عنوان زیستگاه اصلی یوزپلنگ اعلام شده است.

در این منطقه عکس ها و فیلم های دوربین های تله ای تاکنون زیست هفت قلاده یوزپلنگ ایرانی را تأیید کرده اند.

کد خبر 2389277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha