۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۵

در گفتگو با مهر عنوان شد:

مباهله فخر تشیع است/ روزی که لرزه بر اندام مسیحیان افتاد

مباهله فخر تشیع است/ روزی که لرزه بر اندام مسیحیان افتاد

قم - خبرگزاری مهر: محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیست و چهارمین روز از ماه ذی الحجه، سالروز واقعه‌ای تاریخی است که از آن به عنوان فخر اسلام و شیعه یاد می‌شود، گفت: در این روز مبارک حقانیت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت گرامی‌ بار دیگر به اثبات رسید.

حجت الاسلام ابوذر کاظمیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جریان مباهله را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام دانست که در این روز برتری و فضیلت دین مبین اسلام و همچنین حقانیت و جایگاه والای ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز منزلت اهل بیت عصمت و طهارت(س) تا آخرین روزی که دنیا برقرار است به ثبت رسیده و همگان بر آن اذعان داشته و دارند، هر چند که برخی‌ها از‌‌ همان زمان صدر اسلام و البته تا کنون قصد ندارند از خواب غفلتی که دچارش شده‌اند رهایی یابند.

جریان مباهله دلیلی مبرهن بر مسئله امامت

وی با بیان اینکه جریان مباهله دلیلی مبرهن بر مسئله امامت و حقانیت باورها و اندیشه‌های شیعیان در خصوص جایگاه ولایت و امامت است، گفت: در واقع یکی از دستاوردهای روز مباهله اثبات امامت علی بن ابی طالب(ع) است، چرا که آیه مربوطه به مباهله، وجود امام علی(ع) را به منزله جان رسول الله(ص) معرفی و این امر اثبات می‌کند که بعد از رسول اعظم(ص)؛ دومین شخص جهان هستی وجود با عظمت امیرالمومنین(ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نجران در منطقه‌ای بین حجاز و یمن واقع شده که در صدر اسلام مردم این سرزمین از بت پرستی دست برداشته و پیرو دین حضرت مسیح بودند و در واقع مسیحیان تنها در این منطقه زندگی و سکنی داشتند که پیامبر اکرم (ص) برای هدایت و دعوت مردمان نجران به دین اسلام ، نامه‌ای به اسقف نجران نوشت.

وی با اشاره به اینکه بزرگان نجران در پاسخ به نامه رسول الله (ص) تصمیم گرفتند شورایی را به سوی مدینه اعزام کنند تا با پیامبر (ص) مذاکره و دلایل نبوت حضرت را بررسی کنند، افزود: اما این گروه به فرموده‌های پیامبر (ص) در زمینه پرسش خدای یکتا، سر تسلیم فرود نیاوردند و بر عقیده و دین خود پافشاری و اصرار ورزیدند و گفتند حضرت مسیح ، خدا است چرا که او مردگان را زنده کرد، بیماران را شفا بخشید، و از گِل، پرنده‌ای ساخت و آن را به پرواز درآورد، و تمام این اعمال حاکی از آن است که او خدا است.

حجت الاسلام کاظمیان اظهار داشت: قبل از آنکه آیه مباهله نازل شود، پروردگار در آیاتی به چگونگی تولد حضرت عیسی (ع) اشاره و از مسیحیان می‌خواهد تا با عقلانیت، منطق و استدلال این موضوع را دنبال کنند و پیامبر (ص) هم در ابتدا تلاش کردند تا با ادله روشن آنان را به اشتباه خود آگاه کند، اما آن‌ها مسیر لجاجت و ستیزه جویی را در پیش گرفته و در ‌‌نهایت پیامبر اکرم (ص) تصمیم گرفتند تا با این گروه لجوج مباهله کنند.

مباهله در ادیان دیگر هم سابقه داشته است

وی در ادامه با بیان اینکه وقوع مباهله در ادیان دیگر هم سابقه داشته است اظهار داشت: در جریان مباهله دو طرف می‌بایست نزدیکان و اطرافیان خود را به میدان می‌آوردند و از خداوند می‌خواستند تا طرف مقابلی که حرف‌هایش دورغ و باطل است ،را  به عذاب الهی دچار کند  و به طرف دروغگو ، لعنت می‌گفتند.

حجت الاسلام کاظمیان ادامه داد: وقتی قرار شد تا مباهله اختلافات بین مسیحیان و پیامبر(ص) را فیصله دهد، بزرگ مسیحیان به آن‌ها سفارش کرد تا در روز مباهله بنگرند که پیامبر(ص) با چه کسانی وارد میدان می‌شود و در صورتی که حضرت با اصحاب و یارانش آمدند با آن‌ها مباهله کنند اما اگر با نزدیک‌ترین افراد خود به این عرصه وارد شد از این کار منصرف شوند.

کارشناس ارشد ادیان و مذاهب، اضافه کرد: در روز مباهله مسیحیان نجران دیدند پیامبر اکرم (ص) با امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین (ع) به مباهله با آنان آمده است که در این شرایط بر اساس توصیه بزرگ خود از مباهله انصراف دادند و عقب نشینی کردند.

وی افزود: با اینکه آن‌ها به این عقده رسیده بودند که اگر با پیامبر اکرم (ص) مباهله کنند نسلی از آن‌ها بر روی زمین نخواهد ماند و در واقع حقانیت رسول الله (ص) بر آن‌ها آشکار شده بود اما حاضر نشدند به دین اسلام روی آورند و گفتند ما جزیه‌ای که تعیین می‌کنید را به شما می‌پردازیم که پيامبر (ص) نیز پذيرفتند و با آنان مصالحه کردند.

حجت الاسلام کاظمیان، تصریح کرد: نزول آیه مباهله در حقیقت جایگاه ویژه امام علی (ع) واهل بیت عصمت و طهارت را نمایان می‌کند که این افراد در پیشگاه خداوند و رسولش دارای منزلت و ارزش بسیاری هستند که سایرین چنین جایگاهی را ندارند.

جریان مباهله پیامبر اکرم (ص) با مسیحیان نجران نشان داد که اسلام دینی حق و الهی است که هیچ گاه دچار ذلت و نابودی نخواهد شد و این روز یکی از روزهای ماندگار و تاریخی اسلام است که شکوه و عظمت مسلمین را به رخ عالمیان می‌کشاند.
.................................................
مهدی بخشی سورکی

 

کد خبر 2391806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha