۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۷:۰۷

گزارش خبری/

کمتر از 10 درصد اراضی استان مرکزی آبیاری نوین دارد/ نیازمند آموزش کشاورزان هستیم

کمتر از 10 درصد اراضی استان مرکزی آبیاری نوین دارد/  نیازمند آموزش کشاورزان هستیم

اراک - خبرگزاری مهر: از گذشته تا به امروز "آب"برای ایران مهم بوده و اکنون که کم آبی را ملموس تر حس می کنیم، بیشتر به اهمیت آن پی می بریم و البته از سوی دیگر به لزوم ایجاد سامانه هایی که می تواند مصرف آب را در بخش کشاورزی با متوسط مصرف 90 درصدی تحت کنترل درآورد، فکر می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در میان مصرف کنندگان آب، کشاورزی در رتبه اول و سپس صنعت، خدمات و شرب مردم قرار دارد و کم توجهی به تعادل بخشی به میزان مصرف آب در بخش های مختلف به خصوص بخش کشاورزی، تبعات کم آبی را دو چندان می کند.

مدیریت استفاده از آب در بخش کشاورزی مهم است البته چندسالی است که آغاز شده است اما با وجود توجهات و جایگاه مناسب استان مرکزی در این زمینه، همچنان اندر خم یک کوچه ایم.

توسعه آبیاری های مدرن تنها راه نجات

بهره‌وری از آب در شهرهای کشورمان، 33 درصد و در برخی کشورهای کم آب که اقداماتی انجام داده اند به دو برابر رسیده است. بی شک تنها راهکار استفاده بهینه آب، توسعه آبیاری های نوین کشاورزی است که درصدی از مصرف آب کم شده و نگاه به افق آینده امیدبخش تر شود.

اکنون پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی مجهز به آبیاری های مدرن منجمله آبیاری قطره ای و تحت فشار  است که این میزان کمتر از 10 درصد اراضی کشاورزی استان به شمار می رود، امری که در استانهای دیگر نیز شاهد وضعیت بهتری نیستیم.

افزایش اعتبارات برابر با افزایش آبیاری های نوین

مدیرآب و خاک جهادکشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار مهر، بهره وری آب درروشهای آبیاری غرقابی را کمتر از40 درصد ودر آبیاری نوین را بیشتر از  70درصد دانست و افزود: آبیاری های نوین با مشارکت کشاورزان و پرداخت تسهیلات صورت می گیرد و اگر تسهیلات افزایش یابد اراضی بیشتری می توانند تجهیز شوند.

اکبر خسروی با اشار به موفقیت ها و تجربیات کشاورزان در تجهیز مزارع و باغات مختلف با محصولات متفاوت به آبیاری های نوین گفت: در استان مرکزی تجربیات ارزشمندی در این زمینه وجود دارد و از باغ انگور تا مزارع گندم آبیاری های مدرن اجرا شده و در صورت تخصیص اعتبارات و تسهلات لازم از این بخش حمایت بیشتری می شود.

نیازمند آموزش کشاورزان هستیم

وی آگاه سازی کشاورزان برای تجهیز مزارع با سامانه های نوین را مورد تاکید قرار داد و گفت: از سوی دیگر بیشتر کشاورزان در این زمینه اطلاعات کافی ندارند و همچنان بر آبیاری های غرقابی که آب را هدر می دهد اصرار دارند.

ناصر محمدی کشاورز جوانی است که مزرعه خود را به آبیاری قطره ای مجهز کرده است، وی با بیان اینکه آگاهی و تسهیلات و حمایت نقش مهمی در ترغیب کشاورزان برای توسعه آبیاری های نوین دارد، گفت: با صحبت و دلیل آوردن بسیار توانستم پدر را برای جایگزینی آبیاری قطره ای به جای آبیاری غرقابی راضی کنم و اگر توجیهات من نبود وی راضی به این کار نمی شد و فکر می کرد همچنان باید به روش های نیاکانش مزرعه را آبیاری کند.

وی البته خاطر نشان کرد: توجیهات علمی من که توانستم پدر را راضی کنم ناشی از آموزش های مروجان کشاورزی بود و اگر آن آموزش ها نبود کاری از پیش نمی بردم.

محمدی ادامه داد: حدود نیمی از  نیاز مالی برای تجهیز را از طریق تسهیلات تامین کردم.

مقدمات اجرای طرح های آبیاری نوین درسطح 13000 هکتار فراهم شد

خبری که استاندار مرکزی در آخرین جلسه کشاورزی استان مطرح کرد.

محمد حسین مقیمی با بیان اینکه، در سال جاری با برنامه ریزی های صورت گرفته مقدمات اجرای طرح های آبیاری نوین در 13 هزار  هکتار از اراضی استان فراهم شده است گفت:اجرای این طرح نیاز به 800 میلیارد ریال دارد تا با پرداخت 85 درصد هزینه هر هکتار بصورت بلاعوض قدمی هر چند کوچک اما مؤثر در زمینه افزایش راندمان و کاهش فشار بر سفره های زیر زمینی برداشته شود.

وی اضافه کرد: در استان هایی که دچار کمبود و حتی بحران آب هستند اجرای طرح های آبیاری نوین از اساسی ترین راه های افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی است.

فردا خیلی دیر است

خصت آسمان در سالهای احیر، خالی شدن سدها،و افزایش نیاز به آب با توجه به توسعه بخش های مختلف، نیاز به آب را هر روز افزایش می دهد و از سوی دیگر مصرف 90 درصد آب در بخش کشاورزی ، هشدارهایی است که لزوم مدیریت این بخش و توسعه سامانه های نوین را گوشزد می کند، چنانکه به گفته استاندار مرکزی هم، استان مرکزی علیرغم اهتمام در این زمینه به لحاظ کمبود اعتبارات و تسهیلات توفیق چندانی به دست نیاورده است و اگر برای جبران این عقب ماندگی امروز اقدام نکنیم، فردا خیلی دیر است و سرمایه گذاری های انجام شده در بخش کشاورزی به مخاطره خواهد افتاد.

کد خبر 2392317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha