اقتصاد اسلامی وقتی درست می‌شود که وقف درست شود

اقتصاد اسلامی وقتی درست می‌شود که وقف درست شود

حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور با تأکید بر اقتصاد وقف گفت: مهندسی فرهنگی نظام اقتصادی توسط دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد که یکی از دستگاه‌هایش وقف است. اقتصاد اسلامی وقتی درست می‌شود که وقف درست شود. وقف یعنی اقتصاد سالم و در واقع وقف قلب جسم اقتصاد است. مجموعه موقوفات باید به گونه‌ای اداره شود که ارزش افزوده داشته و درآمدهایش بیشتر از سایر درآمدها باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور در بخش دیگری از نشست هم اندیشی وقف قرآنی با اشاره به اینکه وقف دچار یک بحران مفهومی است گفت: اکنون این سوال مطرح است که چرا باید به وقف توجه کنیم در پاسخ به این سوال باید گفت وقف بیشتر از نفت می‌تواند بازدهی مالی داشته باشد.

وی ادامه داد: مهندسی فرهنگی نظام اقتصادی توسط دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد که یکی از دستگاه‌هایش وقف است. اقتصاد اسلامی وقتی درست می‌شود که وقف درست شود. وقف یعنی اقتصاد سالم و در واقع وقف قلب جسم اقتصاد است. مجموعه موقوفات باید به گونه‌ای اداره شود که ارزش افزوده داشته و درآمدهایش بیشتر از سایر درآمدها باشد.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی از دلایل نداشتن وقف قرآنی عدم بلوغ جامعه در حوزه ایثار است گفت: وقف کارکردهای مختلفی برای جامعه دارد که از آن جمله می‌توان به تطهیر رو به وسیله صدقات اشاره کرد. جامعه امروز دچار بحران است و یکی از مصادیق آن توسعه فرهنگ وقف است.

این مقام مسوول همچنین تاکید کرد که درباره وقف قرآنی باید به مباحثی چون سنت تاریخی وقف، معاصرسازی وقف و آینده‌نگاری وقف (تولید سند راهبردی وقف برای آینده) توجه کرد. باید وقف را از حالت ایستا خارج کرده و کاری کنیم که پویا شده و چرخه تولید از آن درست شود.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش به تبلیغات برای توسعه فرهنگ وقف قرآنی اشاره کرد و گفت: دیپلماسی وقف قرآنی از دیگر موضوعاتی است که باید در این راه به آن توجه کنیم و نقش موسسات قرآنی در فرهنگسازی را در نظر بگیریم.

لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این مراسم انواع راهکارهایی که می‌توان برای وقف قرآنی استفاده کرد را تشریح کرد و گفت: وقف قرآنی انواع مختلفی دارد به طور مثال کسی که کتابی را تالیف کرده می‌تواند آن را وقف کند و برای آموزش به حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی از آن استفاده کند.

هدایای قرآنی، بسترسازی مشارکت همگانی برای وقف قرآنی، ایجاد بستر مناسب برای برنامه ششم توسعه در کشور، حمایت پژوهش‌های مرتبط با وقف قرآنی از دیگر راهکارهایی بود که افتخاری در این نشست به آن اشاره کرد.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه بیشترین سهم موقوفات در خراسان رضوی متعلق به مراسم عزاداری اباعبدالله حسین (ع) است گفت: ما در کشور 50 درصد موقوفات داریم که در خراسان رضوی 70 درصد از این سهم متعلق به عزاداری امام حسین (ع) است و متاسفانه در این میان سهم موقوفات قرآنی کمتر است.

وی در ادامه سخنانش راهکارهایی را برای توسعه فرهنگ وقف قرآنی پیشنهاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری پرچمدار فعالیت‌های قرآنی در کشور است و براساس رهنمودهای ایشان فعالیت‌های قرآنی تبدیل به جبهه قرآنی شد و ما باید از پتانسیل‌های این جبهه برای توسعه فرهن وقف قرآنی استفاده کنیم. همچنین مذهبی و مردمی بودن وقف یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منجر به گسترش بیشتر فرهنگ وقف قرآنی شود. منتها در این راه باید تجربه‌های ناقص‌مان را در نظر داشته باشیم. به طور مثال خیران مدرسه‌ساز پس از آنکه مشاهده کردند مدارسی که ساخته بودند توسط سازمان‌های مسوول برای کار دیگری به کار گرفته شده تمایل خود را تا حد زیادی نسبت به این موضوع از دست دادند بنابراین باید به موضوعات اینچنینی توجه کرد.

وی تاکید کرد: بستری با عنوان فرهنگ‌سازی وقف قرآنی در دستور کار قرار گیرد و ائمه جماعات و فعالان مسجاد و واعظین باید در این راستا حرکت کنند. وقف قرآن مجید و وقف‌های مشارکتی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به توسعه وقف‌های قرآنی بیانجامد.

 

کد خبر 2392983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha