۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۲۶

گزارش خبری مهر/

برگزاری همایش بزرگ "حماسه حسینی" در شاهرود/ بایدها و نبایدهای آیین عزاداری بررسی شد

برگزاری همایش بزرگ "حماسه حسینی" در شاهرود/ بایدها و نبایدهای آیین عزاداری بررسی شد

شاهرود - خبرگزاری مهر: در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) و ماه محرم الحرام، همایش بزرگ مسئولان هیئات مذهبی و ذاکران آل الله شهرستان شاهرود با حضور مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگ "مدیریت جهادی - حماسه حسینی" با حضور بالغ بر ۵۰۰ مسئول هیئت مذهبی، ذاکران و پیرغلامان اهل بیت (ع) شهرستان شاهرودی، در مسجد امیرالمومنین علی (ع) این شهر برگزار و در خلال آن، باید ها و نباید های آئین عزاداری ایام محرم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اهمیت قیام عظیم امام حسین(ع) با تاکید روایات اثبات می شود

امام جمعه شاهرود در این همایش با بیان اهمیت تاکید آیات و روایات در مراسم و آئین مذهبی، گفت: برای اینکه اهمیت یک موضوع مذهبی بهتر درک شود کافیست تا به روایات و آیات مربوط به آن دقت کرد.

حجت الاسلام محمود ترابی با اشاره به ارتباط معنوی با مکتب امام حسین(ع) تصریح کرد: هر عملی که احادیث و روایات پیرامون آن بیشتر باشد از اهمیت بالاتری برخوردار است و از این رو است که روایات منتسب به قیام حسین(ع) با دیگر حوادث مذهبی تاریخ قابل مقایسه نیست.

وی افزود: این اهمیت تا به آنجاست که در کتاب کامل الزیارات از امام باقر(ع) نقل است که ایشان می فرمایند "قرائت و فهم کامل زیارت عاشورا میزان هزار هزار حج و یا در برخی تعابیر به اندازه یکصد حج پیامبر، ثواب دارد".

تغییر و تحول یک اصل در مکتب عاشوراست

رئیس شورای فرهنگی عمومی شهرستان شاهرود تغییر و تحول را یک اصل در مکتب عاشورا دانست و اظهار داشت: باید در مرام و مسیر حسین(ع) گام برداشت و تفکر کرد همچنین باید توجه داشت که برنگشتن از راه امامت حتی در ایام گرفتاری، همان راه تحول و تغییر در مرام سیدالشهدا است.

ترابی، خطاب به مسئولان هیئات مذهبی ابراز داشت: یکی از مواردی که در ایام سوگواری حسین(ع) باید در نظر گرفته شود این اصل است که انسان همواره باید خود را خادم آن امام بزرگوار بداند.

وی با بیان این مطلب که درب مجلس امام حسین(ع) را نمی توان به روی همگان بست، تاکید کرد: برخی متاسفانه خود را صاحب مجلس سرور و سالار شهیدان می دانند که این امری بسیار ناپسند است.

مجالس عزاداری امام حسین(ع) انسان ساز است

امام جمعه شاهرود همچنین خواستار برنامه ریزی دقیق برای اطعام، پذیرایی و هرچه بهتر برگزار کردن آئین عزاداری سیدالشهدا توسط هیئت های مذهبی شد و تصریح کرد: اهمیت پذیرایی از عزادار حسین(ع) بدور از اسراف همواره مورد تاکید بوده است.

ترابی، با بیان این مطلب که مجالس عزاداری امام حسین(ع) انسان ساز است، گفت: همه باید در این مجالس، خود را خدمتگزار بدانیم و در این صورت است که می توانیم کارها را به پیش ببریم.

وی با تاکید بر این مطلب که نباید آمرانه و با تکبر با حاضران در عزای سیدالشهدا سخن گفت، تاکید کرد: نباید مانع شرکت افراد، با شکل و شمایل متفاوت و با هر تفکری در امر خدمتگزاری به مراسم عزاداری شد و اتفاقا همین خدمتگزاری ها هستند که عزای حسین(ع) را انسان ساز کرده اند.

برخی رفتارها مانند لخت شدن در هنگام سینه زدن مورد پسند جامعه نیست

رئیس شورای فرهنگی عمومی شهرستان شاهرود همچنین رعایت آداب و احترام در هنگام ورود به مراسم ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان را خواستار شد و ابراز داشت: رعایت این موارد می تواند انسان را متحول کند.

ترابی، رعایت آداب را در درک هرچه بهتر عظمت قیام حسین(ع)، الزامی دانست و اظهار داشت: رعایت مسائل کوچکی مثل پاکیزگی، حیا و آداب سخن گفتن می تواند در قبولی طاعات و عزاداری ها بسیار اثرگذار باشد.  

وی ادامه داد: خدمت رسانی در جابجا کردن کفش عزاداران یا پاکیزه کردن محل عزاداری از هرگونه زباله شاید در گام نخست امری کوچک به نظر برسد اما در امر خادم امام حسین(ع) بودن، بالاترین خدمات، کوچکترین آنهاست.

حجت الاسلام ترابی رعایت برخی آداب در چارچوب عرف جامعه و دین را در عزاداری های سیدالشهدا خواستار شد و گفت: برخی از رفتارها مانند لخت شدن در هنگام سینه زدن، قمه زدن و شکافتن سر و پیشانی و حمل علامت مورد پسند عرف و جامعه نیست.

ضرورت جلوگیری از رفتارهای غیر متعارف و دور از منزلت شیعه

امام جمعه شاهرود، افزود: اگر در فضای مجازی به دنبال عکسی از شیعه بگردید از همان ابتدا تصاویری از غمه زدن و خون توجه شما را جلب می کند که این امر در بیرون از جامعه اسلامی و برای فردی خارجی که می خواهد به اسلام شیعی گرایش پیدا کند به نوعی دافعه محسوب می شود.

ترابی با بیان این مطلب که عزاداری امام حسین(ع) نیز حد و اندازه ای دارد، تصریح کرد: باید برای مذهب مان جاذبه ایجاد کنیم و رفتارهایی نظیر پاره کردن لباس، بریدن مو، شکافتن سر و پیشانی شکل و صورت مناسبی ندارد و نباید انجام شود زیرا عزاداری سیدالشهدا نیز اندازه ای دارد.

وی بر ضرورت جلوگیری از رفتارهای غیر متعارف و دور منزلت شیعه تاکید کرد و افزود: دشمنان به دنبال اسلام هراسی و شیعه هراسی هستند و این مهم می طلبد تا بیش از پیش مراقب باشیم و نگذاریم تا خرافات و نحله ها به آئین های ما وارد شود.

داعش کارخانه تولید دشمنی با شیعیان است

امام جمعه شاهرود همچنین با اشاره به مسائل روز منطقه، سعودی های افراطی را به نوعی کارخانه تولید عداوت و دشمنی با شیعیان تشبیح کرد و گفت: با وجود نفرتی که جهان اسلام از رژیم صهیونیستی دارد، جنگ ۳۳ روزه لبنان و مقاومت فلسطین به همه دنیای اسلام نشان داد که این شیعیان هستند که برخلاف حرف و ادعای سعودی ها در خط مقدم جهاد با کفار قرار دارند.

ترابی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مورد نابودی شیعیان، تصریح کرد: وزیر امور خارجه سعودی چندی پیش و در پی قدرت گرفتن گروه داعش اعلام کرده بود که "به زودی جهنمی از آتش را بر سر شیعیان خواهیم افکند" که این سخنان نشان دهنده روح دیو سفت آل سعود دارد.   

وی افزود: حال در این برهه از تاریخ منطقه نباید با اقدامات نامناسب کاری کرد که طرف مقابل چاقوی خود را به سوی انسان نشانه رود و همچنین نباید در منابر و مجالس حرف هایی زد که در نهایت به نفع دشمن شود.

عظمت شیعیان در عزاداری امام حسین (ع) است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در این همایش با بیان این مطلب که عظمت شیعیان به همین عزاداری سید الشهدا است، گفت: امروز باید بتوانیم حقیقت قیام سرور وسالار شهیدان را پیدا کنیم تا حسین(ع) برایمان سفینه النجات و مصباح الهدی باشد.

حجت الاسلام علی شکری با اشاره به این مطلب که امروز جهان اسلام، جهانی پر تلاطم است، تصریح کرد: امروز جامعه اسلامی نیازمند وحدت بین مذاهب است و ما باید پرچم داری بیداری اسلامی را حفظ کنیم.

 وی افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پرچم بیداری اسلامی در اختیار ملت ایران است و به همین سبب است که دشمنان ما، همین نقطه قوت جهان اسلام را هدف گرفته اند.

نفوذ فرهنگی دشمن باید جدی گرفته شود

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی استان سمنان، عدم توجه به رخنه فرهنگی و نفوذ دشمنان اسلام را بزرگترین آسیب جامعه دانست و اظهار داشت: دشمن همه اقدامات از جمله جنگ، تحریم ها در زمینه های مختلف را به کار می بندد تا مانع صدور انقلاب اسلامی ما به خارج از مرزها شود.

شکری ماهواره و برخی شبکه های اینترنتی را مصداق بارز این دشمنی ها دانست و تاکید کرد: همه این تهدیدات برای این است که جوانان ما از مسیر گفتمان مذهبی عاشورا منحرف شوند و این مهم، مسئولیت مبلغان مذهبی، روحانیان و مداحان را بیش از پیش سنگین کرده است.

وی خطاب به مداحان ابراز داشت: شما سربازان امام عصر(عج) هستید که از پیام عاشورا در مقابل استکبار دفاع می کنید پس فکر نکنید که جنگ ما با برداشتن تحریم ها تمام می شود بلکه این نبرد، جنگ علی الابد است.

خطوط قرمز نظام نباید زیر پا گذاشته شوند

مدیر کل تبیلغات اسلامی استان سمنان، با بیان این مطلب که در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، نباید خطوط قرمز جامعه را زیر پای گذاشت، گفت: باید گوش به فرمان رهبری بود و امروز اگر معظم له، بحث وحدت بین مسلمانان را مورد تاکید قرار می دهند، می خواهد پرچم بیداری اسلامی در اهتزاز بماند.

شکری افزود: داعش محصول تفکرات استکباری در زمینه گسترش اختلافات مذهبی است و باید در نظر داشت که این گروه تا به آنجا رسیده است که می خواهد طرح خلافت عثمانی را دوباره مطرح کند که البته باید بسیار هوشیار و مراقب بود.

وی با تاکید بر بیانات رهبر انقلاب مبنی بر برگزاری عزاداری سنتی، خطاب به مداحان و پیرغلامان گفت: در عزاداری سنتی مورد تاکید رهبری همه چیز وجود دارد و باید تلاش شود تا رضایت اهل بیت را در نهایت به دست آورد.

بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر مورد قبول نیست

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با اشاره به برخی اقدامات نامناسب در مجالس عزاداری ایام محرم تصریح کرد: تاکید بر عزاداری سنتی به این دلیل است که متاسفانه امروزه شاهد به کار گیری سبک های موسیقی و آلات موزیک غربی هستیم و باید اذعان کرد که به واقع چگونه می توان با این سبک مداحی و ذاکری به مجلس امام حسین(ع) خدمت کرد.

شکری با تاکید بر مقوله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ابراز داشت: امروزه بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین عیب جامعه اسلامی است.

شکری ادامه داد: این بی تفاوتی ها در ادامه می تواند به سلامت اجتماعی و البته خانوادگی افراد ضربه وارد کند پس می توان با پرداختن به این مهم در آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان تا حد زیادی در جامعه تاثیرگذار بود.

کد خبر 2409028

برچسب‌ها