۳ آبان ۱۳۹۳، ۲۰:۳۴

گزارش خبری مهر/

صبغه دینی عاشورا برای شیعیان به دلیل بار مایه های درونی و پیام عمیق قیام کربلا است

صبغه دینی عاشورا برای شیعیان به دلیل بار مایه های درونی و پیام عمیق قیام کربلا است

شاهرود – خبرگزاری مهر: امام جمعه شاهرود با بیان این مطلب که قیام عاشورا واقعه ای بود که اصلاح طلبی سیاسی، فکری، اجتماعی و اقتصادی را دستورالعمل و سرلوحه برنامه علمی و عملی هر مسلمان قرار داد گفت: صبغه دینی عاشورا برای شیعیان به دلیل بار مایه های درونی و پیام عمیق قیام کربلا است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمود ترابی در همایش طلایه داران تبلیغ شهرستان شاهرود که شامگاه شنبه با حضور بالغ بر ۳۰۰ مبلغ و مبلغه در مسجد پای نخل این شهر برگزار شد گام دوم بعد از این واقعه را جنبه و صبغه آئینی پیدا کردن این قیام برای شیعیان به دلیل بار مایه ها و عناصر درونی و پیام عمیقی که در قیام کربلا نهفته بود معرفی کرد و افزود: ازهمین رو بود که عزاداری امام حسین (ع) به صورت رسوم، آداب و مراسمی ماندگار که بخش قابل توجهی از فرهنگ شیعه و شیعیان را تشکیل داده و می دهد، در آمد.

وی با بیان اینکه در گام نخست راویان و مورخان به جمع آوری و ثبت روایات و اخبار مربوط به واقعه کربلا در قالب کتاب های مقتل پرداختند خاطر نشان کرد: برگزاری مجالس حزن و عزا و اندوه و گریه، مرثیه سرایی، زیارت، مقتل خوانی، دسته روی، نوحه خوانی، روضه خوانی، تعزیه، شبیه سازی، تکیه، شمایل سازی، نذورات و ... که با ادبیات، هنر از جمله معماری قبور و مشاهد متبرکه، آئینه کاری، کاشی کاری، علم و کتل، نمادهایی چون پنجه، سنج، موسیقی و ... آمیختگی لاینفکی یافته در بر دارنده وجوه و عناصر مختلف آئین و مراسم آئینی عاشورا است.

همایش طلایه داران تبلیغ شاهرود

گوشزد کردن تحریفات مدرن به حقایق قدسی در ایام محرم ضروری است

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود مفهوم و رویکرد آئینی به عاشورا که بخش قابل توجهی از کارنامه فرهنگی شیعیان را در برگرفته را به دلیل اهمیت آن در بستر تاریخ تفکر و فرهنگ شیعه دانست و تصریح کرد: مفهوم آئینی قیام عاشورا به شکل برگزاری مجالس عزا و مرثیه سرایی شاعران شیعه به منظور زنده نگه داشتن فلسفه قیام عاشورا در عصر حیات ائمه اطهار (ع) آغاز شد.

ترابی از روحانیان و مبلغان خواست تحريفاتي که نسبت به دين و اين حقيقت قدسي به شکل مدرن اتفاق افتاده را به مردم به خصوص جوانان گوشزد کرده و در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

وی تحریف سنتی و مدرن در فرهنگ انتظار، تحریفات آشکار و پنهان قیام کربلا و ... را از مهمترین این تحریفات خواند و عنوان کرد: اينکه در همايش چند سال قبل يهود گفته شد که شيعه دو نقطة اصلي اتّکا دارد، عاشورا و انتظار، ما بايد اين دو را در فرهنگ تشيع و جامعة جهاني تغيير بدهيم، این خود نشاندهنده این مطلب است که دشمن دقيقاً به اثرگذاري اين حادثه و فرهنگ‌ سازي اين حادثه توجه پيدا کرده و ديده كه واقعه کربلا از يک حادثة شخصي و قدسي به يک حادثة اثرگذار در فرآيندهاي سياسي جهاني تبديل شده و امواجش جامعة جهاني را تحت تأثير قرار داده و به اصطلاح جهاني سازي را با خطر جدي مواجه کرده يعني به رقيب جهاني‌سازي مادي تبديل شده است.

امام جمعه شاهرود با اشاره به این که تحريف مدرني که اخيراً از عاشورا مي‌شود اين است که مي‌خواهند به قول خودشان عاشورا را در دوره گذار از دينداري به سکولار تفسير کنند عنوان کرد: وظیفه شما روحانیان و مبلغان است که در مجالس و منابر خود از این انحرافات جلوگیری کرده و با آگاه سازی مردم دست دشمنان را از کیان مقدس اسلام کوتاه کنید.

پالایش عزاداری ها از انحرافات ضرورت مراسم محرم الحرام

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اهمیت جذب و حضور فعال جوانان و نوجوانان در مراسم عزاداری محرم گفت: پالایش عزاداری ها از انحرافات از جمله ضروری ترین اموری است که روحانیان و مبلغان حاضر در مساجد، تکایا و مراسم عزاداری باید به آن توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام علی شکری ضمن تاکید بر ضرورت پالایش عزاداری ها از انحرافات مراسم محرم الحرام سالجاری تاکید کرد: امسال شرایط خاصی در منطقه شاهد بودیم و جریان های تکفیری دست به جنایات فجیعی زدند بنابر این بر همه مبلغان و مبلغات لازم است تا مردم را به ماهیت این گروه های تکفیری آگاه سازند.

وی با بیان این مطلب که این روزها همه مردم به همه امکانات ارتباطی دسترسی مطلوب دارند از مبلغان خواست، آنچه در منابر می گویند مستدل بوده و جامعیت دینی داشته و مطالبی که به مخاطبان ارائه می شود منطبق بر علم و اطلاعات روز باشد.

حضور مبلغ از ابتدا تا انتهای مجلس عامل شناخت آسیب ها و یافتن راه حل رفع آن می شود

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان از مبلغان خواست برای توجه و همراهی هر چه بیشتر با عزاداران، شناخت موقعیت و فضای موجود در مساجد و محلات، دقت در مدیحه سرایی نوحه خوانان هیئات و مساجد، حرکت دسته ها و عدم استفاده از نمادها و علائم نا مانوس بیشتر از یک مسجد را برای ایام عزاداری امام حسین (ع) تقبل نکنند.

شکری حضور مبلغ از ابتدا تا انتهای مجلس عزادارای را عامل شناخت آسیب ها و پیدا کردن راه حلی برای رفع آن ها دانست و خاطر نشان کرد: قسمت عظیمی از جامعه و عزاداران امام حسین (ع) را بانوان تشکیل می دهند و مبلغان باید در منابر به این قشر هم توجه مخصوص داشته باشند.

وی با تاکید بر تشکیل جلسات خاص برای بانوان عزادار تصریح کرد: بار آسیب های اجتماعی شیوع یافته در اجتماع بیشتر از هر قشری بر دوش بانوان وارد شده و باعث آسیب رسیدن به آن ها می شود.

همایش طلایه داران تبلیغ شاهرود

برخورد ملایم به دور از عتاب و خطاب با عزاداران ضرورت اخلاقی و رفتاری مبلغان است

این عضور شورای فرهنگ عمومی استان سمنان حساس کردن جامعه به محیط پیرامونی و وقایع مثبت و منفی اجتماع در محیط تبلیغ و جامعه را بر عهده مبلغان خواند و عنوان کرد: برای این که هدایت خوبی در جامعه توسط شما روحانیان و مبلغان اتفاق بیفتد باید روی تمام این نکات دقت کنید و با ظرافت های خاص به آن ها بپردازید.

شکری برخورد ملایم به دور از عتاب و خطاب با عزاداران را یک ضرورت اخلاقی و رفتاری برای مبلغان معرفی و اذعان داشت: باید برای جذب نیروی جوان به حوزه های علمیه از همین مراسمات شروع کرده، افراد مستعد و فعال و موثر را شناسایی و آماده ورود به حوزه های علمیه کرد.

وی خطاب به مبلغان ابراز داشت: حل همه مشکلات به عهده ما نیست، روحانی نباید در کار هیئت امنای مساجد یا امور داخلی روستا دخالت کند کار را بر عهده متولیش بگذارید و شما تنها به وظیفه خود که تبلیغ دین است بپردازید.

پرونده های ورودی به بخش قضایی شهرستان شاهرود افزایش یافت

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود نیز در این مراسم از روحانیان خواست صرفه جویی در مصرف آب را که در آیات و روایات به آن توجه ویژه شده در بخشی از کار تبلیغی خود قرار داده و مردم را نسبت به مشکلات پیش رو در این زمینه آگاهی دهند.

سید محمد رضا هاشمی آگاه سازی مردم در زمینه اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر را نیز یادآور شد و اظهار داشت: روحانیان باید به اهمیت نقش مردم در مبارزه با تهاجم فرهنگی هم توجه خاص داشته باشند و با تمام قوا در این زمینه گام های مثبتی در هدایت و روشنگری بردارند.

وی همچنین با یادآوری افزایش پرونده های ورودی به بخش قضایی شهرستان شاهرود ابراز داشت: از مردم بخواهید با صبر و حوصله بیشتری به حل مشکلات خود بپردازند و اختلافات جزئی را به معضلات لاینحل و بزرگ تبدیل نکنند.

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود با اشاره به این که در ایام محرم به مساجد سرکشی خواهد کرد بیان داشت: از روحانیون و مبلغین می خواهیم مشکلات هر بخش و منطقه را شناسایی کرده با انتقال به فرمانداری برای حل آن ها گام بردارند.

منبری که در آن آیه و روایت نقل نشود خاصیت ندارد

نماینده ولی فقیه در سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان هم در ادامه این همایش با تاکید بر این که منبری که در آن آیه و روایت نقل نشود خاصیت ندارد اذعان داشت: روحانیان باید به آسیب ها توجه داشته باشند و حربه و راه های نفوذ شیطان را بررسی کرده و مردم را نسبت به آن آگاه سازند.

حجت الاسلام محمود شکری مهمترین آسیب هایی که باید به آن توجه شود را استفاده از شبکه های ماهواره در خانواده ها دانست و یادآور شد: رسالت شما سربازان گمنام امام زمان (عج) آسیب شناسی اجتماعی و یافتن راه حل و راهکار رفع آن است.

وی در خاتمه با بیان این مطلب که شناسایی تهدیدهایی که متوجه انقلاب اسلامی است و بیان راهکار مقابله با آن را وظیفه روحانیان منبری معرفی و ابراز داشت: روحانیان باید اسلام تکفیری و اسلام سکولار را به مردم بشناسانند و آسیب های گرایش به این نوع از اسلام یادآور شوند تا از انحراف و ایجاد چند دستگی در جامعه جلوگیری شود.

کد خبر 2409486

برچسب‌ها