۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۰۷

حسني با مهر مطرح کرد:

عزاداری شاهرود در روز پنجم محرم به اوج می‌رسد/ از آیین طوق‌بندان تا "یا عباس(ع)"

عزاداری شاهرود در روز پنجم محرم به اوج می‌رسد/ از آیین طوق‌بندان تا "یا عباس(ع)"

شاهرود – خبرگزاری مهر: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود با یادآوری اینکه پنجمین روز از ماه محرم در شهر شاهرود به حضرت ابوالفضل(ع) اختصاص دارد، گفت: مراسم طوق بندان در این روز بر پا می‌شود.

حميد رضا حسني در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه روز پنجم محرم عزاداری بر سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شاهرود به اوج می رسد اظهار داست: حضور دستجات سینه زنی با سبک و سیاق قدیمی و سنتی جلوه خاصی به مراسم ویژه این روز می‌دهد که خود باعث جلب گردشگرهای مذهبی فراوانی به منطقه شده است.

وی با اظهار اینکه پنجمین روز از ماه محرم هر سال در شهر شاهرود به حضرت ابوالفضل(ع) اختصاص داده شده و مراسم طوق بندان در این روز بر پا می شود تصریح کرد: طوق یکی از نشانه های عزاداری شیعیان است که به هنگام دسته روی در پیشاپیش هیئت حرکت می دهند.  

روز پنجم محرم در شاهرود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود همچنین افزود: این نشانه از سه قسمت پایه چوبی، بدنه فلزی سینی مانند مشبک بشکل قلب و از جنس برنج و  زبانه فولادی به عرض تقریبی ده سانت و طول یک متر یا بیشتر تشکیل می‌شود.  

حسنی با اذعان بر اینکه در باور اهالی این نشانه نمادی از علم و بیرق علمدار واقعه کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) است، خاطرنشان کرد: در فاصله بین صبح تا ظهر این روز خانه‌های دارای طوق مملو از زنان و دخترانی است که برای حاجت طلبی و یا ادای نذر خود به زیارت طوق‌ها می‌روند.

وی یادآور شد: در حدود ساعت چهار بعدازظهر عده ای از بزرگان تکایا در حالیکه اشعار محتشم کاشانی (باز این چه شورش است) را زمزمه می‌کنند در پیشاپیش دیگر عزاداران به حرکت در می آیند و در مقابل ایشان بیرق سفیدی توسط یکی از خادمان تکیه بازار حمل می شود.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود افزود: این بیرق به حضرت ابوالفضل (ع) منتسب بوده و رنگ سفید آن از عزیمت آن حضرت برای آوردن آب و نه جنگ طلبی حکایت دارد و  با رسیدن دسته محتشم خوان به ابتدای کوچه مدرسه قلعه دسته سینه زنی جوانان با ذکر یا عباس، یاعباس در ستونهای طویل شکل می گیرد.  

حسنی تصریح کرد: سینه زنان بایک دست برسینه زده و با دست دیگر خود کمر فرد کناری را می گیرند و بدین ترتیب عزاداران همچون دانه های زنجیر به یکدیگر متصل می شوند که در پشت دسته یا عباس،  یا عباس که سینه زنان آنان عمدتاً جوانان پر شورند طوق ها به ترتیب قدمت قرار می گیرند.

وی افزود: در این میان طوق تکیه بازار،  باباعلی و تکیه بید آباد غالباً پیشاپیش دیگر طوق ها بطور بر افراشته حمل می شود که در میان تکیه،  زنان و کودکان در فضای شاه نشین جای گرفته و ورود عزاداران را به انتظار نشسته اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود همچنین یادآور شد: در حوالی غروب آفتاب دسته پیرغلامان و پس از آن سینه زنان به صحن تکیه داخل می شوند و در این هنگام عزاداری با ذکر یاعباس یاعباس همراه با زدن بر سر و سینه به اوج می رسد.  

به گفته حسنی، این شور و هیجان تا ورود آخرین طوق به صحن تکیه ادامه یافته و آنگاه با ذکر صلوات فضای مجلس تغییر می کند.

وی در خاتمه تصریح کرد: این عزاداری تا هنگام اذان مغرب بطول انجامیده و پس از آن طوقهای هر محله به تکایا و مساجد خود انتقال داده می شود که  در باور اهالی شهر این تکیه نظر کرده حضرت عباس(ع) بوده و در این روز گنجایش حضور تمامی عزاداران را دارد.   

کد خبر 2412801