۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۱۷

در ششمين روز از ماه محرم/

آیين سنتي "طوق جامه كردن" در دامغان برگزار شد

آیين سنتي "طوق جامه كردن" در دامغان برگزار شد

دامغان - خبرگزاري مهر: مردم عزادار و سوگوار دامغاني در ششمين روز از ماه محرم با حضور در حسينيه اعظم حضرت ابوالفضل(ع) بر اساس سنتی ديرينه بابرپايي دستجات عزاداري در آیين روحاني و معنوي "طوق جامه كردن" شركت كردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم سوگوار اباعبدالله الحسین(ع) شهرستان دامغان صبح جمعه با راه اندازی دستجات سينه زني و زنجيرزني در ششمین روز از محرم الحرام سال ۱۴۳۶ ياد و خاطره كربلاي حسيني را زنده کردند و در نهایت با حضور در حسينه اعظم حضرت ابوالفضل(ع) دامغان ضمن برگزاری آئین سنتی "طوق جامه كردن" به خاطر مظلوميت حسين(ع) و ياران با وفايش در مبارزه با ظلم و ستم يزيديان و مصيبتي كه بر اهل بيت پیامبر(ص) روا شد با سر و سينه زدند.

دوستداران خاندان آل الله در شهرستان دامغان با اهل بیت امام حسین(ع) و یارانش همراه می شوند و با برگزاری آئین های ویژه به ذکر مصیبت می پردازند و اعتقاد و باور خاصی به حضرت ابوالفضل العباس(ع) دارند.

مراسم محرم در دامغان از شب اول در همه تكايا و مساجد شهر آغاز مي شود اما در روز ششم با تجمع طوق ها از نقاط مختلف محله های شهر در حسينه اعظم حضرت ابوالفضل(ع) با اجرای مراسم "طوق جامه كردن" به اوج خود مي رسد.

اصطلاح صحيح تر درست تر همان جامه كردن است كه اشاره به پوشاندن و سياه پوش كردن طوق ها در ايام محرم دارد که در گذشته رسم بوده است حسينيه اي كه در آن طوق جامع مي شود به صورت كتبي و با ارسال دعوتنامه اي از برخي تكايا و دستجات عزاداري دعوت به عمل مي آورد تا در برنامه شركت كنند و حسينيه ها نيز اين دعوت را پذيرفته و با راه اندازی دستجات سینه زنی و زنجیر زنی با طی کردن مسافتی از محل هیئت تا مکان اصلی اجتماع در برنامه حضور پيدا مي كردند.

در گذشته رسم بوده كه با مراسم خاصي و با همراهي نوحه خواني اول صبح جمعي از بزرگان محله به همراه مردم به خانه هايي كه طوق داشتند مي رفتند و سپس طوق را تحويل گرفته و به سمت حسينيه مي برند البته در حال حاضر هم هنوز در بسياري از محله هاي دامغان اين آئین با همان سبک سنتی اجرا مي شود.

کد خبر 2413226