۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۸:۳۲

گزارش مهر؛

جی بیست؛ نشستی که با قدرت‌نمایی آغاز می‌شود

جی بیست؛ نشستی که با قدرت‌نمایی آغاز می‌شود

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: نشست کشورهای عضو گروه بیست (جی بیست) در حالی از امروز شنبه در بریزبین استرالیا آغاز می شود که اقدام روسیه در اعزام چهار ناو به سواحل استرالیا موجب شده تا این نشست پیش از آغاز صحنه قدرت نمایی کشورها باشد.

اعزام کشتی های نیروی دریایی روسیه به نزدیک مرزهای آبی استرالیا باعث اعتراض این کشور شده و در پاسخ نیروی دریایی استرالیا نیز سه ناو خود را به این محل اعزام کرده تا کشتی های روسی را زیر نظر داشته باشند. تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا، پوتین را متهم کرده که در رویای احیای امپراتوری شوروی است.

مقامات روسی حضور ناوهای آن کشور در منطقه را عادی و کم اهمیت دانسته اند اما برخی ناظران معتقدند که ولادیمیر پوتین، که با مشکلات داخلی مواجه است، با اقداماتی از این دست می‌کوشد از طریق ایجاد تنش، افکار عمومی مردم روسیه را قانع کند که با خطر خارجی مواجه هستند و مواضع سختگیرانه او و خسارات اقتصادی ناشی از آن برای حفظ عزت و موقعیت جهانی کشورشان ضرورت دارد و به همین جهت، در نظر دارد با روحیه‌ای تهاجمی در اجلاس بریزبین شرکت کند.

هر چند پیش از آغاز نشست اعلام شد که مقابله با فساد، پولشویی، اختلاس و فرار از مالیات از جمله موضوعات محوری نشست رهبران گروه ۲۰ در بریسبن استرالیا خواهد بود که قرار است از روز شنبه با حضور رهبران کشورهای غربی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برگزار شود اما رصد خبرهای جی بیست نشان می دهد که سایه اوکراین و تحولات آن بر نشست بریزبین سنگینی خواهد کرد.

از نوامبر سال گذشته اوکراین بواسطه خودداری از امضای پیمان اقتصادی با اتحادیه اروپا وارد بحران سیاسی شد، وضعیتی که منجر به سقوط دولت "ویکتور یانوکویچ" و روی کار آمدن یک دولت غرب گرا شد. متعاقب این کار در کریمه همه پرسی استقلال برگزار شد و این شبه جزیره پس از اعلام نتایج به روسیه ملحق شد و همین امر موجب شد تا تنش های آغاز شده میان غرب و مسکو بر سر اوکراین رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد شرایطی که همچنان ادامه دارد و در آخرین مورد آن روسیه در آستانه سفر پوتین به استرالیا چهار فروند از ناوهای خود را به سواحل این کشور اعزام کرده است.

"ولادیمر پوتین" پیش از سفر به استرالیا برای شرکت در نشست جی بیست در مصاحبه ای با محکوم کردن تحریم‌های غرب علیه سیاست این کشور در اوکراین، خسارات اقتصادی آن به روسیه را تایید کرده اما گفت که این تحریم‌ها به غرب هم آسیب رسانده است.

پوتین در آستانه سفر به استرالیا برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو گروه ٢٠، گفت که این تحریم ها خلاف اصول همکاری کشورهای این گروه است و با تعهدات کشورهای تحریم‌ کننده در چارچوب سازمان تجارت جهانی و قوانین بین‌الملل نیز مغایرت دارد.

اظهارت پوتین در حالی بود که اوکراین از اقدام روسیه در اعزام نیرو به مرزهای این کشور خبر داد و پیرو آن "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس، تهدید به اعمال تحریم های جدید علیه مسکو کرد.

در همین رابطه بی بی سی در خبری نوشت: قرار است سران کشورهای عضو گروه ٢٠ - شامل کشورهای ثروتمند غربی، روسیه، چین و چند کشور در حال توسعه جهان - اجلاس سالانه خود را در بریزبین، استرالیا، برگزار کنند و انتظار می‌رود مباحث اقتصادی آن تحت تاثیر اختلاف بین روسیه و کشورهای غربی قرار گیرد.

انتظار می رود که نشست گروه ۲۰ در استرالیا فرصتی باشد برای گفتگو میان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و این دیدارها بر بحران اوکراین تاثیر بگذارد.

در همین رابطه روز جمعه، خبرگزاری اینترفاکس گزارش کرد که ولادیمیر پوتین از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواسته است در حاشیه اجلاس بریزبین در نشستی دوجانبه با او ملاقات کند.

با این اوصاف به نظر می رسد که نشست رهبران گروه ۲۰ (جی بیست) در استرالیا، بیش از آنکه بر اهداف از پیش تعیین شده متمرکز باشد بر بحران اوکراین تمرکز داشته باشد.

دویچه وله در این رابطه می نویسد: حالا همه چشم‌ها به نشست گروه ۲۰ در استرالیا دوخته شده است. تحول در بحران اوکراین به گفتگوهای باراک اوباما، ولادیمیر پوتین، آنگلا مرکل و سایر رهبران عضو گروه ۲۰ است و این که آن‌ها زبانی مشترک بیابند تا اختلافات را از سر راه بردارند بستگی دارد.

کد خبر 2420920