۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶

چغایی خبر داد:

تلاش برای اصلاح قوانين بيمه تامين اجتماعي معلولین كشور آغاز شد

تلاش برای اصلاح قوانين بيمه تامين اجتماعي معلولین كشور آغاز شد

اراک خبرگزاری مهر: گفت: دبیر ستاد پيگيري اصلاح قوانين بيمه تأمين اجتماعي معلولین كشور گفت: هم اکنون در استان مرکزی هشت هزار معلول جسمی و حرکتی و 25 هزار نفر معلول دیگر از جمله معلولان شنوایی، بینایی، ذهنی، آلزایمر، بیماران روانی، بیماران ضایعه نخائی،صرع و چندمعلولیتی وجود دارد.

مصطفی چغایی در گفتگو با خبرنگار مهر، بزرگترین مشکل معلولین استان را همانند سایر معلولین کشور، اشتغال و بیمه تامین اجتماعی برشمرد و گفت:در زندگی معلولین اقتصاد نقش پررنگی دارد، چون فرسایش این افراد به دلیل بیماری روز به روز بیشتر می شود و در نتیجه هزینه های درمان و زندگی آنها هم افزایش پیدا می کند.

چغایی اظهار کرد: اگر مشکل اشتغال و بیمه تامین اجتماعی معلولین حل شود، حدود 80 درصد موانع زندگی آنان بر طرف خواهد شد؛ چرا که همگان می دانیم اقتصاد چه در زندگی افراد معلول و چه افراد غیرمعلول حرف اول را می زند.

وی بیان کرد: جامعه معلولین استان به عنوان دبيرخانه ستاد پيگيري اصلاح قوانين بيمه تأمين اجتماعي معلولین كشور در حال فعالیت حقوقی است و تمام تلاش خود را در راستای برآورده ساختن مطالبات این قشر انجام خواهد داد.

چغایی با اشاره به تلاش این دبیرخانه برای اصلاح قانون جامع حمایت از معلولین، اظهار کرد: پس از یک تلاش چهار ساله پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین بیمه تامین اجتماعی معلولین کشور جمع آوری شده و قرار است قبل از ارسال لایحه به صحن علنی این پیشنهادات در قالب بروشور به نمایندگان مجلس ارائه شود تا در صورت صلاحدید نمایندگان در تصویب لایحه اعمال شود.

رییس هیات مدیره جامعه معلولین استان مرکزی گفت: در این برورشورها شرایط بازنشستگی معلولین شدید و خیلی شدید، معلولین خفیف و متوسط  و همچنین منابع تامین اعتبار این طرح پیش بینی شده است.

وی در مورد بازنشستگی معلولان شدید و خیلی شدید بیان کرد: پیشنهاد ستاد پيگيري اصلاح قوانين بيمه تامين اجتماعي معلولین كشور مبنی بر این است که کلیه این معلولین در دستگاه های دولتی و غیردولتی بدون در نظر گرفتن شرط سنی جز قوانین بیمه ای مشاغل سخت و زیان آور محسوب گردند و با 15 سال سابقه خدمت یا پرداخت حق بیمه با افزودن 15 سال سنوات ارفاقی تا پوشش 30 سال خدمت بدون سقف سنی با لزوم پرداخت سنوات از بودجه عمومی کشور بازنشست شوند.معلولین خفیف و متوسط هم بدون در نظر گرفتن شرایط سنی با 20 سال سابقه خدمت با پرداخت حق بیمه با افزودن 10 سال سنوات از بودجه عمومی کشور بازنشست شوند.

ماده 7 قانون حمایت از معلولین عملیاتی نشده است

وی با بیان اجرا یی نشدن ماده هفت قانون حمایت از معلولین؛ اضافه کرد: اگر ماده هفت به درستی اجرا شود و بر اساس آن سه درصد از استخدام های کشوری به معلولین برسد و متعاقب آن بیمه تامین اجتماعی هم متناسب با شرایط جسمی آنها اعمال شود، بخش بزرگی از مشکلات معلولین حل خواهد شد.

وی یکی دیگر از پیشنهادات ستاد پیگیری اصلاح قوانين بيمه تامين اجتماعي معلولین كشور  را زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن تمام معلولین بالای 18 سال با حداقل تعرفه نسبت به سایر اقشار بیمه شده خاص ذکر کرد.

چغایی در مورد پرداخت حق بیمه و مالیات گفت: همچنین پیشنهاد شده تمام معلولین شاغل در بخش دولتی یا غیردولتی و کارفرمایانی که در محل کسب و کار خود این افراد را مشروط بر عقد قراردادی با مدت زمان بیشتر از یک سال استخدام کرده اند، از پرداخت مالیات و حق بیمه معاف باشند.

رییس هیات مدیره جامعه معلولین استان مرکزی با تاکید بر ایجاد ساز و کارهای اجرای قانون، افزود: پیش بینی مجازات در برابر اجرا نشدن قوانین حمایتی با تاسیس کمیسیون رسیدگی به شکایات معلولین امری ضروری است.

چغایی یکی دیگر از پیشنهادات ستاد را تطبیق طرح پیشنهادی دبیرخانه ستاد با قانون بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی برشمرد و اضافه کرد: تشکیل صندوق ویژه بازنشستگی معلولین و صندوق بیمه تکمیلی طلایی ویژه معلولین و خانواده های آنها از دیگر راه کارهایی هستند که می تواند به بهبود زندگی فرد معلول کمک شایانی کند.

گفتگو: لیلا حمزه خیرآبادی

کد خبر 2421381

برچسب‌ها